Psichologinis alkis: kodėl valgome, kai nesame alkani

Mityba
Mityba

Šiuolaikinis žmogus gyvena sparčiu ritmu, dažnai patiria įtampą ir stresines situacijas. Neretai valgo, kad nuslopintų emocijas, baimę, nuobodulį, nusivylimus, kai nejaučia tikro alkio ar bent papildomo puodelio kavos poreikio.

Toks yra psichologinis badas, kuris tampa persivalgymų ir mitybos elgsenos sutrikimų priežastimi. Mitybos pusiausvyros nebuvimas nulemia ir harmonijos praradimą asmeniniame gyvenime. Kad išsivaduotumėte nuo tokios problemos, reikia suvokti tikrąją slaptą priežastį, kuri priverčia jus griebtis visai nebūtino šokoladuko ar sumuštinio.

Psichologinio alkio priežastys

Psichologai pastebėjo, kad daugumos pacientų virškinimo sistemos sutrikimai būna susiję su vidiniu disbalansu, kurio šaknys neretai glūdi vaikystėje.

Valgymas kaip gyvenimo prasmė

Pirmomis minutėmis po gimimo įvyksta pirmasis mažylio kūniškas kontaktas – jis gauna pažįsti motinos pieno. Maitinimas palaiko fizinį ryšį, suteikia saugumo jausmą. Jeigu perėjimo prie suaugusiųjų maisto procesas įvyko nesėkmingai ar per vėlai, mažylis neįgyja savarankiškumo jausmo.

Kai kuriems kūdikiams atjunkimo procesas vyksta skausmingai ir būna susijęs su stipriu stresu. Tada pasąmonėje išlieka jausmas, kad tik maitinimo metu galima jaustis saugiam, patirti malonumą, palaikymą, ir šilumą.

Fiziologinis alkis

Kad palaikytų gyvybę, organizmui kasdien reikia gauti tam tikrą kalorijų, maistingųjų medžiagų ir mikroelementų kiekį. Natūralus alkio jausmas yra signalas, kad trūksta maisto ir deguonies, kurį siunčia smegenys. Sulėtėja dauguma procesų, todėl žmogus tampa išsiblaškęs ir dirglus.


Psichologinis alkis

Psichologinis alkis© Pixabay.com

Aistra gardžiam valgiui

Organizmui reikia nedidelio maisto kiekio gyvybei palaikyti. Tačiau šiuolaikinis mitybos supratimas pavertė pietus ištisu ritualu, kurį sudaro sudėtingi patiekalų gaminimo būdai, įmantrus serviravimas, skonio stipriklių naudojimas. Toks požiūris padėjo susiformuoti refleksui, kai pamačius lėkštę su desertu arba salotomis organizme iškart ima gamintis insulinas ir kyla apgaulingas alkio jausmas.

Problema susijusi su padidėjusiu skonio receptorių jautrumu. Jie sužadina smegenų centrus, atsakingus už malonumo pojūtį. Kad pratęstume malonumo jausmą, mes suvalgome daugiau, negu reikia aktyvumui palaikyti.

Emocinis potraukis maistui

Kai kuriems žmonėms maistas sukelia malonių prisiminimų ar pojūčių. Valgydami mėgstamą desertą jie bando susigrąžinti dvasinę pusiausvyrą ir ramybę, įveikti nuobodulį ar apmaudą. Jie vartoja maistą kaip antidepresantus.

Bendravimo būdas

Mičigano universiteto mokslininkų tyrimai parodė, kad pietūs didelėje kompanijoje priverčia daug valgyti. Ikimokyklinio amžiaus vaikų stebėjimas atskleidė dėsningumą, kad valgydami su draugais jie suvalgydavo 30 proc. daugiau.

Paprastai fiziologiniam alkiui numalšinti užtenka 11 minučių. Toliau įsijungia bendravimo ir teigiamų emocijų poreikis. Tai paaiškina, kodėl per šventes mes persivalgome.


Apetitas

Apetitas© Alfa.lt

Kaip įveikti psichologinį alkį?

Kai sutrinka mitybos elgsena, smegenims būna sunku atskirti tikrą alkį nuo apgaulingų signalų. Psichologai pateikia patarimų, kaip sureguliuoti nervų sistemą ir liautis slopinti neigiamas emocijas maistu.

Kovokite su stresu

Per didelis kortizolio ir adrenalino kiekis nuslopina dopaminą, kuris siunčia pasisotinimo signalus. Po sunkios darbo dienos padarykite lengvą pratimą. Patogiai atsisėskite, kelis kartus giliai įkvėpkite. Pajuskite malonų atsipalaidavimą, atsiribokite nuo esamos situacijos ir įsivaizduokite save neturintį persivalgymo problemų, valgantį lėtai, neskubant, su malonumu.

Nepamirškite judėjimo

Padidinti laimės hormonų kiekį kraujyje padeda fizinis krūvis. Daugiau vaikščiokite, judėkite, šokite, mankštinkitės. Pamažu organizmas išmoks patirti malonumą ne tik iš maisto.

Skysčių vartojimo režimas

Saldūs ir gazuoti gėrimai tik stiprina apetitą. Gerkite daugiau gryno vandens, ypač prieš valgį. Kartais smegenys painioja alkio ir troškulio signalus.

Vartokite daugiau baltymų

Stenkitės atsisakyti „tuščių kalorijų“ – saldumynų, greitojo maisto. Valgykite kalakutieną, ankštinius augalus, avokadus, pieno produktus, kad greičiau pajustumėte sotumo jausmą ir išvengtumėte persivalgymo, rašo portalas „Econet“.

Psichologinį alkį gydytojai laiko pavojinga priklausomybe, kurią būna sunku nugalėti. Pripažinkite problemą ir pradėkite ją spręsti. Pripildykite savo gyvenimą teigiamo bendravimo ir naudingų užsiėmimų, kad išvengtumėte streso.