Pasienyje – kalbos apie naują korupcinę landą
Apsaugos darbuotojai už 40 dolerių „atkatą“ gali praleisti be eilės?

Medininkų pasienio punktas
Medininkų pasienio punktas
  © VSAT

Medininkų pasienio kontrolės punktą vėl gaubia įtarimai dėl korupcijos. Kalbama, kad iki šiol, skubantiems vairuotojams siekiant išvengti susidariusios eilės prie pasienio punkto, jie gali sumokėti tam tikrą mokestį apsaugos bendrovės „Ekskomisarų biuras“ darbuotojams ir pravažiuoti be eilės.

Tai, kad apie Medininkų pasienio punktą prižiūrinčią apsaugos įmonę sklinda įvairių gandų, patvirtina ir vežėjų asociacijos „Linava“ atstovai.

40 dolerių „atkatas“

Teigiama, kad šiuo metu apsaugos darbuotojai už 40 dolerių galimai be eilės praleidžia tiek vilkikus, tiek lengvuosius automobilius. Pasienio kontrolės punktų direkcijos (PKPD) direktoriaus pavaduotojas Rimantas Šatkauskas naujienų portalui Alfa.lt teigė, kad tokie gandai žinomi ir bandoma juos spręsti.

Anot PKPD direktoriaus pavaduotojo, iki šiol dėl korupcinių skandalų apsaugos darbuotojų atleista nebuvo, tačiau pareigas dėl nesusitvarkymo su darbais turėjo palikti ne vienas.

„Gandų esu girdėjęs, visus tuos gandus mes žinome. Tikrai su „ekskomisarais“ esame ne vieną kartą darę ir specialius patikrinimus, kai kurie žmonės buvo pakeisti, kai kurie atleisti ir t. t. Visuomet prašome, kad vežėjai pasakytų konkrečiai – kam, kada, kiek buvo duota“, – teigė PKPD direktoriaus pavaduotojas Rimantas Šatkauskas.

Apie konkrečius įvykius, kai apsaugos darbuotojai galimai automobilius praleido be eilės, pateikti faktus ne kartą yra prašę įmonės „Ekskomisarai“ vadovybė bei PKPD, bet tokių niekada nėra gavę.

Vis dėlto kyla klausimas, ar konkrečių skundų nėra todėl, kad tai viso labo kalbos, ar korumpuoti apsaugos tarnybos darbuotojai naudingi, nes nei vežėjai, nei žmonės nenori be reikalo stovėti vietoje, todėl bando eilės išvengti mokėdami 40 dolerių.

„Galbūt vieniems (vežėjams – Alfa.lt past.) apsimoka, kitiems ne“, – svarsto PKPD direktoriaus pavaduotojas.

Didžiausia korupcinio pobūdžio byla

Medininkų pasienio kontrolės punktas dėl korupcijos požymių pagarsėjęs ir praeityje: atlikusi tyrimą, 2012 m. gruodžio 5 d. Muitinės kriminalinė tarnyba suėmė 30 muitinės pareigūnų, kurie iš krovininių automobilių vairuotojų įtariami ėmę 20–40 litų kyšius.

Visiems jiems buvo pareikšti įtarimai dėl kyšininkavimo ir piktnaudžiavimo tarnyba. Tarp visų sulaikytų asmenų nebuvo nė vieno aukštą postą užimančio pareigūno, tačiau, kilus skandalui, posto vadovas savo noru išėjo iš darbo, o tuometiniai pamainų viršininkai paskirti į žemesnes pareigas.

Muitinės departamentas komentavo, kad savo apimtimi tai bene didžiausia korupcinio pobūdžio byla Lietuvos muitinės istorijoje.

Kalbos apie apsaugos darbuotojus

Nuo 2012 m. lapkričio 19 d. Medininkų pasienio kontrolės punkte pradėjus vykdyti automobilių eilių formavimą, registravimą ir reguliavimą, kurį vykdo paslaugų konkursą laimėjusi bendrovė „Ekskomisarų biuras“, apsaugos darbuotojus taip pat jau ne kartą supo kyšininkavimo skandalai.

Vienas jų plačiai nuskambėjo praėjusių metų balandžio mėnesį. Tuomet skundai buvo analogiški – apsaugos darbuotojai už tam tikrą mokestį praleidžiantys automobilius be eilės.

Tačiau išskirti Medininkų pasienio kontrolės punktą iš kitų PKPD direktoriaus pavaduotojas negalėtų, esą panašių gandų girdima ir kitur.

„Girdime ir apie kitus punktus – visi kažką šneka, kažkas kažką praleidžia, kažkas ima, bet visiškai nėra taip. Kartais būna, kad patys vežėjai nenori stoti į eilės galą, bando pravažiuoti visą eilę ir, kai atsiduria prie užtvaro, bando susitarti. Panašiai kaip su policija: viršijau greitį, mane sustabdė, visi kažkaip bando gražiuoju susitarti. Tai ir čia vyksta tas pats – bandymai susitarti gražiuoju. Bet dažniausiai pasklinda tokie gandai tada, kai vežėjų nepraleidžia ir juos gražina atgal į eilę. Tada lauk skundų, kad apsaugos darbuotojai kyšininkai ir panašiai“, – kalbėjo R. Šatkauskas.

Teorinės galimybės išlieka

„Ekskomisarų“ biuro viceprezidentas Arvydas Januška teigė, kad jam yra tekę girdėti tokių gandų, tačiau, išskyrus kalbas, konkrečių faktų iki šiol taip niekas ir nėra pateikęs.

„Manau, gandai kyla dėl nežinojimo: yra įvesta elektroninė eilių valdymo sistema, kuri leidžia iš anksto rezervuoti sienos kirtimo datą, laiką. Galbūt kiti mano, kad atvažiavęs vilkikas ir pravažiavęs visą eilę pravažiuoja kažkam susimokėjęs“, – teigė A. Januška. Jo teigimu, tokių kalbų sklinda arba dėl nežinojimo, arba dėl to, kad kažkam yra neparanku, jog eiles jau kurį laiką prižiūri apsaugos darbuotojai.

Esą kiek daryta bendrų patikrinimų su PKPD bei Muitinės departamentu ir pasieniečiais, nė vieno neskaidraus fakto nustatyta nebuvo.

„Esame pakeitę keletą apsaugos darbuotojų, bet priežastys buvo ne kažkokie neskaidrūs veiksniai, o nepakankamai aktyvus darbas reguliuojant eiles. Tai natūralu, vieni žmonės tinka vienose pozicijose, kiti – kitose“, – kalbėjo „Ekskomisarų“ biuro viceprezidentas.

Kalbėdamas apie teorines galimybes praleisti automobilius be eilės, A. Januška teigė, kad visa registracija vyksta sistemai automatiškai nuskaitant automobilio numerius, todėl darbuotojas fiziškai negali nieko padaryti – fizinis koregavimas tampa neįmanomas. Tačiau jei automobilis sistemoje neregistruojamas?

„Galbūt būtų galima praleisti visiškai neužregistravus automobilio, bet duokite man to automobilio duomenimis – mes galime nustatyti, kaip tas automobilis pravažiavo. Atsekamumas labai lengvas“, – teigė „Ekskomisarų“ biuro viceprezidentas.

Gandai, kurie sklando iki šiol, kuriuos girdėję tiek muitininkai, tiek pasieniečiai, tiek vežėjai, kurie per visą laiką nebuvo pagrįsti jokiais faktais, skelbia, kad galimybe praslysti be eilės, padedant apsaugos darbuotojams už 40 dolerių, pasinaudoja ne vienas, o per mėnesį apsaugos darbuotojai kišenes gali pasipildyti net 35 tūkst. dolerių.