Panevėžio politikai atsisako autobusų stoties tuoktuvių su „Iki“ prekybos centru

Panevėžio autobusų stotis
Panevėžio autobusų stotis
  © Organizatoriai

Panevėžyje po ilgų diskusijų vis dėlto duotas startas autobusų stoties atnaujinimui. Tarybos narių balsų dauguma pritarta, kad prieš daugiau nei pusę amžiaus sumūrytas dabartinis stoties pastatas būtų rekonstruotas ir pritaikytas visai kitoms reikmėms. 

Keleivius keis verslininkai 

Daug dešimtmečių čia šurmuliavusius keleivius ateityje pakeis turistai ir pradedantieji verslininkai. Po rekonstrukcijos čia iš Laisvės a. persikels Turizmo informacijos centras, o iš Kranto g. – Verslo konsultacinis centras. 

Po tuo pačiu stogu taip pat turėtų būti įrengta erdvė miesto gyventojų bendruomenių veiklai. 

Atnaujinti stoties pastatą numatoma už ES paramą. Skaičiuojama, jog tam prireiks preliminariai 861,2 tūkst. eurų. Iš jų 732 tūkst. eurų – ES lėšos, po 64,6 tūkst. eurų – valstybės ir miesto biudžeto. 

Kad gautų finansavimą, Panevėžio savivaldybė paraišką Centrinei projektų valdymo agentūrai turi pateikti iki gruodžio 31-osios. 

Vaizdas keisis iš esmės 

Senajame pastate įkurdinus turizmo organizatorius ir verslo konsultantus, keleiviams žadama pastatyti naują stotį. Šiai numatyta vieta valstybiniame žemės sklype tarp dabartinio įvažiavimo į autobusų stotį ir vadinamojo alyvų skverelio. Po tokių kardinalių permainų pastarojo vietoje atsirastų stoties peronas, o dabartinių autobusų aikštelių vietose – naujas parkas. 

Tiesa, savivaldybei rengiant paraišką dėl senojo pastato pertvarkymo, dar nėra aišku, kas, kada ir už kieno lėšas statys naująjį. Savivaldybės ir privačios įmonės, žadėjusios už 700 tūkst. eurų pastatyti naują stotį mainais už greta „Iki“ prekybos centro esančią automobilių stovėjimo aikštelę, sandorį sustabdė Panevėžio apygardos prokuratūra, įžvelgusi, jog gali būti pažeistas viešasis interesas. 

Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo Tomo Juknos teigimu, kol kas svarstoma būsimosioms statyboms gauti 500 tūkst. eurų ES paramą, o kitą dalį pridėtų savivaldybė iš savo biudžeto. 

Trumpikes – į laikrodžius 

Panevėžio autobusų stoties atnaujinimo klausimas pastaruosius mėnesius miestą kaitino dar net smarkiau nei savivaldybę sudrebinęs korupcijos skandalas. Tarybos opozicija kėlė klausimą, ar racionalu statyti naują pastatą, užuot restauravus senąjį ir po vienu stogu sutalpinus keleivius bei planuojamas perkelti įstaigas. 

Opozicijos atstovė Gema Umbrasienė ragino rekonstravus tam palikti esamą pastatą, o alyvų parkelyje, pasak politikės, architektai galėtų sugalvoti „kokią superduper idėją, kad ir didelius šachmatus“. 

Atsisakyti idėjos statyti naują stotį valdančiuosius ragino ir liberalsąjūdininkė Zita Kukuraitienė, užmojams kardinaliai pakeisti esamą vaizdą pritaikiusi rusišką folklorą. „Machniom trusy na časy (liet. keičiam trumpikes į laidrodžius)“, – posėdyje rusiškai prabilo tarybos narė.

Klausimą dėl senojo pastato rekonstrukcijos siūlė atidėti socialdemokratas Donatas Degenis. 

Vis dėlto, nepaisant be mero Ryčio Račkausko vadovavimo likusiems valdantiesiems prognozuotos suirutės, dauguma išlaikė vienybę. Sprendimą kelis dešimtmečius keleiviams tarnavusį stoties pastatą rekonstruoti, pakeičiant ir jo funkciją, palaikė 20 tarybos narių, susilaikė šeši opozicijos atstovai, prieštaraujančių nebuvo. 

Sukritikavo kultūrnamio idėją 

Siūlymus rekonstravus senąjį pastatą jį pritaikyti ir bendruomenės reikmėms, o dalį palikti stoties funkcijai T. Jukna vadina pasenusiu požiūriu. 

„Visiškas kaimo požiūris, kai į kultūrnamį sukišama viskas, kas telpa, ir visiems gerai, svarbu vėliavą iškelti, kad darbą padarėm. Savivaldybės tikslas – atnaujinti miesto centrą iš esmės. Vieną kartą teturime tokią galimybę, tai pastatykime modernų pastatą, atitinkantį europinio lygio autobusų stotims keliamus reikalavimus, ir miestas juo naudosis ne vieną dešimtmetį“, – teigė T. Jukna. 

Anot jo, 2015-aisiais svarstytas variantas rekonstruoti pastatą pritaikant jį bendruomenės reikmėms ir paliekant kamputį atlikti stoties funkcijai. „Tada tai buvo išsigelbėjimas kokiais nors būdais gauti ES lėšų sutvarkyti stočiai“, – aiškino pavaduotojas. 

Anot jo, dabar, atsiradus ES finansuojamai darnaus judumo programai, atsivėrė galimybės gauti lėšų naujų stočių statyboms. Visgi T. Jukna įsitikinęs, kad efektyviausia būtų buvę naują stotį patikėti pastatyti privačiam investuotojui, mainais jam atiduodant automobilių stovėjimo aikštelę. 

„Tuo keliu nebepavyks eiti, todėl dabar svarstomas variantas statyti ES ir savivaldybės biudžeto lėšomis“, – sakė pavaduotojas. 

Tarybos posėdžio išvakarėse palaikymą stoties atnaujinimo projektui, kai senasis pastatas rekonstruojamas, o už kelių šimtų metrų statomas naujas, modernus, išsakė dešimt Lietuvos architektų sąjungos Panevėžio skyriaus architektų-urbanistų tarybos narių.