Pasirenkant mokyklą prioritetu taps mokyklos sugebėjimas kokybiškai adaptuotis kritiniu momentu

Laura Tekorė
Laura Tekorė
  © Asmeninio archyvo nuotr.
Laura Tekorė | alfa.lt
2020-05-15 11:42

Nepaisant esamos situacijos, kai visi persikėlėme dirbti į namus, nenumaldomai artėja laikas, kai būsimų pirmokėlių tėvai turi apsispręsti, į kokią mokyklą leis savo darželinuko rūbą išaugusį mažylį. Ne vienam iš tėvų šis sprendimas didelis galvos skausmas. Visiems tėvams norisi išrinkti pačią geriausią mokyklą, kurioje vaikas ne tik pasiektų aukščiausių akademinių rezultatų, bet ir tobulėtų dvasiškai, jaustųsi laimingas. Bet kaip žinoti, kuri mokykla yra TA?

Valstybinė ar privati mokykla?

Neįmanoma vienos pusės įvertinti tik teigiamai, o kitos – tik neigiamai, esą abi pusės turi ir pliusų, ir minusų. Svarbu, kaip organizuojamas ugdymas ir kaip siekiama rezultatų. Ne paslaptis, kad privačios mokyklos įkandamos ne visų tėvų kišenėms, tačiau tie, kurie finansiškai gali leisti vaiką į privačią mokyklą, susiduria su nemaža pasiūla, ir vėl dilema – kaip išsirinkti?

Ko moksleivių tėvai ir patys moksleiviai tikisi iš šiuolaikinės mokyklos?

Tėvai, kurie renkasi Apvalaus kvadrato mokyklą, tikisi, kad bus pasirūpinta ne tik vaiko akademinėmis žiniomis, bet ir įpročio mokytis išugdymu, poreikio mokytis suformavimu vaiko galvoje. Taip pat tėvai tikisi visapusiško vaiko asmenybės ugdymo, todėl jie suvokia vertę tokių privalomų mokymosi dalykų mokykloje, kaip anglų, kinų, ispanų ir rusų kalbos, sąmoningumas (mindfulness), joga, teatras, šachmatai, dailės terapija. 

Tėvai tikisi, kad vaikas mokysis ne tik iš vadovėlio, tačiau ir per realią patirtį, todėl ieško mokyklos, kurioje atliekama daug eksperimentų, einama mokytis į lauką, kas savaitę organizuojamos edukacinės ekskursijos. Šioje mokykloje edukacinės veiklos organizuojamos ir per mokinių atostogas, taigi, realizuojamas dar vienas tėvų lūkestis: neturėti rūpesčių dėl vaiko, kai jis atostogauja.

Mokyklos reagavimas į pokyčius

Šiuo metu, kai namai tapę mūsų tvirtove, Apvalaus kvadrato mokyklos pamokos toliau sėkmingai vyksta virtualioje erdvėje. Reagavome itin operatyviai, neturėjome nė vienos dienos pertraukos ir kovo 12 d. Vilniuje paskelbus karantiną ugdymo įstaigose, jau kovo 13 d. mokėmės nuotoliniu būdu. Ar buvo paprasta? Ne. Ar visi vaikai turėjo įrenginius? Ne. Tačiau mes įveikėme visus sunkumus ir toliau kasdien mokomės ir draugaujam online

Tėvų grįžtamasis ryšys šiuo periodu mums yra didelis patvirtinimas, kad dirbame gerai. Kasdien mokosi ne tik vaikai, kasdien mokomės mes patys. Nuolat ieškome sprendimų, kaip, ką patobulinti, ir augame kartu su mūsų mokiniais. O šiuo metu jau ruošiamės grįžti į mokyklą – jau gegužės 25 d. pradinės mokyklos turi Vyriausybės leidimą mokytis ne per atstumą.

Juoda lenta – malonūs sentimentai, turintys būti klasėje dėl „bendro vaizdo“

Tėvams svarbu, kad vaikas ugdymo procese naudotųsi visomis šiuolaikinėmis technologijomis. Juoda lenta – malonūs sentimentai, turintys būti klasėje dėl „bendro vaizdo“, tačiau realiai tėvai supranta, kad vaikui turi būti sudarytos sąlygos išmokti naudotis technologijomis atliekant prasmingas veiklas. 

Tėvai atkreipia dėmesį, ar yra interaktyvi lenta, ar kiekvienam vaikui suteikiamas planšetinis kompiuteris, ar ugdomi programavimo pradmenys ir kaip visa tai integruojama į ugdymo procesą bei ateities kompetencijų ugdymą. Mūsų turėta patirtis tapo labai naudinga šiuo metu, kai visas ugdymo procesas vyksta technologijomis. 

Tėvams ne ką mažiau svarbu, kad vaikai turėtų galimybę išeiti į kiemą pažaisti, sportuoti normalioje sporto salėje. Taigi, didelis kiemas su žaidimų aikštele pradinukams ir patogia pievele pasėdėti ar kamuoliui paspardyti – tikrai svarbus mokyklos infrastruktūros elementas, o dirbant nuotoliniu būdu – svarbi dienos planavimo dedamoji dalis, nes, nors esame visos dienos mokykla, šiuo metu nebeturime teisės užimti vaikus visą dieną, privalome palikti jiems pakankamai erdvės savarankiškiems žaidimams pavasarėjančiame kieme ar namų erdvėje. 

Suprantama, vienas svarbesnių mokyklos pasirinkimo kriterijų yra mokyklos vieta. Būtent todėl ilgam laikui kuriamės pačiame Vilniaus centre, tarp Operos ir baleto teatro ir Lukiškių aikštės esančioje Šermukšnių gatvėje. Juk karantinas tikrai baigsis, ir mes tikrai grįšime į savo mokyklas ir darbus.

Be ko neįsivaizduojama patogi, šiuolaikinė mokykla?

Turbūt kalbėti apie mokytojo asmenybę ir mokyklos įrengimą čia nelabai yra vertės, visa tai – būtina. Labiau norisi pakalbėti apie tai, kokias kompetencijas svarbu ugdyti šiuolaikinėje mokykloje, nes būtent jos šiandien geriausiai apibrėžia tai, be ko neįsivaizduojama šiuolaikinė mokykla. Ypač svarbu ugdyti tas kompetencijas, kurias numanome būsiant reikalingas mūsų vaikų gyvenime, kai jie užaugs.

Trys svarbiausios ateities kompetencijos

Iki šiol mokykla buvo žinių suteikimo vieta, tačiau dabartiniame pasaulyje žinias apibrėžiančios sąvokos yra visur aplink mus, mes gyvename tarp sąvokų, jų nebereikia kalti ir vaikai ateina į mokyklą jau turėdami daug žinių, taigi mokykloje kritinę svarbą įgyja žinių gylis. Vaikui kritiškai svarbu gauti atsakymus į klausimus kodėl, o kas toliau ir kas iš to. Gylis formuojasi per asmeninį įsitraukimą, per asmeninę motyvaciją, kuriai „užkurti“ šiandien mokytojai skiria itin didelį dėmesį mūsų mokykloje.

Kitas svarbus elementas mūsų vaikų ateityje bus gebėjimas įdarbinti įgytas žinias, gebėjimas jas panaudoti kitame kontekste. Būtent todėl dabar toks didelis poreikis mokytis integruotai. Tam labai stipriai padeda technologijos ir mokymasis per patirtį.

Trečia svarbi dedamoji šiuolaikinės mokyklos atsakomybių dalis – vaiko charakterio ugdymas. Būtent vaiko charakteris, jo asmeninės savybės taps sėkmingo ir laimingo vaiko gyvenimo pagrindu XXI a. Charakteriui ugdymo procese ypatingą svarbą turi mūsų mokykloje kasdien vykstančios sąmoningumo ugdymo pamokos (mindfulness), dailės terapijos užsiėmimai, emocijų ugdymas per teatro pamokas.

Mokslininkai teigia: mūsų vaikams profesijas gali tekti keisti septynis kartus per gyvenimą

Mokslininkų tyrimai sako, kad būtent dėl didelio gyvenimo tempo ir milžinišku greičiu vykstančių kasdienių pokyčių mūsų vaikams profesijas gali tekti keisti septynis, gal net dešimt kartų per gyvenimą. Tam reikia išugdyti absoliutų emocinį stabilumą ir įprotį bei vidinį poreikį nuolat mokytis. Keturios tokios skirtingos užsienio kalbos, vaikų joga, gatvės šokiai, šachmatai – visi šie, šalia kitų taip pat privalomų dalykų, dėstomų mūsų mokykloje, padeda suvokti, pažinti pasaulio globalumą, mąstymo būdų skirtingumą, galimybių išreikšti save gausą. Formuojamas suvokimas, kad pasaulis yra be galo įvairus, vaikų galimybės jame yra beribės ir tik nuo pačių įdėtų pastangų, nuo asmeninių savybių bei asmeninio įdirbio priklauso, koks būsiu / esu šiame spalvingame XXI a.


Apvalaus kvadrato mokykla

Apvalaus kvadrato mokykla


Laura Tekorė yra Apvalaus kvadrato mokyklos direktorė.