Gydytoja toksikologė: geriausio būdo mesti rūkyti nėra

Metimas rūkyti
Metimas rūkyti
  © Pixabay.com
Alfa.lt
2019-06-12 09:56

Polinkį priklausomybėms lemia ne vienas, o keli veiksniai – fiziologiniai, socialiniai ir genetiniai. Kaip teigia klinikinės toksikologijos gydytoja Jūratė Margerienė, pastebėta, kad šeimose, kuriose tėvai arba seneliai turi priklausomybę nuo vienos ar kitos medžiagos, tikimybė išsivystyti priklausomybei vaikams yra didesnė. Ši sritis vis analizuojama ir tiriama.

Kalbant apie priklausomybę nuo rūkymo, kiekvienas žmogus tampa priklausomas skirtingai. Pasak gydytojos, kuo jaunesni žmonės pradeda rūkyti, tuo greičiau tampa priklausomi ir jiems sunkiau šio žalingo įpročio atsisakyti.

Efektyviausio būdo mesti rūkyti nėra

Kaip teigia J. Margerienė, nėra vieno geriausio būdo mesti rūkyti: „Jeigu atkakliai siekiama tikslo, visi būdai yra geri. Reikia atsižvelgti į daugelį veiksnių: rūkymo stažą, amžių, svorį, ligas, kuriomis žmogus serga, rizikas ir ankstesnes metimo rūkyti patirtis.“ Pasak gydytojos, sergantiems širdies ir kraujagyslių ligomis ar nuolat vartojantiems vaistus, taip pat nėščiosioms dėl pakaitinės terapijos nikotinu reikėtų pasitarti su gydytoju. „Jiems labiau tiktų nutraukti nikotino vartojimą iš karto. Kadangi priklausomybė nuo tabako yra ir fizinė, ir psichologinė, sąlygojama ir palaikoma įvairių psichologinių bei socialinių veiksnių, ir jos sėkmingam gydymui reikia įvairių metodų bei individualios taktikos“, – sako gydytoja.

Pasak jos, potraukis rūkyti išlieka daugelį metų arba iš viso nepraeina, tačiau, kai žmogus meta rūkyti motyvuotai ir giliai suvokęs žalą, kurią rūkymas daro organizmui, suvaldyti kylančias mintis užtraukti dūmą yra žymiai lengviau. „Kai užeina noras parūkyti, reikėtų lėtai išgerti stiklinę vandens“, – teigia klinikinės toksikologijos gydytoja.

Alternatyvios priemonės naudingesnės seniems rūkaliams

J. Margerienės teigimu, sparčiai populiarėjantys alternatyvūs tabako produktai gali būti vienas iš būdų mažinti rūkymo sukeliamą žalą, tačiau, pasak jos, daugiausia įtakos šiame procese turi norinčiojo mesti rūkyti motyvacija. „Tiek elektroninės cigaretės, tiek kaitinamojo tabako įrenginiai turi mažiau papildomų kenksmingų medžiagų už paprastas cigaretes, tačiau nikotino kiekis jose vis tiek išlieka įvairus ir priklauso nuo rūkančiojo įpročių ir norų. Kartais rūkantysis tiesiog šiuos įrenginius naudoja dažniau ir vis tiek palaiko tokią pat nikotino koncentraciją organizme, kaip ir rūkydamas paprastas cigaretes“, – sako toksikologė.

Pasak gydytojos, perėjimas nuo paprastų cigarečių prie elektroninių arba kaitinamojo tabako gaminių sumažina papildomų toksinių medžiagų kiekį organizme ir aplinkoje. „Vis dėlto metimas rūkyti priklauso nuo rūkančiojo motyvacijos, tad ją ir reikėtų didinti visais nikotino gaminių vartojimo atvejais“, – sako J. Margerienė.

Paklausta apie elektroninių cigarečių ir kaitinamo tabako įrenginių poveikį sveikatai, gydytoja teigia, jog negalima vertinti, ar gerai tai, ar blogai. „Jei šiuos produktus bando rūkyti iki tol nerūkę jauni asmenys, juos reikia perspėti, kad elektroninės cigaretės taip pat gali turėti neigiamų poveikių, tačiau jei šių produktų imasi suaugę rūkaliai, norintys mesti rūkyti, tai galėtų būti vertinama kaip dar viena galimybė atsikratyti sveikatai žalingo įpročio ir sumažinti su rūkymu susijusių ligų išsivystymo riziką. Taigi šiuo požiūriu elektroninės cigaretės ir kaitinamo tabako įrenginiai galėtų būti vertinami kaip palankesnė sveikatai priemonė, ypač trumpalaikiu periodu, nes duomenų apie ilgalaikius šių produktų efektus stokojama“, – teigia J. Margerienė.

Didinkite motyvaciją nerūkyti

Asmenys, turintys polinkį priklausomybėms, yra linkę daug greičiau priprasti prie įvairių medžiagų. Jiems gali vystytis polipriklausomybės – t. y. priklausomybė nuo kelių medžiagų vienu metu. Pasak gydytojos, visada yra rizika atkristi: „Kai norisi parūkyti, reikėtų prisiminti priežastis, dėl kurių atsisakėte cigarečių, pvz.: energijos stoka, nuovargis, nemalonus kvapas iš burnos, kosulys, uoslės susilpnėjimas, greitesnis odos turgoro praradimas ir raukšlių padaugėjimas, rizika susirgti vėžiu, širdies infarktu, katarakta, kraujotakos sutrikimai.“

Galiausiai, gydytojos teigimu, svarbu prisiminti ir finansinę rūkymo žalą bei apdovanoti save kokia nors dovanėle – SPA procedūra, išvyka, masažu ar kita malonia veikla.