​Ledinis iššūkis: socialinių tinklų fenomenas ar naujųjų laikų pagalba?

Iššūkyje dalyvavo ir Bilas Gatesas
Iššūkyje dalyvavo ir Bilas Gatesas
© Youtube.com

Socialiniuose tinkluose – vartotojų bumas, todėl vargu ar būtų lengva rasti bent vieną vidutinio amžiaus žmogų, kuris niekada nebūtų girdėjęs apie „Twitter“ ar „Facebook“. Nežinia, ar socialinio tinklo „Facebook“ kūrėjas Markas Zuckerbergas tikėjosi, kad jo tinklas, iš pradžių skirtas bendrauti universitetų studentams, pasieks tokią populiarumo viršūnę.

Vis dėlto, staigiai išpopuliarėjus įvairiausiems socialiniams tinklams, stebina ne prisijungusių žmonių skaičius, bet smarkiai pakitusi paskirtis. Susirašinėti, kelti nuotraukas ar klausytis muzikos skirti tinklai vis dažniau tampa įrankiu spręsti socialinėms ar politinėms problemoms. Nuo susikūrimo pradžios tinkluose „Instagram“, „Twitter“, „Facebook“ ar „Youtube“ kūrėsi daug mažų kampanijų iniciatyvų, bet ledinis iššūkis, rugpjūčio mėnesį įgavęs pagreitį, tapo fenomenu. Socialinė akcija, skirta padėti sunkios ligos vaistui išrasti, išgarsėjo visame pasaulyje, o prie jos jungiasi net ir didžiausių valstybių prezidentai.

Vieno žmogaus idėja – viso pasaulio iššūkis

Ledinio iššūkio (angl. „Ice bucket challenge“) iniciatyva gimė siekiant surinkti pinigų organizacijai, bandančiai surasti vaistą nuo šoninės amiotrofinės sklerozės (angl. amyotrophic lateral sclerosis – ALS), dar vadinamos Lou Gherigo liga. Ši liga ilgainiui atima gebėjimą kontroliuoti raumenis, taigi sutrinka ir judėjimo, valgymo, kalbėjimo, ir netgi kvėpavimo funkcijos.

reklama

Iššūkio esmė – per parą nusifilmuoti, kaip ant žmogaus pilamas šalto vandens ar ledukų kibiras ir šį vaizdo įrašą paviešinti. Tai atlikus, iššūkį reikia mesti kitiems trims žmonėms. Jei žmogus neišdrįsta užsipilti šalto vandens, minėtai organizacijai privalo paaukoti šimtą dolerių.

Vis dėlto, nors savęs laistymo lediniu vandeniu idėja šių metų rugpjūčio mėnesį pasiekė didžiąją dalį pasaulio žmonių, ši labdaringa akcija startavo anksčiau. 2013 metų žiemą Šiaurės Amerikoje socialiniuose tinkluose startavusios idėjos pagrindinis principas, kuriuo remiamasi ir dabar, buvo paaukoti pinigų vėžio tyrimams arba įšokti į ledinį vandenį. Šią akciją lėmė daugybė veiksnių, tačiau jos autorius nėra žinomas. Dėl pavojaus šokti į labai žemos temperatūros vandenį šis būdas buvo labai greitai sukritikuotas.

Spėjama, kad šio reiškinio atiradimą galėjo paskatinti UPCI organizacijos jaunimo padalinys „Sheaves For Christ“. 2014 metų balandžio mėnesio 26 dieną Amado Huizaras paskelbė vaizdo medžiagą, kurioje ragina paaukoti 100 dolerių misijos fondui arba įšokti į ledinį vandenį. Netrukus pasirodė daug vaizdo medžiagos, kuriose žmonės vieni ant kitų arba ant savęs kibirais pila ledinį vandenį.

Šio iššūkio viena iš versijų startavo ir 2014 m. liepos 4-ąją tolimojoje Naujojoje Zelandijoje. Idėjos autoriai – paramos centras, padedantis dėl vėžio žmogų praradusiems artimiesiems kovoti su skausmu ir liūdesiu. Šį išbandymą išdrįsę įgyvendinti asmenys savo pasiekimais iškart dalijosi socialiniuose tinkluose. Staigiai išpopuliarėjęs visuotinis reiškinys dar didesnio populiarumo sulaukė, kai prie jo prisijungė garsūs žmonės.

Viena iš pirmųjų pasaulinių žvaigždžių – liepos 15-ąją save apsipylęs golfo žaidėjas Chrisas Kennedy. Pagal pasaulyje pripažintas taisykles, iššūkį gavęs žaidėjas jį atliko, o išbandymą perdavė savo pusseserei Jeannete Senerchiai, kurios vyras jau vienuolika metų serga šoninės amiotrofinės skleroze.

Po dienos Jeannete šį iššūkį atliko kartu su šešiamete dukra. Šios savo išbandymą kvietė atlikti Pat Quinn, 31-erių metų niujorkietę, kuriai prieš metus buvo diagnozuota ta pati liga. Moteris greitai susisiekė su savo šeima ir draugais iš viso pasaulio, tad žinia labai greitai pasklido. Išbandymą atlaikė ir kitas su šia liga kovojantis buvęs Bostono koledžo beisbolo žaidėjas Pete'as Fratesas. Jo artimas draugas, irgi buvęs žaidėjas, Corey Griffinas buvo vienas iš tų, kuris prisidėjo prie projekto įgyvendinimo. Deja, trečiadienį buvo pranešta, jog vaikinas nuskendo.

Tarp šąlančių – pasaulinės žvaigždės

Nors kampanija prasidėjo neseniai, prie jos prisijungė labai daug žmonių iš viso pasaulio. Socialinių tinklų fenomenas internete labai greitai išplito. Kasdien savo ledinio iššūkio vaizdo medžiaga pasidalija vis kitas žmogus iš skirtingų pasaulio kraštų. Tarp garsiausių žmonių pavardžių – socialinio tinklo „Facebook“ įkūrėjas M. Zuckerbergas, „Microsoft“ įkūrėjas Bilas Gatesas, aktorės Jessica Alba, Jessica Biel, dainininkas Jon Bon Jovi, dainininkės Selena Gomez, Jennifer Lopez, Gwen Stefani, Taylor Swift, laidų vedėja Oprah Winfrey, aktorius Mickey Rourke, modelis Cara Delevingne, futbolininkas Christiano Ronaldo ir dar didelis būrys įžymybių.

JUSTINAS BIEBERIS METĖ IŠŠŪKĮ BARACKUI OBAMAI

reklama

 NAUJA ĮŽYMYBIŲ MADA – ANT GALVŲ SUSIPILTI KIBIRĄ LEDINIO VANDENS

Jungtinių Amerikos Valstijų prezidentas Barackas Obama pateko į šią grandinę, kai išbandymą gavo iš Amerikos aukštuomenės damos Ethel Kennedy, tačiau jis nusprendė nerizikuoti ir skirti 100 dolerių labdaringoms organizacijoms. Pasaulyje žymūs asmenys: dainininkas Justinas Bieberis, krepšininkas LeBronas Jamesas, dainininkas, dainų autorius Weird Al, tai pat kvietė JAV prezidentą prisidėti prie tokios iniciatyvos.

Amerikiečių aktorius Vinas Dieselis, gavęs išbandymą, perdavė estafetę Rusijos prezidentui Vladimirui Putinui. Šis, deja, diplomatiškai atsakęs, kad „turi svarbesnių dalykų“, pabūgo palįsti po šaltu dušu.

Nenuostabu, kad šios akcijos atgarsiai labai greitai pasiekė ir Lietuvą. Joje sudalyvauti ryžosi anksčiau Kauno „Žalgirio“ komandoje žaidęs Justinas Dentmonas, jis išbandymą metė buvusiam kolegai Martynui Pociui. Šis nepabūgo ir apsiliejo šaltu vandeniu, o tęsti akciją pakvietė kitą garsų šalies krepšininką Donatą Motiejūną.

reklama

Martyno Pociaus pėdomis pasekė ir Vilniaus „Lietuvos ryto“ vidurio puolėjas Antanas Kavaliauskas, kuris metė iššūkį Martynui Gecevičiui, Kristapui Janičenokui, Daviui Bertaniui ir Deividui Gailiui.

Kasdien, norėdami atkreipti žmonių dėmesį į ligą arba save, prisijungia vis daugiau žmonių. Neseniai humoristas Mantas Katleris į šią akciją pažvelgė netradiciškai ir šmaikščiai. Tualete nusifilmavęs vyras, kritikų nuomone, gražią socialinę akciją pavertė cirku.

Verslininkai, politikai, dainininkai ir daugelis kitų įžymių žmonių jungiasi prie socialinio įvykio dėl gerų tikslų, tačiau ledinio vandens pylimas ant žmogaus galvos vietoje aukos sukėlė kritikos bangą. Kai kurių kritikų nuomone, šis iššūkis parodo laisvamaniškumą ir neatsakingumą.

Vis dėlto per trumpą laiką ši ledinio iššūkio iniciatyva organizacijai padėjo surinkti 29 mln. JAV dolerių.

Lietuva socialinėse iniciatyvose neatsilieka

Krepšininkas M. Pocius buvo pirmasis žinomas lietuvis, kuris priėmė ledinį iššūkį ir paviešino vaizdo medžiagą. Nors ši iniciatyva labiausiai išplito Jungtinėse Amerikos Valstijose, socialinių tinklų ekspertai tikina, kad tik laiko klausimas, kada didžioji dalis lietuvių prie to prisijungs arba sukurs kažką panašaus.

Socialinių tinklų ekspertas Darius Jokubaitis, apie šią akciją išgirdęs iš žiniasklaidos, liko maloniai nustebintas. „Tikiu, kad kitais metais nuskins ne vieną apdovanojimą Kanų liūtų reklamos festivalyje“, – teigė jis.

Pasak jo, Lietuvoje socialiniais pagrindais stiprių kampanijų socialiniuose tinkluose tikrai nebuvo ir nėra daug. Kaip pasakoja ekspertas, socialinėje erdvėje būtų galima išskirti Pauliaus Daubaro kuruojamą tinklalapį MyliuPanda.lt, kuris turiniu gatvėse sukurtu turiniu aktyviai dalijasi ir socialiniame tinkle. Dingusių šeimų paramos centras taip pat efektyviai išnaudoja virusinio turinio sklaidą, bandydami padėti surasti žmones.

reklama

„Iš tokių kampanijų, kuriose aktyviai buvo įtraukti žinomi žmonės, galime prisiminti, kai sausio 13 d. paminėjimui daugybė lietuvių ne tik viešai įsisegė „Neužmirštuolės žiedą“, bet ir juo pasidabino „Facebook“ profilio nuotrauką. Taip pat pirmiausiai socialiniuose tinkluose buvo išplatinta žalia dokumentinio filmo „Nematomas Frontas“ palaikymo juostelė, kuri pirmiausiai atsidūrė ant žymių žmonių rankų ir jų „Facebook“ sienų“, – apie lietuvių aktyvumą socialiniuose tinkluose pasakojo D. Jokubaitis.

Jo manymu, Lietuvoje egzistuoja daug nevyriausybinių organizacijų, kurios dirba su socialinėmis problemomis, tad ledinio iššūkio iniciatyva šalyje sulauks daugiau pasekėjų.

„Nemanau, kad Lietuvoje tokie reiškiniai neplinta. Visgi tokios globalios kampanijos irgi nėra dažnos, o jas kuriant yra įdėta daug darbo, – aiškino socialinių tinklų ekspertas. – Lietuvoje, kaip ir kitose šalyse, keliamos asmenukės (angl. „selfies“), kojų nuotraukos ar pan. Mados pas mus tikrai neatsilieka, gal tik esame šiek tiek uždaresnė visuomenė ir ne visos virusinės kampanijos patenka į Lietuvos socialinių tinklų bendruomenes.“

Ekspertas tikina, kad Lietuva socialiniuose tinkluose yra tikrai inovatyvi, o reklamos agentūros sugalvoja įdomių visų socialinių tinklų panaudojimo būdų. Ekspertas šimtu procentų įsitikinęs, kad toks būdas padėti kitiems žmonėms – veiksmingas.

​Ledinis iššūkis: socialinių tinklų fenomenas ar naujųjų laikų pagalba?

Iššūkyje dalyvavo ir Bilas Gatesas