Maisto kainų tendencijos Lietuvoje: kur apsipirkti pigiausia?

velykos 14 parduotuve maxima kiausiniai (Medium)
velykos 14 parduotuve maxima kiausiniai (Medium)
  © Alfa.lt
Alfa.lt
2019-03-14 09:37

Pricer.lt komanda atliko eilinį maisto kainų tyrimą. Nepaisant garsių ekonomistų kalbų apie „išsikvėpusias ir pasiduodančias Vyriausybei“ kainas, nuo 2019 m. pradžios maisto kainos auga. Brango ir pigiausių produktų, ir populiarių prekių ženklų krepšeliai.

2019 m. vasarį fiksuojamo pigiausių maisto produktų krepšelio kainų analizė rodo, kad pigiausių maisto produktų vidutinis krepšelis Lietuvos parduotuvėse per mėnesį pabrango 2,2 proc., tai jau antras brangimo mėnuo iš eilės, sausio krepšelis brango 0,7 proc.

Praeitų metų gruodžio mėnesį pigiausių maisto produktų vidutinis krepšelis kainavo 50,47 euro (mažiausia kaina per visą maisto kainų tyrimo istoriją), šių metų sausį analogiškas krepšelis kainavo 50,80 euro, o vasarį – jau 51,94 euro. Tai 0,7 proc. brangiau nei praeitų metų gruodžio pigiausių produktų vidutinis krepšelis, kuris buvo pasiekęs mažiausią kainą (50,47 euro) per pastaruosius dvejus tyrimo metus. Guodžia tai, kad 2019 m. vasario mėnesio vidutinis krepšelis buvo 5,7 proc. pigesnis nei 2018 m. vasario atitinkamas krepšelis, kai jis kainavo 55,05 euro.

„Norfos“ ir „Maximos“ prekybos tinklai varžosi dėl pirmos vietos pigiausių produktų krepšelio kategorijoje. 41 euro cento skirtumu vasario mėnesį pirmąją vietą šioje kategorijoje užėmė „Maxima“ (48,02 euro), antra buvo „Norfa“ (48,43 euro), „Lidl“ (50,89 euro) antrą mėnesį iš eilės išlaiko trečiąją poziciją. Brangiausiai tradiciškai buvo e. parduotuvėje „Barbora“ (59,43 euro).

Populiarių ir gerai žinomų produktų vidutinio krepšelio kainų analizė rodo, kad po kurį laiką trukusio stabilizavimo, o per didžiąsias metų šventes – net pigimo tendencijų, sudarytas prekių ženklų vidutinis krepšelis grįžta prie augimo tendencijos. 2019 m. sausio mėnesio vidutinis krepšelis brango 5 proc., o vasarį šis krepšelis pabrango dar 0,7 proc. ir vienu euro centu pakėlė brangiausio prekių ženklų krepšelio rekordo kartelę per visą kainų stebėjimo istoriją.

Praeitų metų gruodžio mėnesį prekių ženklų vidutinis krepšelis kainavo 36,55 euro, 2019 m. sausį vidutinis krepšelis kainavo 38,36 euro, o vasarį – 38,63 euro. 2019 m. vasario mėnesio prekių ženklų vidutinis krepšelis buvo 2,9 proc. brangesnis nei 2018 m. vasario atitinkamas krepšelis, kuris kainavo 37,53 euro.

IKI (38,02 euro) nuosekliai gerina savo pozicijas populiarių prekių ženklų krepšelio kategorijoje ir vasario mėnesį buvo pirma, sausio mėnesį – antra. Gana netikėtas „Norfos“ (39,61 euro) prekybos tinklo vasario mėnesio rezultatas – penkta (paskutinė) vieta šioje kategorijoje.

Pagrindinės priežastys, nulėmusios maisto prekių krepšelių kainų augimą: sezoninis vaisių ir daržovių brangimas, akcijų skaičiaus ir nuolaidų mažėjimas, asortimentų pokyčiai. Ypač smarkiai per mėnesį pabrango bulvės – net 34,6 proc. Vidutinė bulvių kaina Lietuvos prekybos centruose vasarį buvo 0,41 euro, tokia bulvių kaina buvo užfiksuota 2018 m. liepą, tik tai buvo šviežios bulvės sezono pradžioje.

Pakilo ir pastarojo laikotarpio pagrindinio masalo privilioti pirkėjus – bananų – kainos. Vidutinė kaina – 1,04 (+23,2 proc. brangimas per mėnesį). Asortimento pokyčiai ypač akivaizdžiai paveikė internetinės parduotuvės „Barbora“ konkurencingumą pigiausių produktų krepšelio kategorijoje po „Optima linijos“, „Malūno“ ir kitų „Maximos“ pigiųjų prekių ženklų produktų.

Dėl žaliavų pigimo vis dar potencialo kainoms mažėti turi pieno produktai (taip pat sviestas), vištiena, kava, cukrus, miltai ir duonos gaminiai, aliejus. Kainas auginti gali poreikis kelti darbuotojų atlyginimus, energijos išteklių rinkų nestabilumas arba vieno iš prekybos tinklų ekspansijos į Lenkiją finansavimo poreikiai. Maisto prekių mažmeninėje prekyboje matomi ir pozityvūs ženklai – negali likti nepastebėtos vis didėjančios kai kurių prekybos tinklų pastangos rūpintis savo pirkėjų poreikiais.