Dramatiškiausio F1 finišo sukaktis: pusės minutės pasaulio čempionas, ašaros ir grasinimai mirtimi

Lewisas Hamiltonas ir Felipe Massa
Lewisas Hamiltonas ir Felipe Massa
  © Alfa.lt fotomontažas

Prieš kiek daugiau nei 10 metų „Formulės 1“ gerbėjai išgyveno vieną didžiausių dramų šio sporto istorijoje. 2008-ųjų lapkričio 2-ąją Brazilijoje vykusiose lenktynėse sprendėsi pasaulio čempionato nugalėtojo likimas, o visą sezoną sirgalių kraują kaitinusi intriga aukščiausią tašką pasiekė būtent San Paulo trasoje.

Tiesą sakant, intriga ir nuožmi kova tarp „Ferrari“ bei „McLaren“ lenktynininkų prasidėjo dar metais anksčiau – jau 2007-aisiais dėl titulo iki paskutinių sekundžių kovojo šių dviejų ekipų pilotai, o čempionu galiausiai tapo iš „McLaren“ atstovų Fernando Alonso ir Lewiso Hamiltono panosių trofėjų nugvelbęs „Ferrari“ lyderis Kimi Raikkonenas.

reklama

Po to sezono F. Alonso paliko „McLaren“, o antram sezonui F1 ruošęsis L. Hamiltonas jau turėjo patirties bei tikėjosi nebekartoti debiutinio savo sezono klaidų. „Ferrari“ ekipoje iškilo kita žvaigždė – iš pradžių Michaelio Schumacherio, o vėliau ir K. Raikkoneno šešėlyje buvęs Felipe Massa siekė pirmojo titulo savo karjeroje.

Kaip ir prieš metus, L. Hamiltonas į paskutines sezono lenktynes Brazilijoje atvyko būdamas čempionato įskaitos lyderiu – jei 2007 m. prieš F. Alonso jis turėjo 4, o prieš K. Raikkoneną – net 7 taškų pranašumą (už pergalę tuo metu buvo skiriama tik 10 taškų), tai po metų situacija praktiškai pasikartojo – F. Massą, likus vienam etapui, britas lenkė 7 taškų skirtumu (94 taškai prieš 87).

Nepaisant F. Massos optimizmo, daugelis į paskutines sezono lenktynes žvelgė ne kaip į kovą dėl titulo, bet kaip į būsimą L. Hamiltono, tuo metu pretendavusio tapti jauniausiu čempionato nugalėtoju istorijoje, karūnavimą. Daugelis jau buvo pamiršę, jog prieš metus britas per dvejas paskutines lenktynes sugebėjo iššvaistyti net 17 taškų pranašumą.

reklama

Vis dėlto brazilas nestokojo pasitikėjimo savimi – savo namų lenktynėse važiavęs pilotas užtikrintai laimėjo kvalifikaciją bei daug vilčių dėjo į pranašaujamą lietų, kuris į lenktynes turėjo įnešti chaoso bei padėti F. Massai pagrindinio jo varžovo pozicijos atžvilgiu – tam, kad Brazilijos lenktynininkas taptų čempionu, jam reikėjo ne tik pačiam laimėti lenktynes, bet ir tikėtis, kad L. Hamiltonas užims ne aukštesnę nei 6-ą vietą.


Felipe Massa ir Lewisas Hamiltonas

Felipe Massa ir Lewisas Hamiltonas© SCANPIX

Idealusis brazilo scenarijus su neprognozuojamomis oro sąlygomis ir sujauktais L. Hamiltono planais prasidėjo dar prieš lenktynes. Interlagoso trasą prieš pat jų startą nuplovė lietus, dėl kurio teko lenktynes kiek nukelti. Nepaisant to, jog F. Massa prieš tai vykusio sezono metu nepasižymėjo kaip „lietaus meistras“, jam bet koks pašalinis veiksnys, galintis sutrikdyti L. Hamiltonui, turėjo išeiti į naudą.

„Žinojau, kad sausoje trasoje Lewisas greičiausiai iškovotų didelį taškų skaičių, tad lietus man suteikė vilčių“, – kalbėdamas su ESPN sakė F. Massa. Vis tik startą kiek nukėlus, o lenktynių pradžioje trasai apdžiūvus, brazilo lūkesčiai neišsipildė – nors F. Massa išlaikė lyderio poziciją, incidentų išvengęs L. Hamiltonas laikėsi pirmajame penketuke, o abu pilotai jau važiavo su mažesnę riziką garantuojančiomis sausam orui skirtomis padangomis.

Situaciją pakeitė prieš pat finišą link San Paulo priartėjęs dar vienas lietaus debesis. Likus aštuoniems ratams, kai kuriuos trasos sektorius sušlapinęs lietus privertė pilotus sukti į techninės priežiūros juostą bei dėtis lietui skirtas padangas, tačiau kai kurie pilotai ir komandos nusprendė surizikuoti – likti trasoje bei finišuoti su sausam orui skirtais ratais.

Tarp jų buvo abu „Toyotos“ pilotai – Timo Glockas ir Jarno Trulli, – dėl tokios komandos taktikos šovę į priekį. T. Glockas po konkurentų apsilankymo boksuose palypėjo net virš penktoje vietoje likusio L. Hamiltono, tačiau situacija tapo dar dramatiškesnė dėl titulo kovojantį britą aplenkus tuo metu „Toro Rosso“ garbę gynusiam Sebastianui Vetteliui.

Tad likus mažiau nei dviem ratams, šimtai tūkstančių brazilų, susirinkusių tribūnose, krykštavo iš džiaugsmo. Jų dievaitis užtikrintai pirmavo, o desperatiškai atgauti vietą iš S. Vettelio mėginęs L. Hamiltonas važiavo šeštas – tokie rezultatai garantavo pirmąjį čempiono titulą F. Massai.

reklama

„Tuo metu neįsivaizdavau, kad galiu lemti čempionato likimą, – sakė S. Vettelis. – Kai Lewisas padarė klaidą, natūralu, kad tuo pasinaudojau ir aplenkiau jį. Man tai buvo paskutinės lenktynės „Toro Rosso“ gretose, tad norėjau pasirodyti kuo geriau.“

Šventė jau buvo prasidėjusi ir „Ferrari“ garaže – italų komandos nariai jau buvo patikėję savo piloto pergale, o juos raminti ėmėsi finišo nerimastingai laukę F. Massos artimieji.

„Kai Sebastianas aplenkė Lewisą, garaže prasidėjo šventė. Tačiau prisimenu, jog kartu su tėčiu raginau žmones, tarp jų ir iš džiaugsmo verkiančią mamą, nusiraminti ir palaukti finišo – tai dar nebuvo baigta“, – prisiminimais dalijosi F. Massos brolis Dudu.

„Ferrari“ lenktynių inžinieriai tuo metu žvelgė ne į savo lenktynininko ar jo konkurento važiavimą, o į dangų. Lietus vis stiprėjo, o tai reiškė, jog sąlygos su „sausomis“ padangomis važiuojančiam T. Glockui darėsi vis prastesnės.

„Aš galvojau: „Prašau, prašau liaukis lyti, prašau.“ Tačiau mačiau, kad lietus vis stiprėja, ir, be abejo, supratau, ką tai reiškia“, – prisiminė „Ferrari“ lenktynių inžinierius Robas Smedley.

reklama


Robas Smedley ir Felipe Massa

Robas Smedley ir Felipe Massa© SCANPIX

Kol T. Glockas lyg valtimi yrėsi link finišo, o S. Vettelis bei, svarbiausia, prie jo bolido galo prisiklijavęs L. Hamiltonas sparčiai artėjo link „Toyotos“ lenktynininko, F. Massa finišavo iškėlęs pirštą į viršų, sukeldamas triukšmo bangą Interlagoso trasos tribūnose.

Tuo metu trasoje vyravusi situacija lėmė, jog vietinis herojus turėjo tapti pirmuoju brazilu nuo 1991-ųjų, iškovojusiu F1 čempiono titulą. Vis dėlto ši euforija truko vos ilgiau nei pusę minutės.

„Kai Felipe finišavo, mes vis dar kurį laiką laukėme lenktynių pabaigos, tačiau įtampa buvo tokia didelė, jog vienam žmogui pradėjus ploti viskas tiesiog sprogo. Vienas mūsų draugų ėmė glėbesčiuotis ir krykštauti, visi galiausiai pamiršo dar nesibaigusią kovą ir šokinėjo iš laimės. Nežinau, kaip tai paaiškinti, bet visi tiesiog apako iš džiaugsmo, L. Hamiltonui nė nefinišavus“, – pasakojo Dudu Massa.

Kol raudonai nudažytas garažas šventė, „McLaren“ pilotas artėjo prie finišo bei galiausiai prieš save išvydo dar prieš kelias akimirkas, atrodytų, nepavejamai nutolusį T. Glocko bolidą. Daugelis nė nesuprato, kad bolidas, išdygęs prieš pat S. Vettelio ir L. Hamiltono nosis, yra būtent „Toyota“, o vienas iš nedaugelio situacijoje susiorientavusių žmonių buvo Didžiojoje Britanijoje F1 lenktynes iki šiol komentuojantis Martinas Brundle‘as, įgarsinęs ir tos dienos įvykius Brazilijoje.

„Ar tai Glockas? Ar tai Glockas važiuoja taip lėtai?!“ – L. Hamiltonui lenkiant vokietį eteryje surėkė M. Brundle‘as.

reklama

Brazilų ir paties F. Massos nelaimei, tai buvo T. Glockas. L. Hamiltonas, kaip vėliau pripažino nė pats to nežinodamas, aplenkė vokietį, pakilo į penktąją vietą bei joje finišavęs iškovojo pirmąjį savo čempiono titulą, užbaigdamas nė minutės netrukusią Brazilijos nacionalinę šventę. Televizijos kameros net spėjo užfiksuoti, kaip L. Hamiltonui finišavus „Ferrari“ garaže susirinkę F. Massos artimieji vis dar šventė pergalę, kol ekrane nepamatė iš laimės šokinėjančios tuometinės brito širdies draugės Nicole Scherzinger bei kitų „McLaren“ piloto atstovų.

Lenktynininkams grįžus į boksus, didžioji žurnalistų dalis nuskubėjo ne prie apsiašarojusio F. Massos ar sėkme patikėti vis dar negalėjusio L. Hamiltono, o prie T. Glocko, nė nežinojusio, kad tai jis ką tik nusprendė čempionato likimą. Dalis žurnalistų, iš kurių daugiausia italai, puolė prie vokiečio su kaltinimais specialiai praleidus „McLaren“ pilotą į priekį bei taip nusprendus trofėjaus likimą L. Hamiltono naudai.

„Priešpaskutiniame rate sakiau komandai, kad privalau pasikeisti padangas dėl itin sustiprėjusio lietaus, tačiau jie man atšovė, kad negalėsiu to padaryti dėl jau apdovanojimams ruošiamų boksų ir juose lakstančių žmonių, – pasakojo T. Glockas. – Po lenktynių nesupratau, kad tai mano aplenkimas Lewisui atnešė titulą, – maniau, kad visi link manęs skubantys žurnalistai iš tiesų bando apsupti L. Hamiltoną. Kol mane visi ėmė kaltinti, aš nieko nesupratau.“

Drama prasitęsė ir po lenktynių – kol penktas jose finišavęs L. Hamiltonas šventė kartu su komanda „McLaren“ garaže, Brazilijos etapą užtikrintai laimėjusiam F. Massai teko lipti ant prizininkų pakylos. Ašarų nelaikęs pilotas kumščiu patrankė sau per krūtinę, tačiau buvo aiškiai matyti – jam ši pergalė teikia mažiausiai džiaugsmo karjeroje.

Nemažiau nei F. Massai, šios lenktynės įsiminė ir netikėtu jų pagrindiniu veikėju tapusiam T. Glockui. Sunkiai galėdamas patikėti jam žurnalistų iškart po lenktynių mestais kaltinimais, vokietis netrukus sulaukė ir grasinimų.

„Į mano tėvų namus net plaukė laiškai, kuriuose žmonės rašė, jog norėtų mane nušauti arba kad aš nebeturėčiau būti sporte, – pasakojo T. Glockas. – Negalėjau patikėti žmonių žiaurumu, tai buvo itin nemaloni patirtis.“

reklama

Vokietį nesėkmingo lenktynių finišo šleifas persekiojo dar kelerius metus, kol F1 oficialiai paskelbė vaizdo įrašą, kuriame matyti T. Glocko vargai paskutiniame 2008 m. lenktynių rate Brazilijoje. Kaip tikino pats pilotas, tai padėjo žmonėms suprasti, kad L. Hamiltono titulą tais metais lėmė ne nešvarūs žaidimai, o „Toyotos“ pasirinkta taktika ir sustiprėjęs lietus.

Tačiau Brazilijoje tas lietingas lapkričio vakaras iki šiol prisimenamas su kartėliu ir klausimu: „O kas, jeigu?“