Valdžios pasirinktas kelias: nesvarbu, kaip ir ką, – svarbu drausti

TV (© Unsplash.com)

Vyriausybės patvirtintos Alkoholio kontrolės įstatymo pataisos skinasi kelią, trečiadienį visą pluoštą naujų ruošiamų pakeitimų palaimino ir Seimo komitetai. Akcizo tarifų didinimas, prekybos alkoholiu laiko trumpinimas, alkoholio pardavimas sulaukus 20 metų – tik dalis alkoholio prieinamumo ribojimo priemonių.

Taip pat siūloma drausti visų formų alkoholio reklamą – toks siekis ne tik paliktų kraujuoti žiniasklaidą, tačiau paliestų gyventojus ir pačią valstybę.

Reklamos draudimo griebtasi ir praeityje. Kai kurie sprendimai buvo efektyviai įgyvendinti, tačiau dalis patyrė visišką fiasko. Panašu, kad dabartinė valdžia lipa ant to paties grėblio.

Drausti visų formų alkoholio reklamą

Šiuo metu Lietuvoje visiškai draudžiama alkoholio reklama televizijų ir radijų programose nuo 6 val. ryto iki 23 val. vakaro, taip pat periodinių leidinių pirmuosiuose puslapiuose, išlaikytas visiškas išorinės alkoholio reklamos draudimas, išskyrus alaus, alaus mišinių su nealkoholiniais gėrimais bei natūralios fermentacijos vyno ir sidro išorinę reklamą. Internete kol kas netaikomi jokie apribojimai.

Investicijos alkoholio reklamai su nuolat įvedamais naujais draudimais susitraukė itin reikšmingai. Kaip skelbė „Verslo žinios“, remiantis tyrimų bendrove „Kantar TNS“, jei 2008 metais alkoholis sudarė 24,16 proc. visų reklamos išlaidų, tai 2009 m. – jau tik 2,5 proc., 2015 m. – 2,4 proc., o 2016 m. ši dalis sumenko iki 1,88 proc.

Alkoholio reklamos investicijos

Nors procentaliai ši dalis atrodo pakankamai maža, tačiau tai būtų stiprus smūgis žiniasklaidai – skaičiuojama, kad dėl visiško reklamos draudimo žiniasklaidos praradimai galėtų siekti apie 5–7 mln. eurų.

Įgyvendinus dabar planuojamus draudimus – drausti visų formų alkoholio reklamą – praradimai vargiai būtų kompensuoti. Tačiau tai tik pradžia, palyginti su likusiomis pasekmėmis ir iššūkiais, kuriems vaistų valdžia paruošusi neturi.

Lipa ant to paties grėblio

Uždrausti alkoholio reklamą bandyta ir praeityje. Kokių rezultatų buvo pasiekta 2008 metais, kai alkoholio reklama uždrausta nuo 6 val. ryto iki 23 val. vakaro televizijos ir radijo transliacijų metu?

Statistikos departamento duomenimis, legalaus alkoholio suvartojimas, tenkantis vienam 15 metų ir vyresniam gyventojui, 2008 m. siekė 13,9 litro. Įgyvendinus reklamos draudimą, pasiektas ne itin ryškus rezultatas – 2009 m. suvartojimas siekė 13,1 litro ir ėmė nuosekliai kilti: 2010 m. – 13,5 litro, 2011 m. ir 2012 m. – 14,7 litro. Paskutiniais duomenimis, 2015 m. suvartojimas išliko panašaus lygio ir siekė 14 litrų.

Legalaus alkoholio suvartojimas (Statistikos dep.)

Akivaizdu, kad, griežčiau apribojus reklamos ir pardavimo laiką, tikslas visiškai nepasiektas, situacija nepasikeitė.

Alfa.lt

TV
Alkoholio reklamos investicijos
Legalaus alkoholio suvartojimas (Statistikos dep.)
+2

Taip pat skaitykite: