Laisvės alėjos rekonstrukcija: konkės nebus, bet išmanieji skėčiai ir fontanas – taip

E. Orlovienės ir E. Špiliauskienės paroda „Lietuvoje yra vietos senukams“
E. Orlovienės ir E. Špiliauskienės paroda „Lietuvoje yra vietos senukams“
© Organizatoriai

Prieš porą metų prasidėjusi Kauno Laisvės alėjos rekonstrukcija sukėlė daug diskusijų visuomenėje, tačiau kuo toliau, tuo labiau rusena viltis, kad pagrindinė miesto gatvė netaps tik naujo grindinio ekspozicija. Čia turėtų būti įdiegtos ir šiuolaikinės išmaniosios technologijos, kurios paįvairins alėjos veidą ir taps žaismingais meniniais akcentais.

Darbus jau pradėjo

Gerokai užsitęsusi antrojo Laisvės alėjos rekonstrukcijos etapo viešųjų pirkimų procedūra baigėsi šiemet kovą. Atplėšus vokus, nutarta, kad projektą įgyvendins AB „Kauno tiltai“ ir UAB „Autokausta“. Projekto vertė – 16,4 mln. eurų.

Per dvejus metus turėtų būti atnaujinta visa likusi Laisvės alėjos dalis iki pat Vilniaus gatvės. Prieš dvi savaites pradėti rekonstrukcijos darbai intensyviai vyksta Laisvės alėjoje tarp A. Mickevičiaus ir S. Daukanto gatvių bei Maironio ir I. Kanto gatvių.

Šiuo metu jau nuardyta buvusi betoninių plytelių gatvės danga kartu su betoniniais medžius įrėminančiais elementais. Artimiausiu metu planuojama pradėti lietaus nuotekų įrengimo darbus.

reklama

„Rekonstruojant Laisvės alėją bus pertvarkomi daugelis inžinerinių tinklų: naujai įrengiama lietaus nuotekų ir laistymo sistemos. Kiti tinklai rekonstruojami, įrengiami papildomi rezerviniai kolektoriai, kad ateityje nereikėtų ardyti dangų ir pagrindų, norint kažką keisti. Tačiau istorinis mūrinis nuotekų kolektorius, einantis išilgai visa gatve, išliks”, – pažadėjo „Kauno tiltų“ atstovė Ernesta Razbadauskienė.

Teko taisyti broką

Pirmasis Laisvės alėjos rekonstrukcijos etapas kainavo apie 4,3 mln. eurų. Konkurso laimėtojas „Autokausta“ atkarpoje nuo Nepriklausomybės aikštės iki A. Mickevičiaus gatvės pakeitė požemines komunikacijas, paklojo naują granito dangą, įrengė naujus suoliukus ir vaikų žaidimų aikšteles.

Šios atkarpos rekonstrukcija buvo sukėlusi dalies kauniečių pasipiktinimą: mat paaiškėjo, kad kai kurios granito plokštės tiekėjų buvo pateiktos nekokybiškos, turėjo įtrūkių, ne visus kampus rangovui pavyko sudėlioti teisingai ir tai kėlė pavojų praeiviams. Darbų broką „Autokausta“ ištaisė, ir miestiečiai jau metus jaukinasi šią kitaip atrodančią atnaujintą Laisvės alėjos dalį.


Laisvės alėja © Organizatoriai

„Autokaustos“ darbininkams teko nemažai triūsti siekiant išpjaustyti ir be klaidų sudėlioti naują grindinio raštą.

Projektui – dešimt metų

Laisvės alėjos rekonstrukcijos projektą prieš dešimt metų parengė žinomas architektas Šarūnas Kiaunė ir jo studija. Kai projektas laimėjo Laisvės alėjos rekonstrukcijos idėjinį konkursą, dauguma aiktelėjo nuo užmojų: mat buvo kalbama apie istorinės transporto priemonės – konkės – atgaivinimą. Maža, to kūrėjai Laisvės alėjoje siūlė įrengti ir automatinius išmaniuosius skėčius, kurie išsiskleistų lietui lyjant.

Kauno merui Visvaldui Matijošaičiui stojus prie miesto valdžios vairo, planus apie konkę buvo liepta pamiršti. Lietuvos architektų sąjungos Kauno skyriaus vadovė Asta Kiaunienė apgailestavo, kad konkės idėja nebus įgyvendinta, tačiau pasidžiaugė, kad istorinį transportą pakeitė kitas sprendinys.

„Taip, konkė turėjo būti tarpukario ženklas. Tačiau įžvelgiu ir gerąją pusę: toje vietoje, kur buvo konkė, dabar driekiasi dviračių takas. Jis tarsi tapo tam tikru šio istorinio trakto įprasminimu ir priminimu”, – įsitikinusi A. Kiaunienė.

reklama

Ji pridūrė, kad rekonstruojant ilgiausią Rytų Europoje pėsčiųjų gatvę nesiekiama idealiai atstatyti buvusio vaizdo, tačiau norima, pasitelkus šiuolaikines priemones, perteikti atminties ženklus, suformavusius šią erdvę.


Atgimusi "konkė" Kaune, Laisvės alėjoje © Organizatoriai

Garsioji konkė į Laisvės alėją sugrįš nebent kokių nors švenčių metu. 

Taip atsitiks ir su jau išardytu Laisvės alėjos fontanu.

„Mūsų projekte buvo numatyta, kad Laisvės alėjoje turėtų išlikti tam tikro laikmečio ženklai. Fontanas – vienas tokių simbolių. Norėjome išlaikyti jo formą, dizainą, atnaujinti tik apdailą ir technologiją bei apšvietimą. Fontano vieta alėjoje, jo forma ir burbulų kompozicija – verta likti tokia pati”, – kauniečių nerimą dėl fontano likimo sklaidė architektė.


Kaip atrodys rekonstruota laisvės alėja? © Organizatoriai

Išmanieji skėčiai bus pastatyti tik baigus visą Laisvės alėjos rekonstrukciją.

Skėčiai – vėliau

Kaip naujas ir išmanus Laisvės alėjos akcentas turėtų tapti skėčiai, kurie automatiškai reaguos į lietų.

„Tikrai nėra numarinta idėja turėti tokius skėčius. Kol kas buvo nuspręsta, kad juos įrenginėti būtų tikslingiau tada, kai bus baigta visos Laisvės alėjos rekonstrukcija”, – aiškino A. Kiaunienė.

Kad išmanieji skėčiai veiktų, suprojektuotos dvi meteorologinės stotelės. Rekonstruojant Laisvės alėjos atkarpą nuo Nepriklausomybės aikštės iki A. Mickevičiaus gatvės vienos stotelės įvadams rezerviniai vamzdžiai jau pakloti. Antrosios stotelės įvadus turėtų įrengti likusios Laisvės alėjos rekonstrukcijos rangovai.

reklama

„Pats išmanusis įrenginys turėtų būti sumontuotas ant apšvietimo stulpo. Beje, kiekvienam skėčiui numatyti atskiri privedimai”, – pridūrė pašnekovė.

Jos nuomone, didžiausias pokytis numatytas atkarpoje iki Vilniaus g., ties vieta, kur Laisvės alėja jungiasi su Savanorių prospektu, E. Ožeškienės ir Gertrūdos gatvėmis.

„Čia pasikeis ne tik pats eismo organizavimas, bet ir pati vieta. Džiaugiuosi, kad nutarta įrengti didžiulius šviestuvus, galinčius tapti meniniais tos vietos akcentais. Kažkada šioje vietoje stovėjo aukšti šviestuvai. Naujai projektuojami šviestuvai nebus identiški, tačiau kaip ženklai primins apie ano meto erdvinius ir funkcinius sprendimus”, – pastebėjo A. Kiaunienė. 


Laisvės alėjos fontanas © Wikimapia

Laisvės alėjos fontano vaizdas mažai tepasikeis.

reklama