Vilniaus ir Kauno viešojo transporto įmonėms trūksta vairuotojų
Stengiamasi vilioti ne tik gera alga

„Vilnius Street Art“ troleibusas su kačiukais
„Vilnius Street Art“ troleibusas su kačiukais
© Organizatoriai

Vilniaus ir Kauno viešojo transporto įmonės visomis išgalėmis ieško vairuotojų, tačiau vis tiek jų katastrofiškai trūksta. Galimų Vilniaus autobusų ir troleibusų vairuotojų nevilioja netgi 1 tūkst. eurų atlygis, o kauniečių – siūlomos patogios darbo sąlygos ir naujutėlės transporto priemonės. Kas bus toliau? Ar neteks mažinti viešojo transporto reisų?

Sostinėje trūksta 70

reklama

Vilniečius ir miesto svečius vežioja 1290 vairuotojų, iš kurių 825  vairuoja autobusus, o 449 – troleibusus.

„Turime vairuotojų, kurie gali vairuoti ir autobusą, ir troleibusą, kitaip tariant, jie turi ir T, ir D vairavimo kategorijas”, – pasakojo UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Rimantas Markauskas.

Pasak jo, viešojo transporto vairuotojų poreikis juntamas nuolat. O šiuo metu įmonė pasiruošusi įdarbinti apie 50 troleibusų ir 20 autobusų vairuotojų.

reklama

„Norėdami vairuotojus motyvuoti ir suprasdami jų darbo sudėtingumą, stengiamės užtikrinti palankias darbo sąlygas. Jeigu norintieji tapti vairuotojais neturi atitinkamų vairavimo kategorijų, įmonė jiems organizuoja kursus, o išlaikę egzaminus šie vairuotojai tampa visaverčiais mūsų komandos nariais. Vairuotojams taikomos įvairios socialinės garantijos, darbo užmokestis, kuris iš dalies priklauso ir nuo darbo rezultatų. Kiekvienais metais įmonėje organizuojamos ir vairuotojų meistriškumo varžybos, kurių laimėtojai apdovanojami garbės raštais, nugalėtojų taurėmis, aukštesne kvalifikacine klase ir kitais prizais“, – būsimus darbuotojus viliojo R. Markauskas.


Troleibusai© Dmitrijus Radlinskas

„Ant popieriaus“ – tūkstantis eurų

Galbūt didesnis atlygis priviliotų daugiau vairuotojų? Vilniaus viešojo transporto darbuotojai gali pasidžiaugti palyginti nemažu atlyginimu. R. Markauskas negalėjo tiksliai įvardyti konkrečių sumų (kiekvieno darbuotojo atlyginimas skiriasi priklausomai nuo darbo laiko, stažo ir kitų veiksnių), tačiau vidutiniškai, neatskaičius mokesčių, sostinėje dirbantiems vairuotojams mokama 1020 eurų dydžio alga.

„Vidutinis viešojo transporto vairuotojų atlygis viršija vidutinį darbo užmokestį Lietuvoje, todėl nemanau, kad atlygio dydis yra pagrindinė priežastis, kodėl ši profesija ne visuomet pasirenkama.

Šis darbas reikalauja didelės atsakomybės, susikaupimo, atidumo, profesionalaus ir saugaus vairavimo įgūdžių, gebėjimo profesionaliai reaguoti į stresines, o kartais ir konfliktines situacijas. Įvertinę visą šį reikalingų gebėjimų ir kompetencijų kompleksą, ne visi žmonės yra linkę rinktis tokio pobūdžio darbą“, – žino įmonės vadovas.


Nauji Vilniaus autobusai© Organizatoriai

Vis dar vyriška profesija

Jau nieko nestebina tai, kad didelę transporto priemonę vairuoja ir dailiosios lyties atstovės. Tiesa, lemiamos persvaros dar nėra: Vilniuje prie troleibuso vairo sėdi 187 moterys, autobusus vairuoja – 95.

Vairuotojų vyrų skaičius gerokai didesnis – 1004, tačiau, skirtingai negu moterys, vyrai labiau linkę vairuoti autobusus, o ne troleibusus. Iš viso autobusus vairuoja 730 vyrų, o troleibusus 262.

„Vilniaus viešojo transporto“ vadovas skuba pasidžiaugti ir lojaliais darbuotojais: vyriausias įmonės darbuotojas, kuris kitais metais švęs 75 metų jubiliejų, įmonėje vairuotoju sargu dirba jau apie 50 metų.

„Taip pat turime autobuso vairuotoją, mūsų įmonėje sėkmingai dirbantį daugiau nei 50 metų. Žinoma, vairuotojų sveikatos būklė yra reguliariai ir atsakingai tikrinama, kad apsaugotume ir pačius vairuotojus, ir viešojo transporto keleivius“, – pabrėžė R. Markauskas.


Vilniaus miesto viešasis transportas pasipildė Scania autobusais© Edvard Blaževič

Tikisi atnaujinti pusę parko

„Vilniaus viešasis transportas“ kasdien į sostinės gatves išleidžia 292 autobusus ir 250 troleibusų.

2004–2006 m. įmonė įsigijo 45 naujus troleibusus, 2011 m. – 2 naujus troleibusus, o 58 nauji autobusai iš ES ir Klimato kaitos programos lėšų atkeliavo 2013–2014 m.

Pernai rudenį Vilniuje prasidėjo didžiausias sostinės viešojo transporto atnaujinimas, kuris bus baigtas iki šių metų pabaigos. Šį pavasarį į Vilniaus gatves išriedėjo 30 naujų autobusų „Solaris Urbino IV 12“, o dar 120 visiškai naujų dviašių ir triašių autobusų „Solaris“ Vilnių pasieks dar šiais metais.

Taip pat bus atnaujintas ir troleibusų parkas – iki metų pabaigos po Vilniuje važinės 41 visiškai naujas troleibusas.

reklama

Iš viso bus atnaujinta beveik 50 proc. viso UAB „Vilniaus viešasis transportas“ autobusų parko, o autobusų amžiaus vidurkis sieks 6 metus.

Pernai Vilniuje viešuoju transportu buvo pervežta beveik 190 mln. keleivių, per parą vidutiniškai – daugiau kaip pusė milijono.

Pernai sostinėje nuo liepos buvo sumažintos 90, 180, 270 d. bilietų kainos – vidutiniškai 10 proc., o 1, 3, 10 d. bilietų kainos vidutiniškai padidintos trečdaliu. Įvesti nauji 365 d. ir 5 d. bilietai.


Autobusai ir troleibusai papuoštų istorinėmis miesto nuotraukomis© Organizatoriai

Turėtų mokėti daugiau?

Kaune viešojo transporto funkcijos patikėtos savivaldybės įmonei „Kauno autobusai“. Įmonėje dirba 761 vairuotojas: 436 autobusų ir 325 troleibusų. Iš jų 59 vairuotojai turi teisę vairuoti ir autobusą, ir troleibusą. Yra ir keletas darbuotojų, kurių darbo stažas įmonėje – 50 metų. 

Kaune viešuoju transportu kiekvieną dieną naudojasi daugiau kaip trečdalis visų miesto gyventojų. 

Autobuso ar troleibuso vairuotojas kas mėnesį uždirba apie 700–800 eurų. „Bet visuomet yra galimybė uždirbti ir daugiau. Yra vairuotojų, kurie uždirba ir daugiau kaip 1 tūkst. eurų“, – skaičiavo „Kauno autobusų“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

Įmonės vadovas sutinka, kad atlyginimas galėtų būti konkurencingesnis. „Tačiau privalumas yra stabilus darbas, galimybės uždirbti daugiau, visos socialinės garantijos, didelis ir tolerantiškas kolektyvas, o ateinančiais metais – gerokai daugiau naujų, modernių ir patogių transporto priemonių“, – vardijo įmonės vadovas.

reklama

Beje, atlyginimai 70–95 eurais (neatskaičius mokesčių) vairuotojams buvo padidinti pernai rugpjūčio mėnesį.

„Vairuotojų trūkumą lemia didelis konkurencingumas rinkoje, nes profesija nėra itin populiari, o paklausa – nemaža. Kita vertus, įtakos daro ir nemažas emigracijos mastas, kai iš šalies išvažiuoja daug jaunų žmonių.

Siekdami pritraukti vairuotojų, sudarome jiems palankias sąlygas įsigyti reikiamą kategoriją (bendras projektas su Darbo birža), garantuojame laiku mokamą ir stabilų atlygį, galimybes užsidirbti papildomai, tobulėjimo galimybes“, – vardijo M. Grigelis.

Jis tikisi, kad iš esmės atnaujinus transporto parkus (perkami 85 nauji troleibusai ir 50 naujų autobusų) norinčiųjų dirbti atsiras daugiau. Šiuo metu „Kauno autobusams“ trūksta maždaug 10 vairuotojų.


Permatomas troleibusas© Organizatoriai

Troleibusą vairuoja buvusi muzikos mokytoja

Kaip ir Vilniuje, autobusus noriau vairuoja vyrai: prie šios transporto priemonės vairo Kaune išvysite vos 13 moterų, o štai troleibusus jos vairuoja mieliau: net prie 168 šių ekologiškų transporto priemonių vairo – dailiosios lyties atstovės.

„Moterys šį darbą renkasi dėl įvairių priežasčių: mėgsta vairuoti, labai patinka toks darbas, smagu, įdomu ir patogu vairuoti dideles transporto priemones, gali matyti miestą ir jo visą grožį įvairiu paros ir metų laiku“, – pasakojo „Kauno autobusų“ direktorius.

Jis pridūrė, kad moterims labai svarbi ir sanitarinė infrastruktūra galinėse stotelėse, ir saugumas, atitverta vairuotojo kabina, ir maršrutai miesto centrinėje dalyje. Tai – veiksniai, dėl kurių jos mieliau renkasi vairuoti troleibusus.

„Penkerius metus troleibusą vairuojanti buvusi muzikos mokytoja nuolat sako, kad savo darbo nekeistų į jokį kitą, kadangi čia išsipildė visos jos svajonės. Ji teigė nepatirianti jokios konkurencijos, nes išvažiavusi į gatvę jaučiasi lygi su visais, vairuotojai vienas kitam padeda ir palaiko, nes nuo to priklauso darbo kokybė, greitis, grafikai ir pan. Yra ir tokių moterų, kurios dirba jau daugiau kaip 40 metų, ir tokių, kurios išeina, tačiau sugrįžta ir sako, kad nieko geriau neradusios“, – pasidžiaugė M. Grigelis.

reklama