Prestižinio Panevėžio kvartalo gyventojai kratosi triukšmingų kaimynų

J. Janonio gatvės gale Panevėžyje jau kelis dešimtmečius veikianti motokroso trasa tapo kaimynų galvos skausmu. Kitapus upės esančio kvartalo gyventojai, neapsikęsdami nuolatinio triukšmo, pagalbos kreipėsi net į Seimo kontrolierių.
J. Janonio gatvės gale Panevėžyje jau kelis dešimtmečius veikianti motokroso trasa tapo kaimynų galvos skausmu. Kitapus upės esančio kvartalo gyventojai, neapsikęsdami nuolatinio triukšmo, pagalbos kreipėsi net į Seimo kontrolierių.
  © „Sekundės“ archyvas

Panevėžio pašonėje esančios prestižine laikomos „Babilono dvaro“ gyvenvietės gyventojai, tikėjęsi kas rytą klausytis paukščių čiulbėjimo ir mėgautis čiurlenančios upės vaizdais, dabar jaučiasi blogiau nei apsigyvenę prie judraus greitkelio. 

Kitame upės krante įsikūrusioje motokroso trasoje kasdien, keldami dulkių debesis, riaumoja motociklai ir keturračiai. Vilties netekę gyventojai kreipėsi į Seimo kontrolierių, kad šis įpareigotų atsakingas institucijas pažaboti triukšmadarius. 

Ramybės neturi net naktį 

Kaip pasakojo individualių namų gyvenvietės „Babilono dvaras“ gyventojų įgaliotas jų interesams atstovauti Panevėžyje žinomas gydytojas Raimundas Petrauskas, motociklų keliamas triukšmas jau tapo karčia jų gyvenimo kasdienybe. 

Prieš ketverius metus jie dėl nepakeliamo triukšmo kreipėsi į Panevėžio savivaldybę. Šioji buvo įpareigojusi motociklų klubą „Sema“ imtis priemonių, kad triukšmas kuo mažiau vargintų gyventojus. 

Tuo metu situacija kiek pagerėjo – buvo sudaryti treniruočių grafikai, imtasi kitų priemonių, tačiau paaiškėjo, kad to nepakanka. 

„Sportininkai sudarė treniruočių grafikus, jų laikosi, mes jiems didelių pretenzijų nelabai ir turime. Kitas dalykas – prašalaičiai, kurie šioje motokroso trasoje motociklais ir keturračiais laksto savaitgaliais net naktimis. Kiekvienu atveju policijos juk nekviesime. O ir atvykę pareigūnai ne visada gali sugauti pažeidėjus – tie su savo technika nuskuodžia per laukus“, – pasakojo R. Petrauskas. 

Gyventojai į užmiestį kėlėsi gyventi tikėdamiesi kvėpuoti švaresniu oru, tačiau dabar priversti springti motociklų keliamomis dulkėmis, mat trasa ne visuomet palaistoma. 

O kiekvieną pavasarį šioje vietoje iš upės traukia ratuotųjų išmestas padangas. 

R. Petrausko manymu, plečiantis miestui, Panevėžio valdžia turėtų imtis priemonių, jog tokie objektai būtų iškelti į atokesnes vietas. Tuo labiau kad J. Janonio gatvę sujungus su tarptautine magistrale „Via Baltica“, automobilių srautai dar labiau išaugs. 

Pirkdami šioje vietoje sklypus namo statybai gyventojai žinojo, kad aplinkui jų valdas yra rekreacinės paskirties žemė, tad tokių objektų kaip motokroso trasa net negalėtų būti. 

„Panevėžys kasmet auga ir plečiasi, manome, kad tokia trasa turėtų būti ne miesto teritorijoje. Ir rajone yra daug laisvų vietų, kur būtų galima plėtoti tokią veiklą, ten ji niekam nekeltų nepatogumų“, – sakė V. Petrauskas. 

Važiavo per garsiai 

Panevėžio savivaldybės Teritorijų planavimo ir architektūros skyriaus vedėja Daiva Gasiūnienė tvirtino, kad motokroso trasa, esanti Janonio gatvės gale, veikia legaliai. Ji įtraukta į bendrąjį miesto planą. 

Nors šioje vietoje yra rekreacinės paskirties žemė, tačiau čia gali būti poilsiui skirtos erdvės, net viešosios ir gyvenamosios paskirties pastatai, tik ribojamas užstatymo tankis ir maksimalus aukštis – tokie pastatai negali būti aukštesni nei vieno aukšto. 

„Motokroso trasa šioje vietoje veikia labai seniai. Galbūt suintensyvėjo jos veikla, todėl žmonės ir skundžiasi keliamu triukšmu. Bet čia jau nebe teritorijų planavimo problema“, – tvirtino vyriausioji miesto architektė.

Čiagi ne bulvių laukas, kur nukasei ir išėjai. Iškelti būtų per daug sudėtinga ar net visai neįmanoma.
– A. Stepukas

Nacionalinio visuomenės sveikatos centro Panevėžio departamento Visuomenės sveikatos saugos kontrolės skyriaus vedėja Vida Vyčienė teigė, kad anksčiau iš gyventojų skundų dėl motokroso trasoje besitreniruojančiųjų keliamo triukšmo jų institucija nėra gavusi. 

O šiemet juos pasiekė Seimo kontrolieriaus prašymas įvertinti, ar trasoje keliamas triukšmas neviršija ribinių triukšmo lygio normų. Į Seimo kontrolierių kreipėsi individualių namų statybos bendrija „Babilono dvaras“. 

Specialistai triukšmo lygį matavo net penkiose vietose gyvenamųjų namų kvartale. Ir visose jose triukšmas viršijo visas leistinas normas. 

„Maksimalus triukšmo lygis dienos metu gali būti 60 decibelų, bet jis viršijo šias ribas ir vienoje vietoje siekė net 78,9 decibelo“, – teigė V. Vyčienė. 

Pasak Visuomenės sveikatos saugos kontrolės skyriaus vedėjos, motociklų klubas „Sema“ įpareigotas per tam tikrą laiką įgyvendinti triukšmo prevencijos mažinimo priemones, kad motociklų keliamas triukšmas neviršytų leistinos ribos. 

Tuomet dar kartą bus atliekami matavimai, ir jeigu vėl bus viršytos normos, gresia nuobaudos. 

Treniruosis toliau 

Motociklų sporto klubo „Sema“ pirmininko Almanto Stepuko teigimu, triukšmas motokroso trasoje viršytas nežymiai, tad nereikės kažkokių ypatingų priemonių jam mažinti. 

Pasak pirmininko, sportininkai ir toliau treniruosis, tačiau bus mažinamas vienu metu sportuojančiųjų skaičius. 

Panevėžio motociklų klubas „Sema“ – vienas didžiausių visoje Lietuvoje, jam priklauso apie trys dešimtys sportininkų. Vienu metu treniruojasi iki dešimties, bet šią vasarą jie sulaukė ir svečių, tad triukšmas galėjo būti didesnis.

 A. Stepuko nuomone, besiskundžiančiųjų noras, kad motokroso trasa būtų iškelta, yra nerealus. Surasti maždaug dešimties hektarų sklypą kitoje miesto vietoje – neįmanoma. Be to, investicijos į ją skaičiuojamos net ne tūkstančiais. 

„Čiagi ne bulvių laukas, kur nukasei ir išėjai. Iškelti būtų per daug sudėtinga ar net visai neįmanoma, o ir investicijos į šią sporto bazę milijoninės“, – teigė klubo vadovas.