Savivaldybes kertantys autobusais ir traukiniais neišvengia policijos patikrų
Pažeidėjai kelyje išlaipinami išimtiniais atvejais

Lietuvos geležinkeliai. Paulius Peleckis
Lietuvos geležinkeliai. Paulius Peleckis
  © Organizatoriai
Arvydas Jockus | Alfa.lt
2021-03-30 06:33

Keleivių vežėjai teigia, kad policija gana dažnai tikrina autobusais į kitas savivaldybes vykstančius keleivius patikros postuose ir stotyse, tačiau žmonės išlaipinami gana retai. Ryškesnių incidentų nebūta ir traukiniuose.

Policija negali pateikti duomenų, kiek keleivių iš autobusų ir traukinių išlaipino tuo metu, kai Vyriausybės sprendimu yra draudžiamas judėjimas tarp savivaldybių be pateisinamos priežasties.

Tokių duomenų Policijos departamentas tiesiog nerenka. Tačiau tvarkos sergėtojai tikina turį teisę tikrinti ne tik vykstančius automobiliais, bet ir tolimojo susisiekimo autobusų ir traukinių keleivius. Ir šia teise policija naudojasi: autobusai paprastai patikrinami kontrolės postuose, traukinių keleiviai gali būti patikrinti sustojime ar stotyje.  

Atnaujina 40 proc. tarpmiestinių autobusų reisų

Tolimojo keleivinio transporto kompanija („Toks“) nuo balandžio 1 d. atnaujins apie 40 proc. tarpmiestinių reisų. Penktadalį tarpmiestinių reisų bendrovė jau atnaujino nuo kovo pradžios – tuos, kuriais keliaudavo daugiausia keleivių.

„Toks“ prognozuoja, kad pirmosios kelionės bus nuostolingos, tačiau tikisi, kad per pavasarį į tarpmiestinius autobusus sugrįš daugiau nei trečdalis keleivių.

Kovo mėnesį bendrovė atnaujino kasdienius reisus iš Vilniaus į Kybartus, Klaipėdą, Naująją Akmenę, Rokiškį, Biržus, Mažeikius, Šakius.

„Toks“ generalinis direktorius Arūnas Indrašius Alfa.lt sakė, kad sprendimą atnaujinti reisus priėmė dėl to, kad nori suteikti galimybę žmonėms judėti į ligonines, į darbus ir kitais reikalais. „Buvo nusiskundimų, kad nėra reisų. Srautas išlieka toks pat, koks buvęs, pagausėjimo mes tikrai nematome, bet padarėme taip, kad visomis kryptimis po vieną ar du kartus per dieną būtų galima nuvykti iš Vilniaus“, – sakė A. Indrašius.

Jo teigimu, maršrutai sudėlioti taip, kad autobusu būtų galima pasiekti kuo daugiau rajono centrų, o pakeliui autobusas sustoja iki 28 kartų, kad žmonės galėtų išlipti, kur jiems patogiau. Bendrovė esą atsižvelgė į keleivių prašymus, be to, tikisi, kad judėjimas tarp savivaldybių su laiku švelnės ir žmonės drąsiau judės į savo sodybas ar aplankyti artimųjų.

Uždraudus judėjimą tarp savivaldybių, „Toks“ keleivių srautas krito daugiau nei 80–90 proc., atitinkamai krito ir pajamos.

Vairuotojai tikrina kaukes ir informuoja apie draudimus

Šiuo metu autobusuose leidžiama keleivius vežti kas antroje vietoje. Tad daugiausia gali važiuoti pusė keleivių. „Kai yra dvi vietos, keleiviai sėdi vienoje. Tai vieno metro atstumas išlaikomas. Autobuse gali būti užimta pusė sėdimų vietų. Jeigu yra 49 vietos, užimamos 24. Jeigu 70, užimamos 35. Tai pristabdo judėjimą tarp savivaldybių, nes būna dienų, kai žmonės nori grįžti, tada atsiranda ir trupučiuką daugiau žmonių. Tenka jiems aiškinti, būna ir nesusipratimų“, – pasakojo A. Indrašius.

„Toks“ vairuotojai keleivių dokumentų, įrodančių jų teisę vykti į kitą savivaldybę, netikrina, tik įspėja dėvėti kaukę. „Vairuotojas tik informuoja keleivius apie tai, kad yra ribojamas judėjimas tarp savivaldybių“, – teigė A. Indrašius.

Įmonės vadovas pasakojo, kad buvo atvejų, kai policija patikros poste keleivius išlaipino, o įmonės autobusai paskui juos parvežė atgal.

„Yra pasitaikę. Jeigu yra patikros postas, tikrina visus pravažiuojančius autobusus iš eilės. Kaip ir visas transporto priemones“, – teigė jis.

Anot A. Indrašiaus, policininkai įlipa į autobusą ir tikrina visus keleivius. Reikiamų dokumentų neturintis keleivis išlaipinamas iš autobuso ir negali tęsti kelionės. „Tada arba laukia, kol mes grįžtame, ar kitas vežėjas parveža. Jeigu tas pats vežėjas, tai nereikia mokėti, jeigu kitas vežėjas, reikia susimokėti“, – sakė jis.

Per ilgąjį Velykų savaitgalį, kai vis dar galios ribojimai judėti tarp savivaldybių, didesnio keleivių srauto „Toks“ vadovas nesitiki. „Pernai išgyvenome tą patį. Per Velykas irgi buvo sumažėjęs judėjimas. Važiavo, kas galėjo. Visi puikiai supranta, gauna daug informacijos apie draudimą. Kam reikia, dažniausiai važiuoja. Žmonės turi nekilnojamojo turto ir į darbus važiuoja, ir kitais reikalais“, – pastebėjo A. Indrašius.

Didžiausio proveržio „Toks“ tikisi prasidėjus masiniam gyventojų vakcinavimui. Bendrovė skaičiuoja, kad iki pavasario pabaigos į autobusus turėtų grįžti trečdalis keleivių.

Apie kitų reisų atnaujinimą bendrovė spręs, kai bus priimtas sprendimas atlaisvinti judėjimą tarp savivaldybių. Pagal keleivių vežimą reglamentuojančius teisės aktus visus maršrutus bendrovės privalės atnaujinti per mėnesį nuo karantino pabaigos.

„Toks“ vadovo teigimu, veždama keleivius bendrovė imasi visų saugumo priemonių – autobusai dezinfekuojami kiekvieną dieną, vairuotojai testuojami greitaisiais testais, o keleiviai sodinami išlaikant saugų atstumą.

Reisų skaičių padidino prieš atnaujintus draudimus

Viena didžiausių keleivių vežėjų Kauno įmonė „Kautra“ praėjusią savaitę reisų skaičių padidino maždaug 12 proc., o šiuo metu veža apie 50 proc. visų reisų. Dabar, kai ne sezono metas, įmonės autobusai nurieda apie du trečdalius įprasto kilometražo.

„Reisų skaičių padidinome anksčiau, negu Vyriausybė atnaujino draudimus. Tiesiog matėme kontekstą bendro nusiteikimo. Mūsų padidinimas buvo labiau nukreiptas į tai, kad žmonės turėtų daugiau galimybių pasirinkti važiavimą. Jeigu bus mažesnė pasiūla, tai reiškia, kad bus didesnis autobuso užimtumas. Kadangi daugiau važiuoja, lengviau laikytis visų saugumo taisyklių“, – pastebėjo „Kautros“ vadovas.

L. Skardžiuko teigimu, bendrovė laikosi visų saugumo priemonių: autobuse yra dezinfekcinio skysčio, po reiso visas transportas dezinfekuojamas specialiais dūmais, o nuo praėjusios savaitės visi įmonės darbuotojai papildomai testuojami, nelaukiant, kol tokį reikalavimą nustatys Vyriausybė.         

Iš „Kautros“ autobuso neišlaipintas nė vienas keleivis

„Kautros“ vairuotojai keleivių teisės vykti į kitą savivaldybę netikrina. „Nei esame įpareigoti tai daryti, nei turime kompetencijos atlikti policijos pareigūnų pareigas. Tiesiog perspėjame keleivius“, – Alfa.lt teigė įmonės vadovas.

L. Skardžiuko teigimu, policija gana dažnai tikrina autobusais vykstančius keleivius. „Stovime bendroje eilėje (patikros poste – red.) su visais automobiliais. Atvyksta ne tik policininkai, bet ir savivaldybių viešosios tvarkos skyriaus darbuotojai. Ir ne tik kelyje, bet ir autobusų stotyse. Pareigūnai profesionaliai dirba ir jie mato, kas ir kaip. Keleiviai irgi būna pasiruošę dokumentus ir laiko rankose“, – pasakojo L. Skardžiukas.

Vis dėlto jis teigė beveik nežinantis atvejų, kad keleiviai iš autobuso būtų buvę išlaipinti kelyje. „Mums tokių atvejų nepasitaikė. Bet kiek šnekėjau su policijos pareigūnais, tai jie net ir nesiimtų tokių dalykų, kiek žinau – baudą išrašytų. Dažniausiai žmonės, kurie vyksta, turi ir rimtą priežastį, ir ją pagrindžiančius dokumentus“, – teigė L. Skardžiukas.

Kad žmonės paiso taisyklių ir judėjimo ribojimų, „Kautros“ vadovo nuomone, netiesiogiai patvirtina ir nedidėjantis keleivių srautas – jis šiuo metu dvigubai mažesnis nei prieš pandemiją.

„Matome, kad bendrasis srautas yra labai nedidelis, o išimčių visada pasitaiko“, – sakė L. Skardžiukas.

Didesnio srauto jis nesitiki ir ilgąjį Velykų savaitgalį, nes yra įsitikinęs, kad Lietuvos žmonių sąmoningumo lygis pakankamai aukštas. „Visi ne akli ir ne kurti, žino, kas dedasi Lenkijoje, kas dedasi Estijoje. Visi norime kuo greičiau ištrūkti iš izoliacijos, bet suprantame, kad tai gali padaryti tik didesnę žalą“, – svarstė įmonės vadovas.

Didesnio keleivių srauto L. Skardžiukas tikisi, kai įvyks „kritinis lūžis“ skiepijant gyventojus. „Visi supranta, kad tik skiepai mums visiems žada šviesą tunelio gale. Kuo greičiau vakcinuosimės, tuo greičiau visi išsikapanosime iš tos bėdos“, – sakė „Kautros“ vadovas.      

 „LTG Link“ padidino reisų skaičių, incidentų nepasitaikė

„Lietuvos geležinkelių“ keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ nuo kovo 28 d. atnaujino 41 traukinio reisą, nors Vyriausybė nutarė vėl nuo kovo 27 d. drausti judėjimą tarp savivaldybių iki balandžio 6 d.

Traukinių reisų skaičius didėja iš Vilniaus į Klaipėdą, Kauną, Marcinkonis, iš Kauno į Kybartus ir dar 7 maršrutuose.

AB „Lietuvos geležinkeliai“ Komunikacijos departamento specialistė Rūta Magdalena Atroškaitė Alfa.lt teigė, kad reisų atnaujinimą „LTG Link“ suplanavo ir informaciją apie tai paviešino pirmadienį, kovo 22 d. – dar iki Vyriausybės nutarimo praėjusį penktadienį grąžinti judėjimo ribojimus visoje šalyje.

„Reisų pokyčius vykdome atsižvelgdami į keliaujančiųjų srautus ir siekdami užtikrinti būtinąsias keliones (į darbą, gydymosi įstaigas ir kitais neatidėliotinais atvejais). Žinoma, keleiviams komunikuojame, kad šiuo metu galimos tik būtinosios kelionės, nurodytos judėjimo ribojimų išimtyse, ir primename, kad su savimi būtina turėti kelionės būtinybę pagrindžiantį dokumentą. Visgi tikrinti, ar kelionė būtinoji, gali tik policijos pareigūnai. Apie tokias patikras iš anksto informuojama nėra, bet, mūsų žiniomis, ryškesnių incidentų nebūta“, – teigė R. M. Atroškaitė.

Geležinkelių bendrovė savo ruožtu rūpinasi kelionių saugumu – atstumų išlaikymu, traukinių dezinfekcija, galimybe traukiniuose dezinfekuotis rankas. „Žinoma, kaukių dėvėjimas – kaip kasdienybės dalis. Reguliariai tai primename ir savo keleiviams“, – teigė įmonės atstovė.

Ji priminė, kad prieš metus šiuo laikotarpiu buvo bene juodžiausias pandemijos laikotarpis. Visuomenė nežinojo, su kuo susiduriame, buvo daug baimės net iš namų išeiti, ką jau kalbėti apie keliones; stojo net tokios paslaugos kaip planiniai vizitai pas gydytojus, buvo teikiama tik būtinoji medicinos pagalba. Tuo metu keleivių traukiniais srautas buvo kritęs iki 87 proc.

Šių metų kovo pradžioje, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, keleivių srautas buvo perpus mažesnis.  

Policija nežino, kiek patikrinimų atlieka

Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos Komunikacijos skyriaus vedėjas Ramūnas Matonis Alfa.lt teigė, kad policija gali patikrinti ir tikrina maršrutinius autobusus ar traukinius. „Kiek tokių patikrinimų buvo, duomenų nerenkame“, – sakė jis.

Policijos atstovas neatsakė, ar dokumentų, įrodančių, kad gali teisėtai vykti į kitą savivaldybę, neturintys ar kitaip negalintys pagrįsti teisės vykti į kitą savivaldybę keleiviai yra išlaipinami iš traukinių, autobusų, nors jau yra kirtę savivaldybių sieną, ir ką jiems nurodoma daryti toliau.

R. Matonis neatsakė į Alfa.lt klausimą, ar pasitaikė atvejų, kai policija autobusų ir traukinių keleivius išlaipindavo iš traukinio ir kiek keleivių išlaipinta įvedus draudimą judėti tarp savivaldybių.

„Maršrutiniai autobusai paprastai patikrinami kontrolės postuose, traukinių keleiviai gali būti patikrinti sustojime ar stotyje“, – nurodė Policijos departamento atstovas. 

Savivaldybes kertantys autobusais ir traukiniais neišvengia policijos patikrų

Lietuvos geležinkeliai. Paulius Peleckis