Elektromobilio „Renault Zoe“ bandymas: kukli investicijų grąža

Renault Zoe
Renault Zoe
© Edvard Blaževič
Karolis Judzentavičius | Žurnalas „Top Gear Lietuva“
2018-04-22 11:14

Visiškai nesunku suprasti, kodėl „Renault Zoe“ yra pats populiariausias elektromobilis Europoje: pernai kas ketvirta Senajame Žemyne į gatves išriedėjusi baterijų varoma transporto priemonė buvo su „Zoe“ ženkleliu. Šio supermini dydžio ratuočio baterija didžiausia iš visų konkurentų, jos 41 kWh talpai neprilygsta net naujojo antros kartos „Nissan Leaf“ energijos šaltinis, tad dėl to jis įveikia didžiausią atstumą viena įkrova. Teoriškai „Zoe“ gali nuvažiuoti iki 400 km.

Teoriškai. Praktika, kaip dažnai pasitaiko, yra visiškai kitokia. Tačiau ne nuvažiuojamas atstumas yra pagrindinė šio „Renault“ bėda. Abejotina garbė atitenka jo kainai. Tiksliau, kainai mūsų rinkoje. Smūgio sušvelninti turbūt niekaip nepavyks, tad bent jau prisėskite. Pasiruošę? Gerai. Už mūsų bandytą automobilį su papildoma įranga prašoma daugiau nei 35 tūkst. eurų. Trisdešimt penkių tūkstančių. Už miesto spuogą silpnučiu 92 AG motoru ir trumpesniu kėbulu nei penkiadurio „Clio“. Net ir bazinė versija jūsų piniginę paplonins daugiau nei 31 tūkst. eurų.

reklama

Vakarų Europoje situacija kur kas palankesnė, nes ten pirkėjai gauna iki 5000 eurų subsidijas iš valstybės, be to, gali nuomotis bateriją iš „Renault“ ir už ją mokėti tik fiksuotą mėnesinį mokestį. Pavyzdžiui, britai už modelį su 41 kWh baterija ir panašia įranga tesumoka 20 420 svarų (apie 23 500 eurų) ir už papildomus 125 eurų per mėnesį gali važiuoti kiek tik širdis geidžia, neribodami ridos, be to, jiems nereikia rūpintis baterijos nusidėvėjimu ar galimais gedimais, nes ji priklauso gamintojai.

Lietuviai gauna tik nemokamą (kol kas) įkrovimą viešosios prieigos stotelėse, galimybę važiuoti autobusų juostomis ir parkuoti elektromobilius nemokamai. Neteisinga? Galbūt. Bet yra, kaip yra, ir tai ne vien „Zoe“, o visų mūsų rinkoje parduodamų elektromobilių problema.

Dar viena jų problema yra eksploatacija žiemiškomis sąlygomis. Ličio jonų baterijos velniškai nemėgsta šalčio – sumažėja jų talpa ir pailgėja įkrovimo trukmė, o pridėjus būtinybę šildyti saloną, termometro stulpeliui nukritus žemiau nulio iš „Zoe“ deklaruojamų 400 km geriausiu atveju lieka pusė tiek, t. y. 200 km. Beje, mūsų vairuotas modelis Q90 yra su greitojo įkrovimo galimybe (apie tą „greitumą“ – kiek vėliau), tad dėl mažiau efektyvaus variklio net teorinis jo įveikiamas atstumas tesiekia 370 km.

reklama

Kad ir kaip būtų, net ir 200 km žiemą yra nepalyginamai daugiau, nei, pavyzdžiui, tokiomis pat sąlygomis sugeba sukrapštyti dažniausiai mūsų gatvėse sutinkamas pirmos kartos „Leaf“ (geriausiu atveju – apie 80–100 km). Tiesą sakant, šiuo rodikliu „Zoe“ pranoksta visus dabar mūsų rinkoje parduodamus elektromobilius ir nusileidžia tik dvigubai ar trigubai brangesnėms tesloms.

Žinodamas tai, žvarbų žiemos rytą iš Vilniaus išsiruošiau aplankyti už 95 km nuo namų esantį Birštoną, kur tikėjausi išbandyti vidutinio įkrovos greičio stotelę. Startavau su iki 80 proc. įkrauta baterija. Automobilis teigė, jog galiu nuriedėti apie 175 km, tačiau važiuodamas 90 km/val. greičiu ir klimato kontrolę nustatęs ties 21 °C riba tikslą pasiekiau ne su planuotu 80 km, o vos 62 km baterijos rezervu. Staigmenos tuo nesibaigė – iš stotelės Birštone nepavyko išprašyti nė vieno elektrono. „Zoe“ komplektacijoje nėra laido, kuriuo, nors ir beprotiškai lėtai, būtų galima papildyti baterijos atsargas iš paprasto elektros kištukinio lizdo (jį reikia įsigyti atskirai). Tad iškilo nelaukta dilema: tempti Fortūną už ūsų ir mėginti pasiekti už 65 km esančią greitojo įkrovimo stotelę Elektrėnuose ar nerizikuoti ir keliauti iki artimiausio įkrovos taško Kaune už 45 km? Perspektyva kalenti dantimis šalikelėje laukiant techninės pagalbos nežavėjo, tad pasirinkau kur kas saugesnį antrą variantą, ir, važiuodamas lyg trapius kiaušinius gabenantis pensininkas, Kauną pasiekiau su keliolikos kilometrų atsarga.

Teoriškai (pastebite tendenciją?) „Zoe“ galima įkrauti iki 43 kW galia, tad jo 41 kWh talpos baterija greitojo įkrovimo stotelėse (jų dabar yra ne tik didžiuosiuose miestuose, bet ir A1 bei A2 magistralėse) turėtų būti pripildoma maždaug per valandą ar pusantros. Realybėje man pavyko pasiekti tik 25 kW vidutinę įkrovos galią, ir tik tuomet, kai pataikavau visiems „Zoe“ įgeidžiams – baterija buvo beveik iškrauta ir, svarbiausia, šilta. Jei įkrovos lygis didesnis, o baterija šaltesnė, elektros energiją „Zoe“ siurbia kur kas vangiau, tad šalti kelionėse teks dar ilgiau. Kalenti dantimis išties teks, nors šio „Renault“ šildytuvas veikė puikiai ir nuo pat pirmųjų minučių pūtė karštą orą, po keliasdešimties kilometrų užmiestyje vairuotojo kojos priminė du varveklius. Kad ir kokius užkalbėjimus siunčiau klimato kontrolei, kad ir kuriuos mygtukus spaudžiau, šios problemos per keturias bandymo dienas išspręsti nepavyko.

Aišku, visos tokios bėdos bus neaktualios, jeigu „Zoe“ naktimis įkrausite namie. Jei jūsų namo elektros įvadas pakankamai galingas, garaže įsirengę kompaktišką kroviklį (kaina – nuo kelių šimtų iki 1000 €) galėsite naudotis net iki 11 kW įkrovos galia ir bateriją pripildysite mažiau nei per keturias valandas, be to, prieš išvažiuodami nuotoliniu būdu pašildysite saloną, tad nereikės laužyti alkūnių, mėginant pasiekti centrinės konsolės šonuose, šalia kelių, įtaisytus sėdynių šildymo ratukus.

Tačiau net ir didžiausią bateriją turinčia „Zoe“ kelionės iš Vilniaus į pajūrį planuoti nevertėtų, ypač žiemą, kitaip sustingsite į ragą, mažiausiai pusantros valandos laukdami, kol į bateriją prikapsės pakankamai elektronų.

reklama

VAIRUOTOJO PASTABOS

„Zoe“ sąnaudos žiemą gali siekti iki 25 kWh/100 km, tad, jei už kilovatvalandę mokate po 10 centų, nuvažiuoti 100 km jums kainuos 2,5 euro. Vasarą, kuomet sąnaudos siekia apie 15 kWh/100 km, tą patį atstumą įveiksite už 1,5 euro. Arba už dyką, jei krausite naudodami viešąsias nemokamas stoteles.

„RENAULT ZOE Z.E.40“ SPECIFIKACIJA

  • Elektros variklis, 92 AG, 220 Nm, priekiniai varantys ratai
  • Oficialios elektros sąnaudos
  • ir įveikiamas atstumas: 13,3 kWh /100 km, 400 km
  • Dinamika: 0−100 km/val. per 13,2 s, 135 km/val. greitis
  • Masė: 1555 kg
  • Kaina: 31 206 € / bandytojo modelio su papildoma įranga: 35 125 €
reklama

BANDYMO METU NUVAŽIUOTAS ATSTUMAS IR SĄNAUDOS:

  • 365 km
  • 24,9 kWh/100 km
reklama

Elektromobilio „Renault Zoe“ bandymas: kukli investicijų grąža

Renault Zoe
+21