„Aplink Lietuvą“ – ralis, turintis giliausią istoriją

Ralis „Aplink Lietuvą“
Ralis „Aplink Lietuvą“
© Organizatoriai

Prasidėjus paskutiniajam karštosios vasaros mėnesiui, paskelbta registracija į patį seniausią ralį Lietuvoje, menantį dar tą Lietuvą, kurios šimtmetį šiemet minime. Be jokios abejonės, vien istorinis tęstinumas ir atmintis Valstybei, kurios garbingą sukaktį minime, yra vertas detalesnės apžvalgos apie daugeliui girdėtą ralį „Aplink Lietuvą“ Lietuvos Respublikos Prezidento taurei laimėti.

„1926 m. įkurto Lietuvos automobilių klubo (LAK) veikla staiga nutrūko 1940-ųjų vasarą, kai klubas jau buvo gerai žinomas Europoje ir diena po dienos plėtė savo veiklą, kai didėjo jo narių sąrašas. Nutrūko ir jau spėję išsikovoti deramą tarptautinį pripažinimą LAK organizuojami garsieji raliai, kurių dalyviai varžėsi dėl Prezidento taurės“, – tarpukario istorija dalijasi Lietuvos automobilių klubo prezidentas Rolandas Dovidaitis. Veikla nutrūko žinoma dėl sovietų okupacijos, kuri sustabdė Lietuvos progresą ir daugelio sričių vystymąsi dar penkiems dešimtmečiams.

reklama

„Didžiulį susidomėjimą kėlęs renginys, regis, jau buvo nugrimzdęs į nebūtį, tačiau kartu su šalies nepriklausomybės atkūrimu, veiklą atkūrusio LAK pastangomis, lygiai po 65-erių metų, prabėgusių nuo pirmojo, vėl buvo atgaivintas ir prestižinis ralis „Aplink Lietuvą“ Lietuvos Prezidento taurei laimėti. Ir klubo narystės atstatyme, ir ralio atgaivinime itin dideli tuomečio LAK prezidento, tituluočiausio šalies automobilių sportininko Stasio Brundzos nuopelnai. Idėją labai entuziastingai palaikė šalies Prezidentas Algirdas Brazauskas, daug sumanumo parodė ne tik jo rengėjas – LAK, bet ir LASF, automobilių bei motociklų sporto veteranai, visuomeninės organizacijos“, – apie ralio atkūrimą pasakoja LAK prezidentas.

„Aplink Lietuvą“ nuo pat atgaivinimo iki dabar yra vienas iš labiausiai socialiai atsakingų renginių. Pasak LAK prezidento, pirmajame atkurtame ralyje 1996 m. kartu su sportininkais profesionalais bei mėgėjais startavo ir žmonės su negalia. „Judėjimo negalią turinčių asmenų įtraukimas į varžybas buvo negirdėtas Europoje, o gal ir visame pasaulyje įvykis, informacija apie kurį netrukus pasiekė ir patį tuometinį FIA prezidentą, kuris visapusiškai palaikė ir žavėjosi šia lietuvių idėja“, – pasakoja R. Dovydaitis.

Nuo 1996 m. raliai „Aplink Lietuvą“ Prezidento taurei laimėti vyksta kasmet. Puoselėdami gražias, dar prieškarinėje Lietuvoje užsimezgusias tradicijas, ir dabar ralio dalyviai varžybų maratoną tradiciškai pradeda Kauno širdimi vadinamoje Rotušės aikštėje, o nuolatiniu ralių finišu tapo sostinės S. Daukanto aikštė priešais Prezidentūrą. Nors starto ir finišo vieta bei pati ralio idėja apkeliauti Lietuvą išliko, tačiau pats ralis evoliucionavo ir nuolat keitėsi. Pasak LAK prezidento, nupasakoti ją trumpai reikėtų visos knygos. „Ralio istorija – tai kartu ir šalies automobilizmo istorija. Per jo beveik devynių dešimtmečių istoriją, nuo pat pirmojo ralio 1931 m. liepos 24-ąją, raliuose „Aplink Lietuvą“ važiavo ir tuometė „grietinėlė“ – ambasadų, užsienio kapitalo įmonių atstovai, nusipelnę šalies ir užsienio sporto meistrai, eiliniai mėgėjai automobilistai. Vėliau margaspalvį ralio dalyvių būrį papildė ir motociklininkai bei visureigių vairuotojai, dar po kurio laiko – ir sporto meistrai-veteranai“.

reklama

Be abejonės, šį renginį ir jo istoriją formuoja ne tik organizatoriai, bet ir patys dalyviai. Vienas šio ralio simbolių, Lietuvos ralio C lygos mėgėjų gerai pažįstamas Vytis Pauliukonis. Šis sportininkas 2018 metų mini ralio čempionatą jau laimėjęs, nors dar liko vienas etapas. Vytis puikiai žinomas ir „Aplink Lietuvą“ ralyje, nuo 2015 metų kasmet iškovojantis Lietuvos Prezidento taurę. „Šiemetinis ralis „Aplink Lietuvą“ mums jau bus berods keturioliktas. Teko jame dalyvauti dar tada, kai tai būdavo Lietuvos ralio čempionato etapas. Tiesa, pilna trasa aplink Lietuvą tuomet ralis nevykdavo“, – pasakoja Vytis. Reikėtų prisipažinti, kad šį ralį supa kažkokia aura ar magija, jame sudalyvavus tampi priklausomu. Dalyvius vienija ne žūtbūtinis noras laimėti, o tiesiog galimybė mėgautis kelione, pabendrauti dienos pabaigoje. Tai antrina ir patys organizatoriai: „Nors raliuose „Aplink Lietuvą“, kaip ir kitose sporto varžybose, vyrauja atkakli kova dėl sekundžių ar vietos ant nugalėtojų garbės pakylos, tačiau ji neužgožia gražaus sportininkų bendravimo, dalijimosi kovų įspūdžiais po dienos varžybų, nuoširdaus labiau patyrusių ralio meistrų dėmesio jaunesniems kolegoms, kurie savo pirmaisiais startais dar tik pradeda rašyti Lietuvos automobilių sporto istoriją“, – sako R. Dovydaitis. Automobilių sporte susirenka azartiški žmonės ir šalia draugiškų santykių verda atkakli kova. Net ir dabar, rodos, nenugalimam Vyčiui teko nemažai pakovoti, kol pavyko užlipti ant nugalėtojų pakylos. „Kelias iki pirmos pergalės buvo ilgas, pavyko laim4ti tik dalyvaujant dešimtą kartą. Šis ralis man ypatingas tuo, kad tai pirmasis Lietuvoje įvykęs automobilių ralis, siekiantis dar 1931 metus, ir jame kovojama dėl garbingiausio apdovanojimo – Lietuvos Respublikos Prezidento taurės“, – pasakoja lenktynininkas V. Pauliukonis.

Pastaruosius metus ralio „Aplink Lietuvą“ metu vykdavo ir mini ralio čempionato etapas. Atrodo visai logiška, nes renginio formatas visiškai atitinka mini ralio formatą. Dėl sunkiai suprantamų aplinkybių, šiais metais ralis LASF kalendoriuje yra įtrauktas prie „kitų renginių“. Ralio komiteto pirmininko teigimu, ralis „Aplink Lietuvą“ vyks prie kitų renginių, nes organizatorius nutarė ralį organizuoti Elektrėnų ralio datomis. Temą nutyli ir ralio organizatoriai, teigdami, kad tai klausimas federacijai, ir kaltas „įtemptas varžybų grafikas“. Tad išties labai keista, kame čia „susikirtimas“, nes Elektrėnų ralis yra A lygos varžybos ir bent jau didžioji dalis C lygos dalyvių jose nedalyvauja. Jeigu problema yra greičio ruožus aptarnaujančio personalo stoka, tuomet ji irgi niekuo nesikeičia, nes varžybos šiaip ar taip vyksta. Šių metų mini ralio čempionatas labai minimalus, sudarytas tik iš keturių etapų, tad peršasi išvada, kad kažkur susikirto ambicijos. „Nors šiemetinis ralis ir nėra mini ralio etapo dalis, tikrai jaučiasi mini ralio dalyvių susidomėjimas šiuo renginiu. Žinoma, toks renginys galėtų dėl savo išplėsto formato ir didelio greičio ruožų ir rungčių skaičiaus būti net dviejų mini ralio etapų dalis, kaip vyko ankstesniais metais. Manau, kitąmet taip ir bus padaryta“, – mintimis dalijasi mini ralio ir „Aplink Lietuvą“ senbuvis Vytis Pauliukonis. Belieka tikėtis, kad Vyčio prognozės pildysis.

Ateitį palikime ateičiai, o šiais metais laukia tikrai įdomus ralis, kuris nusidrieks daugiau nei tūkstantį kilometrų, aplankys 23 miestus. Ralyje dalyvaus iki 100 ekipažų, kuriuos sudarys standartiniai, modifikuoti, istoriniai, elektra varomi, bei neįgaliųjų vairuojami automobiliai. Numatytas jaunimo įtraukimas, interaktyvios užduotys, technikos parodos ir kitos įdomybės. Kodėl 100 ekipažų, organizatoriai teigia rekordų nesivaikantys. „Raliuose „Aplink Lietuvą“ yra dalyvavę ir 101, ir 105, ir net 111 ekipažų. Kadangi šiemetinis ralis skirtas valstybės atkūrimo 100-čiui, būtų labai gražu ir simboliška, jog prie jo starto linijos Kauno Rotušės aikštėje susirinktų 100 ekipažų“, – teigia R. Dovydaitis. Žinoma, kuo daugiau dalyvių, kuo daugiau užduočių, tuo daugiau darbo organizatoriams, teisėjams ir kitam aptarnaujančiam personalui palaikyti drausmę, tvarką, laikytis numatyto grafiko ir sklandžios organizacijos. Tačiau LAK išlaiko ramybę ir tikisi sėkmingo renginio. „Ralio organizatoriai, jame dirbsiantys teisėjai ir visas aptarnaujantis personalas – patyrę, kvalifikuoti savo srities specialistai. Jiems tai netaps dideliu iššūkiu, nors pastangų ir sumanumo, žinoma, prireiks nemažai. Esame surengę ralių, kuriuose varžėsi ir daugiau dalyvių. Tai kelia pasitikėjimą. Tikiu, kad ir toliau jausime visokeriopą rajonų, miestų vadovų, kurių teritorija drieksis ralio „Aplink Lietuvą 2018“ maršrutai, pagalbą. Tada ir jokie iššūkiai neatrodys neįveikiami“, – optimistiškai pasakoja LAK prezidentas.

Šių metų varžybose numatytos net keturios kroso trasos, kas yra kiek nebūdinga mini ralio dalyviams. Ne paslaptis, mėgėjiškų varžybų mylėtojus šis elementas labai įaudrina. Vieni džiūgauja ir suskumba ieškoti raliui skirtų padangų, neretai jų automobiliai būna padabinti Subaru logotipais. Kiti ima dvejoti, ar asfaltui ir slalomo rungtims pritaikyti automobiliai išlaikys žvyro ir duobių išbandymą. Be abejonės, reikia įvertinti ir su tuo išaugančius kaštus: lydintis automobilis, galintis privežti reikiamą ratų komplektą, laikas ir pagalba juos sparčiai keičiant. „Kroso trasos labai paįvairina mūsų ralį, jos patrauklios ir įdomios žiūrovams, geriau atskleidžia ir ralyje dalyvaujančiųjų sportinę parengtį bei sugebėjimus. Kita vertus, standartiniai automobiliai ir sąlyginai mažesni greičiai nesugadina taip trasos, kad jai būtų būtina speciali automobilių techninė parengtis“, – teigia R. Dovydaitis. Vytis Pauliukonis savo pasirinktu automobiliu jaučiasi užtikrintai: „Subaru“ ir galingesnė. ir 4 varomų ratų, tad tokiame ralyje, kaip „Aplink Lietuvą“, kur, pavyzdžiui, 2015 m. buvo apie dešimt skirtingų kroso trasų, tikrai turi pranašumo“.

Nusprendusiems išmėginti jėgas, o gal net ir mesti pirštinę Vyčiui Pauliukoniui, pasirengimui liko dar visas mėnuo. Rugsėjis nusimato intensyvus mini ralio mėgėjams, nes dar laukia ir ilgas tradicijas turintis ralis „Kauno ruduo“. „Šiemetiniai mini ralio etapai buvo tiek trasų greičiais, tiek konfigūracijomis labai skirtingi. Sudalyvavus visuose šiuose etapuose mums prieš paskutinį „Kauno Rudens“ etapą jau pavyko tapti tiek klasės įskaitos, tiek absoliučios įskaitos nugalėtojais. Kova kiekviename etape buvo įnirtinga ir nugalėti absoliučioje ralio čempionato įskaitoje pavyko tik viename etape – Kauno Ralyje. Tačiau artėja „Kauno rudens“ etapas, kuris daugelį metų mūsų ekipažui yra sėkmingas, taigi tikrai nežadame sudėti ginklų“, – sezoną apžvelgia Vytis P. žadėdamas rimtą kovą iki pat paskutinio kilometro.

reklama

Taigi iki susitikimo „Aplink Lietuvą“ metu, norisi šios, seniausio ralio apžvalgą pabaigti LAK prezidento Rolando Dovidaičio palinkėjimu: „Visų pirma, sėkmingo finišo, saugių kilometrų ir greitų sekundžių. Pagrindinis trofėjus – Prezidentės Dalios Grybauskaitės taurė – tik viena. Tačiau turime gausybę kitų apdovanojimų, kuriuos išsidalys ne tik įvairių įskaitų nugalėtojai ar prizininkai, bet ir geriausiai pasirodę atskiruose miestuose, rajonuose, įvairiose trasose. Na, o jei koks ekipažas liktų be apdovanojimo, tegu jis po ralio sugrįžta su gera, pakilia nuotaika ir plačia šypsena. Patikėkite, tai irgi nemažiau svarbu“. Tikriausiai šypsena, gera nuotaika, malonus nuovargis ir sveikas automobilis yra svarbiausi automobilių sporto elementai.

reklama

„Aplink Lietuvą“ – ralis, turintis giliausią istoriją

Ralis „Aplink Lietuvą“
+2