Rinkimai į Ukrainos Aukščiausiąją Radą: nuo „kandidatų dvynių“ iki „trečiojo turo“

V. Zelenskio inauguracija
V. Zelenskio inauguracija
  © SCANPIX
Alfa.lt
2019-07-17 16:15

Iki rinkimų į Ukrainos Aukščiausiąją Radą liko mažiau nei savaitė. Partija „Tautos tarnas“ neatsisako tikslo turėti vienos partijos daugumą parlamente, bet neatmeta idėjos sudaryti koaliciją. Lemiamomis dienomis į rinkimų kampaniją įsijungė ir pats Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis.

„Užtikrintai pasiektos V. Zelenskio pergalės prezidento rinkimuose efekto pakaktų tam, kad jo partija „Tautos tarnas“ laimėtų daugumą Radoje“, – rašė „RBK Ukrainos“ („РБК-Украина“) apžvalgininkas Milanas Leličius.

Jis tikino, kad prognozuoti V. Zelenskio partijos sėkmę rinkimuose specialistams yra sudėtinga. „Tautos tarno“ reitingas, iš pradžių siekęs beveik 50 proc., buvo laipsniškai pradėjęs kristi, remiantis kai kurių tyrimų duomenimis, net smuko iki 42 proc. Šie skaičiai – vidutiniai per pastarąjį pusantro mėnesio atliktų gyventojų apklausų duomenys.

Vis dėlto naujausia didelė gyventojų apklausa, atlikta sociologinės grupės „Reitingas“ („Рейтинг“) liepos 6–10 d., parodė, kad prezidento partijos pozicijos įgauna pagreitį. Už „Tautos tarną“ linkę balsuoti 47 proc. gyventojų, dalyvausiančių rinkimuose. Palyginimui, už antroje vietoje esančią „Opozicijos platformą „Už gyvenimą“ („Оппозиционнaя платформа – „За життя“) yra linkę balsuoti vos 11,6 proc. apklaustųjų.

Žmones labiau palaikyti „Tautos tarną“, kaip rašė „RBK Ukraina“, skatina naujai išrinkto prezidento veiksmai: parlamento paleidimas, buvusio prezidento įsakymų panaikinimas. Ukrainos naujienų portalo pašnekovai tikino, kad prieštaringas oligarcho Igorio Kolomojskio, tradiciškai siejamo su V. Zelenskiu, vertinimas kelia didelį rezonansą tik socialiniuose tinkluose ir nekeičia elektorato nuomonės apie partiją.

Siekdama padidinti rinkėjų aktyvumą, partija pradėjo vaizdo įrašų kampaniją. Pagrindinė reklaminių įrašų idėja – parlamento rinkimai yra „trečiasis prezidento rinkimų turas“. Partijos politikos technologai mano, kad tokiu būdu jie galės motyvuoti savo rėmėjus atvykti į rinkimų apylinkes.

„Senoji sistema šiuo metu patiria nokdauną, ir mes turime jai smogti nokautą“, – V. Zelenskio žodžius, ištartus per partijos suvažiavimą, citavo „RBK Ukraina“. Rinkimų kampaniją partijos strategai pripažįsta pradėję daug vėliau nei konkurentai, bet žadėjo paskutiniosiomis dienomis pasitempti.

Konkurentai kuria V. Zelenskio partijos narių „klonus“

Su „Tautos tarnu“ konkuruojančios partijos pasitelkė „kandidatų klonų“ strategiją. Partijos apylinkių sąrašuose registruoja ne tik vienodas pavardes su prezidento kolegomis turinčius kandidatus, bet ir tam tikrus veikėjus, kurių rinkimų šūkyje apžaidžiamas „tautos tarno“ žodžių junginys, norint suklaidinti rinkėjus.

Kai kuriose apylinkėse kandidatų sąrašuose yra net keli tokie „klonai“, rašė „RBK Ukraina“. Be to, kai kurie kandidatai naudoja V. Zelenskio partijos atributiką ir žalią spalvą plakatuose. „Tautos tarnas“ sukūrė atskirą projektą pavadinimu „ЗеОпарк“ (V. Zelenskio vardu prisidengiančiųjų ir zoologijos sodo sugretinimas žodžių žaismu), kur renka panašių konkurentų veiksmų pavyzdžius.

„Tautos tarno“ atstovai kol kas negali prognozuoti, su kuo norėtų būti koalicijoje, jeigu nelaimės daugumos balsų. Partija svarsto apie galimybę bendradarbiauti su partijomis „Balsas“ („Голос“) bei „Stiprybė ir garbė“ („Силой и честью“). „RBK Ukraina“ pažymi, jog Julijos Timošenko partijos „Tėvynė“ („Батькивщинa“), aktyviai pasisakančios už sąjungą su „Tautos tarnu“, V. Zelenskio partijos nariai tarp galimų koalicijos partnerių nemato.