„Trip Advisor“ eksperimentas: ar sostinės kavinių reitingas atitinka realybę?

Lauko kavinė
Lauko kavinė
© Fotodiena.lt

Žurnalistas Oobahas Butleris praėjusią savaitę inovacijų festivalyje „LOGIN“ pristatė savo eksperimentą, kurio metu pamėgino išpopuliarinti neegzistuojantį restoraną vienoje didžiausių kelionių svetainių „Trip Advisor“. Šioje sistemoje taip pat yra reitinguojami ir Vilniaus restoranai. Ar pastarasis geriausiųjų sąrašas atitinka realybę?

O. Butleris išgalvojo restoraną Londone, kuris ilgainiui tapo populiariausias mieste. Restoranas sulaukė daugybės norinčiųjų dirbti, reklamuoti, apsilankyti jame. Ir tuomet žurnalistas nusprendė visus norinčius pakviesti į palėpę prie savo namų, kur svečius maitino mikrobangų krosnelėje paruoštu maistu. Susirinkusieji, tarp kurių buvo ir įžymybių, gyrė niekuo neypatingą prastomis sąlygomis paruoštą maistą, norėjo sugrįžti.

reklama

Prieš kelerius metus O. Butleris uždarbiavo rašydamas netikrus komentarus platformoje „Trip Advisor“. Ilgainiui jam iškilo klausimas, kiek komentarų yra tikri. Pirmiausia jis sukūrė paskyrą, sugalvojo restorano pavadinimą, parašė adresą, telefono numerį. O tuomet atsiliepimus rašė pats, prašė savo giminių bei draugų daryti tą patį. Taip susidarė nemažai komentarų, kad restorano maistas yra ypač skanus, o gauti staliuką – itin sudėtinga. Tokiu būdu po truputį restoranas ir buvo išpopuliarintas. Pats O. Butleris teigė, kad šį eksperimentą jis atliko kaip pokštą, tačiau patarė žmonėms atsargiau vertinti tai, kas rašoma internete.

Išbandyta ir Rusijoje

Nors O. Butleris tik atliko eksperimentą, tokia verslo forma egzistuoja ir daugelis restoranų apie tai žino. Rusijos rinkodaros agentūra jau pasiūlė restoranams, veikiantiems miestuose, kuriuose vyks pasaulio futbolo čempionatas, fiktyvius komentarus „Trip Advisor“ puslapyje. Pasak naujienų agentūros „Reuters“, viena rusų bendrovė teigia galinti apskaičiuoti „Trip Advisor“ algoritmą, rašyti atsiliepimus anglų kalba ir taip pritraukti futbolo gerbėjų.

reklama

„Ką daryti, jeigu nei vienas serbas ar švedas nė karto nebuvo tavo restorane ir nepaliko atsiliepimo? Jį tu parašai pats“, – sakoma reklaminiame lankstinuke.

Agentūros savininkas Romanas Baldanovas teigė, kad tai tik naujos nišos bandymai, ir matoma didelė tokios paslaugos paklausa. Jis įsitikinęs – visi restoranai žino, kad atsiliepimai yra užsakyti, ir naudojasi tokia paslauga.

„Bet kai mes siūlėme tokią paslaugą, atsakymas buvo paprastas. Jie tai jau darė patys“, – sakė R. Baldanovas.

Vilniaus reitingas taip pat kelia klausimų

Taigi kiek tiesos mes galime rasti „Trip Advisor“ reitinge? Šiame internetiniame portale nurodoma, kad geriausi Lietuvos sostinės restoranai yra šie:

reklama

„Amandus“ (134 atsiliepimai);

„Tratorria de Flavio“ (214 atsiliepimų);

„Sweet Root“ (237 atsiliepimai);

„D‘eco Bar & Restaurant“ (350 atsiliepimų);

„Alaus biblioteka“ (470 atsiliepimų).

reklama

Taip pat reitinge matomi ir žemesnių įvertinimų restoranai, kurie yra įsigiję reklamos paslaugą. Jie pažymėti specialiu ženklinimu.

„Gero maisto akademijos“ įkūrėjas Linas Petrukaitis mano, kad O. Butlerio eksperimentas atskleidė „Trip Advisor“ spragas.

„Pašiūrės projektas parodė, kad tarp pirmaujančių restoranų gali lengvai atsidurti tie, kurie moka manipuliuoti šia platforma. Nebūtinai tie, kuriuose maistinė patirtis yra gera. Kai kurių miestų atveju galbūt visi aukštai „Trip Advisor“ platformoje įvertinti restoranai bus geri. Bet aklai pasikliauti ja nereikėtų“, – sakė L. Petrukaitis.

Kaip pavyzdį jis pateikė penktąją vietą platformoje užimančią įstaigą „Alaus biblioteka“: „Ši vieta tikrai puiki alui. Bet turbūt mažai kas ją renkasi išskirtinei vakarienei.“

L. Petrukaitis įsitikinęs, kad restoranus turėtų vertinti juose nuolat besilankantys žmonės: „Tokie žmonės turi atskaitos, maisto vertinimo taškus, puikiai išmano restoranų ir kultūrinį kontekstą. „Trip Advisor“ atveju neaišku, nei kas tie žmonės, nei kokia patirtimi remiantis jie vertino. Galbūt vienas atėjo tik kavos išgerti, kitas lankėsi dienos pietų, o trečias yra to paties restorano darbuotojas.“

reklama

„Trip Advisor“ kovoja su netikrais atsiliepimas

„Trip Advisor“ atstovas Jamesas Kay teigė, kad pagrindinis reitingas iš tiesų yra paremtas tik keliautojų atsiliepimais.

„Yra daug būdų, kuriais galima rūšiuoti ir vertinti restoranus mūsų sistemoje. Mūsų pagrindinis vertinimas yra keliautojų vertinimas, jis paremtas žmonių atsiliepimais ir įvertinimais. Atsižvelgiama į atsiliepimų naujumą, skaičių ir kokybę“, – sakė jis.

J. Kay teigia, kad su netikrais atsiliepimais bendrovė kovoja labai intensyviai, turi pažangias sistemas ir komandą, kuri demaskuoja tokias apgavystes: „Kiekvienas paliktas atsiliepimas pirmiausiai eina per mūsų sistemą, patikrinama, iš kur, kaip, kas yra rašoma, ir tik tada viešinama. Turime jau daugiau kaip 15 metų patirties šioje srityje, tad suprantame, kas yra įprastas elgesys. Taip pat mes suteikiame visiems galimybę pranešti apie įtarimų sukėlusius atsiliepimus. Kiekvienas toks atsiliepimas pasieks mūsų komandą, bus ištirtas. Mes veikiame visą parą, kad apsaugotume puslapį.“

reklama