Kaip išsaugoti savigarbą didelių permainų metu

Savigarba
Savigarba

Gyvenimo krizės – partnerio neištikimybė, bauginanti diagnozė, darbo praradimas – iššaukia dideles permainas. Jos neramina, gąsdina, gali sukelti vienišumo, beviltiškumo jausmą,, nežinomybės baimę ir net pakristi savivertę. Kai kurie žmonės tokiais atvejais jaučiasi atstumti, niekam nereikalingi, nevykėliai, ima kaltinti save. Kaip išvengti neigiamo savęs suvokimo?

Savivertė – neatskiriama mūsų psichinės sveikatos dalis. Tai, kaip mes save vertiname, turi įtakos santykių kokybei, karjerai, pasitikėjimui savimi, motyvacijai ir mūsų laimei. Be to, savivertė – tai konstruktas, sukurtas proto. Mes gimstame nieko nežinodami apie save.

Kai gyvenimas apsiverčia aukštyn kojomis, normalu jausti psichologinį (ar net fizinį) skausmą. Tačiau kai tas skausmas perauga į vidinę ataką prieš save, laikas sustoti ir suvokti, kad tai kenkia savivertei, trukdo įveikti krizę ir judėti į priekį.

Jeigu koks nors reikšmingas gyvenimo įvykis pakirto jūsų savivertę, niekada ne vėlu ją atstatyti. Psichoterapeutė Nancy Houdek pataria, kaip tai padaryti.


Nepasitikėjimas savimi

Nepasitikėjimas savimi© Pixabay.com

Nutildykite vidinį kritiką

Visi turi vidinį kritiką – tą, su kuriuo mes kalbamės savo galvoje. Kartais jis tūno minčių nuošalyje, ir žmogus jo beveik nepastebi. Kartais jis būna toks garsus, kad nuo jo pasislėpti neįmanoma – jis kritikuoja, primena klaidas, trūkumus, nesėkmes.

Jeigu paisysime šio vidinio kritiko, vadinasi, bausime save, gėdysimės, jausimės menkaverčiai. Kartais būna sunku kontroliuoti šias neigiamas mintis. Kai kurie žmonės priešinasi joms, stengdamiesi daryti viską idealiai. Kiti svaiginasi alkoholiu, kad užslopintų jo balsą. Tačiau tokie sprendimai yra laikini ir net pavojingi. Jie gali tik pabloginti savijautą.

Kad įveiktume vidinio kritiko ataką, reikia jį pastebėti ir priimti. Kreipkite dėmesį į savo neigiamas mintis ir pastebėkite, kokios jos iškreiptos, nerealistinės ir nepagrįstos. Kurkite naujas nuostatas (raštu arba mintyse), kurios išstumtų neigiamą scenarijų.

Psichoterapeutė Nancy Houdek siūlo pradėti sakinį taip: „Nepaisant to, kad...“ arba ‚Nors...“

Pavyzdžiui:

1. Nepaisant to, kad nežinau, kas bus toliau, aš viską įveiksiu.

2. Nors nesuprantu, kas aš dabar esu, man įdomu sužinoti, ką nors nauja apie save.

3. Nepaisant to, kad mano santuoka sužlugo, aš nesu nevykėlė.

Kuo daugiau abejosite savo neigiamomis mintimis, tuo silpniau jos jus veiks. Jūs galėsite realistiškiau žiūrėti į savo gyvenimą ir būti atlaidesni sau.


Meilė sau

Meilė sau© 123rf.com

Prisiminkite: tai, kokiu save laikote, nenusako, koks esate

Dažnai emocijų užvaldyti mes nebeskiriame to, kaip mes jaučiamės, nuo to, kaip žiūrime į save. Svarbu sustoti ir atskirti įvykį nuo emocinės reakcijos į jį ir nuo mūsų savivertės.

Pavyzdžiui, jeigu praradote darbą, jums gali būti gėda, bet tai nereiškia, kad esate blogas žmogus. Jeigu išsiskyrėte, tai galite graužtis, kad nepavyko išsaugoti santuokos, bet tai nereiškia, kad jums apskritai gyvenime nepavyksta nieko padaryti. Laikyti save blogu dėl to, kad jums dabar blogai, vadinasi, dar labiau nuvertinti save.

Pakeiskite scenarijų

Baimė gimsta smegenyse ir gali būti juntama visame kūne, todėl ji taip stipriai veikia mus. Kai netikime savo vertingumu, laikome save niekam tikusiu. Kai laikome save nieko nesugebančiu, tada mažiau pasikliaujame savo jėgomis bei resursais ir ieškome paguodos išorėje.

Tikriausiai pamiršote, kaip jums pavykdavo anksčiau įveikti sunkumus. Prisiminkite, kaip anksčiau spręsdavote problemas. Kiek jums tas kainavo?

Užrašykite savo baimes ir tai, kaip jas nusakote sau, o paskui perrašykite taip, kad sakiniai skambėtų tikroviškiau.

Kuo geriau mes save vertiname, tuo lengviau mums pastebėti savo stipriąsias savybes ir sugebėjimus, ištverti nežinomybę, susidurti su savo baimėmis, netikėti vidiniu kritiku, išgyventi sunkius laikus.

Kai pasitikime savimi, bandome naujus dalykus, kuriame artimus santykius ir gyvename visavertį gyvenimą.