Įsibėgėja plieninių žirgų sezonas: kaip saugiai keliauti

Baikerių sezono atidarymas
Baikerių sezono atidarymas
© Dmitrijus Radlinskas
Alfa.lt
2018-04-24 11:02

Po šaltojo metų periodo į Lietuvos kelius išvažiuoja vis daugiau motociklų ir motorolerių. Lietuvos kelių policijos tarnybos statistika byloja, kad įprastai baikerių sezono pradžią žymi ne oficiali ceremonija, kasmet tradiciškai įvykstanti pirmąjį gegužės šeštadienį, o incidentai gatvėse. Tačiau draudikai neskuba plieninių žirgų gerbėjams klijuoti kelių chuliganų etiketės. Kaip rodo draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje duomenys, tik apie trečdalis visų eismo įvykių, kuriuose dalyvauja motociklai bei motoroleriai, įvyksta dėl pačių motociklininkų kaltės.

Draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas pripažįsta, kad dėl didžiosios dalies motociklininkų avarijų yra kalti automobilių vairuotojai, kurie ne visada apsidairo aplinkui, nesivadovauja Kelių eismo taisyklėmis. Visgi kartais ir pačių motociklininkų klaidos nulemia avarines situacijas, kurių pasekmės – nuostoliai ir sveikatos sutrikdymai.

reklama

Kas didesnis, tas pirmesnis?

Šiemet motociklininkų avarijų sezonas prasidėjo jau pačioje balandžio pradžioje. Kaip pranešė policija, sostinėje BMW vairuotojas, mėgindamas persirikiuoti iš antros eismo juostos į pirmąją, nepastebėjo motociklo „Yamaha“ ir sukėlė avarinę situaciją. Dėl šios priežasties motociklo vairuotojas, mėgindamas išvengti susidūrimo, metėsi į šoną ir užvažiavęs ant šaligatvio nuvirto. Laimei, incidentas baigėsi ganėtinai laimingai – nestipriai susižalojo motociklo vairuotojas ir keleivis.

Kaip teigia R. Bieliauskas, analogiškos situacijos šalies keliuose – itin dažnos. Draudimo eksperto teigimu, ypač ankstyvą pavasarį automobilių vairuotojai dar būna atpratę nuo motociklininkų dalyvavimo eisme ir ne visada sugeba adekvačiai įvertinti situacijas ir juos pastebėti. „Dažnais atvejais tokios avarijos įvyksta ne dėl pačių motociklininkų kaltės. Kartais kiti eismo dalyviai jų tiesiog nepastebi, neįvertina jų greičio bei mobilumo gatvėse ar tiesiog nesilaiko Kelių eismo taisyklių“, – tvirtina ERGO atstovas.

reklama

Draudimo bendrovės ekspertas priduria, kad šalies vairuotojai neretai įsivaizduoja turintys ir pranašumą prieš motociklininkus, kadangi automobiliuose jie jaučiasi saugesni. „Kartais vis dar susidaro įspūdis, kad daugiau teisių keliuose turi tie, kurie vairuoja didesnes transporto priemones. Tai ypač išryškėja sankryžose, kai reikia vadovautis dešinės rankos taisykle, ar tiesiog bandant išsitekti kelyje. Tačiau Kelių eismo taisyklės aiškiai nurodo, jog tiek automobilių, tiek motociklų ar motorolerių vairuotojai turi lygias teises ir jokių išimčių nėra“, – pabrėžia jis.

Žala – nuo poros šimtų iki kelių tūkstančių eurų

Remiantis statistika, 2016 m. dėl žalos atlyginimo į draudimo bendrovę ERGO kreipėsi 35 motociklininkai ir 11 motorolerių vairuotojų. Lyginant su 2015 m., šis skaičius sumažėjo 15 proc. Praėjusių metų statistika draudikus dar labiau nudžiugino – iš viso dėl žalos atlyginimo į juos kreipėsi 20 motociklų bei motorolerių vairuotojų. Iš viso praėjusiais metais motociklų ir motorolerių vairuotojams išmokėta beveik 35 tūkst. eurų išmokų.

„Anksčiausiai pranešimą gavome dar sausio 6 d. Tiesa, tuomet mūsų bendrovėje apsidraudęs motociklo vairuotojas į eismo įvykį pateko Prancūzijoje. Sukdamas į kairę vairuotojas kliudė kitą transporto priemonę ir stipriai apgadino savo motociklą. Dėl šio incidento išmokėjome didesnę nei 3600 eurų išmoką“, – pasakoja R. Bieliauskas.

Daugiausia eismo įvykių, kuriuose dalyvavo motociklininkai, įvyko dėl kitų vairuotojo neapdairumo. Automobilių vairuotojai atsitrenkdavo į dvirates transporto priemones važiuodami atbuline eiga, nepraleisdavo motociklininkų įvažiuodami į pagrindinį kelią ar tiesiog persirikiuodami jų nepastebėdavo. Šios pagrindinės avarijų priežastys kartojasi jau daug metų.

reklama

Daug problemų – ankstyvą pavasarį

Greičiausias Lietuvos motociklininkas Šarūnas Pladas sutinka, kad motociklininkai incidentų keliuose vis dar neišvengia, tačiau bendra situacija per pastarąjį dešimtmetį tikrai pagerėjo.

„Lyginant su situacija prieš 5 ar 10 metų, motociklininkų kultūra stipriai pasistūmėjo į gerąją pusę. Iš tikrųjų dabar motociklininkai važinėja atsargiau, rečiau viršija greitį ir visa situacija juda saugesnio vairavimo linkme“, – pasakoja profesionalus lenktynininkas.

Kačerginės „Nemuno žiedo“ trasos rekordininko teigimu, ypač daug pavojų motociklininkų tyko ankstyvą pavasarį, kai vos tik atšilus orams plieninių žirgų savininkai nekantrauja išvažiuoti į gatves ir retkarčiais neatkreipia dėmesio į visas aplinkybes.

„Dažnais atvejais avarijos įvyksta dėl to, kad motociklininkai galbūt neįvertina savo įgūdžių, ypač pavasarį. Po žiemos įgūdžiai būna susilpnėję, lyginant su praeitu sezonu, tad pradžioje reikėtų juos palavinti. Visgi motociklininkų noras kuo anksčiau išvažiuoti į gatves būna pakankamai didelis, o tada ir kyla problemų. Įgūdžiai būna nepakankami, primiršti, asfalto danga – dar pakankamai šalta ir dažnai nešvari nuo druskų ir smėlio, o sukibimas su kelio danga prastas. Tokiu atveju staigiai manevruojant ar stabdant galima nukristi“, – apie motociklininkų tykančius pavojus keliuose dėsto Š. Pladas.

reklama

Jis priduria, kad pavasarį rizika išauga ir dėl automobilių vairuotojų, nepripratusių prie dviračių transporto priemonių, kurios atsiranda gatvėse ir nėra taip gerai matomos kaip automobiliai. Todėl automobilių vairuotojai raginami dažniau stebėti veidrodėlius, o motociklininkai – neviršyti greičio bei laikytis saugaus atstumo. Visgi „Pladas Racing“ komandos lenktynininkas džiaugiasi, kad nors anksčiau automobilių vairuotojai kartais jausdavosi pranašesni prieš motociklininkus, dabar tokių atvejų pasitaiko labai retai: „Aišku, automobilių vairuotojų įvairiausių yra, bet tikimybė sutikti tokį, kuris jaučiasi už motociklininką pranašesnis, ganėtinai maža.“

Profesionalo nuomone, vairavimo mokyklos Lietuvoje ne visada tinkamai paruošia būsimus motociklininkus realioms eismo sąlygoms, kadangi ten yra suteikiami tik tokie esminiai pagrindai kaip pajudėjimas iš vietos ar stabdymas. Maža to, vairavimo mokymai vyksta mieste, kur greitis yra apie 50 km/val., todėl baigusiųjų kursus įgūdžiai nebūna visiškai pritaikyti eismui.

Š. Pladas rekomenduoja pradedantiesiems motociklininkams papildomai treniruotis uždarose aikštelėse ar trasose. Prie motociklų vairuotojų švietimo šiemet aktyviai prisijungti ketina ir jis pats. Planuojama, kad „BMW Motorrad“ atstovai Lietuvoje kartu su Š. Pladu šiemet sezono metu surengs ketverius mokymus – garsus lenktynininkas pasidalys savo teorinėmis žiniomis ir praktine patirtimi. Pirmieji jų vyks jau birželį motociklų varžyboms pritaikytose teritorijose. Š. Pladas patars, kaip motociklą valdyti ant asfalto dangos.

O labiau patyrę vairuotojai raginami laikytis Kelių eismo taisyklių, neviršyti greičio, paisyti saugaus atstumo iki kitų transporto priemonių ir vengti pavojingo manevravimo, galinčio lemti incidentus keliuose.

reklama