E. Vėlyvio šou bažnyčioje – veiksminga savireklama ar tik nevykęs protestas?

Emilis Vėlyvis
Emilis Vėlyvis
  © Paulius Peleckis

Po Emilio Vėlyvio provokacijos Šalčininkų bažnyčioje, režisierių palaikantys ir smerkiantieji diskusijose ėmėsi žymėti ribas tarp saviraiškos ir nuomonės laisvės, tarp protesto ir profanacijos. Po kelių dienų tylos pasisakęs E. Vėlyvis pats ribų peržengęs nesijaučia – nei įstatymų, nei etikos. 

Tačiau akivaizdu, kad be pasiekto reklaminio efekto, iki solidaus protesto prieš bažnyčią, į kurį norima lygiuotis, šiomis dienomis aptarinėjamam Žolinių performansui yra gerokai per toli.

Į bažnyčią Turgeliuose susirinkę žmonės trečiadienį buvo nustebinti trijų čia pasirodžiusių ir dvasininkais persirengusių aktorių, vienas kurių – Vitalijus Cololo – lenkiškai kreipėsi į susirinkusiuosius, kvietė į E. Vėlyvio „Zero Live show“, po to belaukiantiems mišių dalijo suktines.

Į pasipiktinimą, kurį reiškė kultūros veikėjai, politikai ir kiti žinomi žmonės, E. Vėlyvis sureagavo padėka už reklamą ir paaiškinimu. „Geras sarkazmas ir ironija yra reikalingi bet kokiai šventai karvei (ar vietai), ir jeigu šis performansas būtų nepavykęs, vargu ar būtume viešojoje erdvėje pamatę tiek daug šventeiviškos trydos. Bet – ačiū Dievui – pavyko ir pakankamai taikliai. Tai, kad daugeliui šventesniais už popiežių apsimetančių veikėjų nepatiko tai, ką jie pamatė veidrodyje, nėra nei veidrodžio kaltė, nei jo problema. Kaip sako Šventasis raštas – prieš ieškodami krislo artimojo akyje, išsikrapštykite rąstą iš savosios“, – penktadienį išplatintame laiške rašė režisierius.

Tačiau tiesa ta, jog katalikų bažnyčia, nors jungianti daugiausiai tikinčiųjų, Lietuvoje seniai nebėra „šventa karvė“, turinti imunitetą kritikai. Daugybinės užkandinės „Keulė rūkė“ provokacijos, dizainerio Roberto Kalinkino panaudoti religiniai motyvai mados kolekcijos reklamoje sulaukė ne tik pasmerkimo, bet ir nemenko visuomenės palaikymo.

Bažnyčia ir tikinčiųjų bendruomenė – ne tas pats

Filosofė Nida Vasiliauskaitė pastebi norą nesupratusius E. Vėlyvio savireklamos laikyti neprogresyviais, perdėm konservatyviais ir nešiuolaikiškais, o patį veiksmą pateikti kaip protestą prieš bažnyčią ir jos įtaką.

„Viena, ką yra bažnyčia kaip institucija dariusi kada nors per šimtus savo egzistencijos metų ar ką bažnyčia kaip organizacija yra politiškai nuveikusi, kokius įstatymus bandžiusi paremti, bet visai kitas dalykas yra konkreti religinė bendruomenė. Tai nėra bažnyčios kaip institucijos kritika ar religijos kaip pasaulėžiūros, metafizinės sistemos kritika. Šiuo atveju žmonės, kurie išpažįsta tam tikrą pasaulėžiūrą, yra pajuoktini ir atakuotini. Įsiveržimas į žmonių gyvenimus yra kito, politinio lygmens, bet čia yra invazija į konkrečios mažos bendruomenės apeigas, kuri turbūt niekaip į šių konkrečių žmonių gyvenimą neįsiveržė, nieko jiems neprimetė – niekas pas Vėlyvį neatėjo sakydamas, kad jis privalo švęsti Žolinę“, – Alfa.lt pakomentavo N. Vasiliauskaitė.

Dėl to ir bandymas brėžti analogijas tarp „Pussy Riot“ žymiojo protesto cerkvėje ir E. Vėlyvio komandos pasirodymo neįtikina – akivaizdu, kad bažnyčios ir valdžios santykis Lietuvoje neprimena Rusijos, kaip ir komercinis E. Vėlyvio interesas nebuvo būdingas netrukus po skandalingo pasirodymo įkalintoms rusėms.


Grupelė rusų išreiškia palaikymą „Pussy Riot“ merginoms

Grupelė rusų išreiškia palaikymą „Pussy Riot“ merginoms© SCANPIX/REUTERS

Dešimtmečius sovietų valdžios priespaudą kentusiai Rusijos stačiatikių bažnyčiai pastarieji metai ženklina atgimimą, bet ne dėl to, jog save tikinčiaisiais šiomis dienomis kur kas drąsiau vadinantys rusai plūstų į cerkves – tokių, bent kartą į savaitę apsilankančių pamaldose, tebėra mažuma. Tačiau bažnyčios hierarchai it aidu neretai laimina Kremliaus vidaus ir užsienio politiką, tad taip, pavyzdžiui, Rusijos dalyvavimas Sirijos konflikte sykį prilygintas „šventajam karui“, o kaip tabu viešumoje palaipsniui įtvirtinamas homoseksualumas – nediskutuotinu tradicinių vertybių gynimu.

Priminė „G taško“ reklamą

Diskusija apie „padorumo ribas“ Lietuvoje netyla jau kurį laiką – ją įplieskė Vilniaus reklaminė kampanija, pristatanti miestą kaip „Europos G tašką“. Dviejų rankų pirštų neužtektų suskaičiuoti, kiek garsenybių – politikų, menininkų, akademikų, pop žvaigždžių – pasisakė jos tema, reklamą girdami ar peikdami.

N. Vasiliauskaitė sako, kad tarp E. Vėlyvio ir „G-taško“ atvejų yra panašumų, jie išryškėja šių iniciatyvų ne visada adekvačioje gynyboje.

„Aš nesakau, kad „G-spot“ reklamos atveju buvo sąmoningas noras įžeisti, bet tai yra sąmoningas sukabinimas miesto įvaizdžio su dalykais, kurie yra, pavadinkime, kito rango negu paprastai sietina su miesto simbolika ar valstybės įvaizdžiu. Ir apsimetinėjimas, kad viskas čia gerai arba tyčinis bandymas poliarizuoti visuomenę ieškant dirbtinės skirties, pavyzdžiui, kad ją suprantantys ir palaikantys entuziastai yra, supraskime, jauni ir išsilavinę, sąmojingi, liberalūs, o tie, kam tai nepatinka, tikriausiai yra davatkos, ultrakonservatyvūs žmonės, kuriems nepatinka, jie popiežiaus reakcijų bijo ar panašiai – tokia skirtis yra aiškiai dirbtinė, nes yra daug kitų priežasčių nebūti tokios reklamos entuziastais negu ultrakonservatyvumas ar kokia nors seksofobija“, – įsitikinusi filosofė.


E. Vėlyvio provokacija bažnyčioje (soc. tinklų nuotr.)

E. Vėlyvio provokacija bažnyčioje (soc. tinklų nuotr.)© Alfa.lt fotomontažas

Pasmerkė savivaldybė, sureagavo policija

Kitą dieną po aktorių persirengėlių pasirodymo, tokį elgesį pasmerkė Šalčininkų rajono savivaldybė, kuri kreipėsi į teisėsaugą.

„Šalčininkų rajono savivaldybė reiškia pasipiktinimą dėl menininkais save vadinančių žmonių brutalaus poelgio. Pašaipa iš tikinčiųjų jausmų bei šventų simbolių nėra menas, o bažnyčia ne vieta reklamai ir pokštams. Įsiveržimas į maldos namus yra konkretus trukdymas tikintiesiems išpažinti savo tikėjimą. Toks elgesys nėra suderinamas su etikos normomis, pokštavimas apsivilkus liturginius drabužius bažnyčioje yra amoralus ir šventvagiškas poelgis. Aktorių elgesys kiršina bendruomenę, yra kvailas ir nepateisinamas“, – teigiama viešame savivaldybės pareiškime.

Į kreipimąsi policija sureagavo – Šalčininkų rajono policijos komisariate pradėtas ikiteisminis tyrimas pagal Baudžiamojo kodekso 171-ąjį straipsnį, t.y. trukdymą atlikti religines apeigas ar religines iškilmes.

E. Vėlyvio šou bažnyčioje – veiksminga savireklama ar tik nevykęs protestas?

Emilis Vėlyvis
+1