Platinamas įvažiavimas į Palangą sulaukia ir kritikos: primena sovietmečio gigantomaniją

Palanga (Mindaugo Surblio nuotr.)
Palanga (Mindaugo Surblio nuotr.)
© Organizatoriai

Palangos prieigos šiomis savaitėmis užgriozdintos traktoriais bei žemę kasančia technika, čia nuo ryto iki vakaro pluša bendrovės „Hidrostatyba“ darbininkai – vyksta intensyvūs Kretingos gatvės platinimo ir modernizavimo darbai, truksiantys pusmetį. Būtent per tiek laiko ketinama rekonstruoti šios gatvės ruožą nuo Kurorto g. iki Klaipėdos pl. bei Klaipėdos pl. ruožą nuo Vasario 16-osios ir Vėžių g. iki Virbališkės tako.

Kelias bus keturių juostų

Pasak Palangos savivaldybės Statybos skyriaus vedėjo pavaduotojo Giedriaus Ramono, aplink Palangą kuriasi nauji gyvenamųjų namų kvartalai – Vilimiškės, Vasaros g. Čia apsigyvenę miestiečiai, važiuodami į darbą ar veždami vaikus į ugdymo įstaigas, būdavo priversti ilgai stovėti, laukti, kad galėtų automobiliais išsukti iš šalutinių gatvių ir patekti į pagrindinį plentą.

„Be to, tas kelias – judrus, pavojingas kirsti pėstiesiems, ypač iš mokyklų grįžtantiems vaikams. Kardinalūs sprendimai Palangoje pirmiausia buvo reikalingi dėl žmonių saugumo“, – „Pajūrio naujienoms“ sakė G. Ramonas. 

Bus įrengtos 4 eismo juostos (po dvi į kiekvieną pusę), centrinė skiriamoji juosta, apsauginiai barjerai, pėsčiųjų ir dviračių takai, sutvarkytos autobusų stotelės ir nuovažos į sklypus. Siekiant nukreipti transportą iš gyvenamųjų namų, kairėje Kretingos gatvės pusėje, Vilimiškės kvartale, bus įrengta vienšlaitė 5,5 metro pločio jungiamoji gatvė ir moderni pėsčiųjų perėja per Kretingos gatvę.

reklama

Rekonstruotoje gatvėje atsiras trys žiedinės sankryžos: su Vasaros ir Sodų gatvėmis – turbožiedinės, o su Klaipėdos plento gatve – maža žiedinė. Dar viena žiedinė sankryža bus įrengta Klaipėdos pl. ir Vasario 16-osios g. sankirtoje. Kiekviena jų bus ryškiai apšviesta, papuošta gėlynais.

Klaipėdos plento ruože bus įrengti apsauginiais barjerais nuo važiuojamosios dalies atskirti ir apšviesti pėsčiųjų bei dviračių takai, prie pėsčiųjų takų – poilsio aikštelės.

Kretingos gatvė Palangoje – to paties kelio A11, kuriame yra šiuo metu rekonstruojama Kretingos miesto Žemaitės alėja, dalis. Pasak Automobilių kelių direkcijos Komunikacijos skyriaus atstovės Eglės Nemanytės, Palangos projektas apima dar ir visos kelio infrastruktūros sutvarkymą: bus įrengti lietaus, drenavimo ir kiti būtini tinklai, nutiesti nauji kabeliai naujiems šiuolaikiniams šviestuvams. Projekto įgyvendinimas Automobilių kelių direkcijai kainuos daugiau kaip 7 mln. eurų, Palangos savivaldybė lėšų nepridės.

„Autostrados“ nori ne visi

Tačiau platūs Palangos savivaldybės administracijos ir Automobilių kelių direkcijos užmojai Palangos tarybos nariui verslininkui Eimučiui Židanavičiui bei asociacijos „Palangos balsas“ vadovui Egidijui Aleksiūnui sukėlė prieštaringų minčių.

reklama

„Nors, kaip sako, gyvuoja posakis, kad dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, bet tuos 7 mln. eurų buvo galima panaudoti racionaliau ir gyventojams sukurti kur kas didesnę pridėtinę vertę“, – įsitikinęs E. Židanavičius.


Įvažiavimo į Palangą rekonstrukcijos pradžia © „Palangos tiltas“

Įvažiavimo į Palangą rekonstrukcijos pradžia. „Palangos tilto“ nuotr.

Kretingos gatvės rekonstrukcijos projektą tarybos narys pavadino pertekliniu, primenančiu sovietmečio gigantomaniją. 

E. Židanavičius neabejoja, kad įvažiavimo į Palangą kelią reikėjo paplatinti, padaryti jį gražesnį, modernesnį, bet kurorto prieigose pastatyta „autostrada“, anot jo, nieko gero neduos, mašinų grūsčių nesumažins, nes vairuotojai vis tiek „atsimuš“ į tuos pačius žiedus ir į tas pačias siauras gatveles. 

Pašnekovo nuomone, paplatinti Kretingos gatvę, pakloti naujus šaligatvius, įrengti dviračių takus ir sutvarkyti aplinką būtų užtekę ir 3 ar 4 mln. eurų. „Susiaurinus“ projektą, dalį lėšų buvo galima panaudoti kad ir anapus Vasaros g. esančio gyvenamųjų namų kvartalo šaligatviams pakloti, nutiesti dviračių takui, kuris nuo Vydmantų eitų iki Klaipėdos plento, nuo ten – iki S. Dariaus ir S. Girėno gatvės ir susijungtų su dviračių taku, vedančiu į Klaipėdą. Tuo esą būtų džiaugęsi ne tik palangiškiai, bet ir viso Klaipėdos regiono žmonės.

Tarybos narys apgailestavo, kad urbanizacija sparčiai trina savitą Palangos veidą, o kurortas vis labiau panašėja į kitus miestus ir dėl to darosi nebeįdomus.


Tuščia Basanavičiaus gatvė © Edvard Blaževič

Anot E. Židanavičiaus, J. Basanavičiaus g. iškirtus didingus kaštonus, jų vietoje taip pat stypso nauji – specialios veislės miestietiški kaštonų „broliai“, kurie lig šiol taip ir nesugebėjo paūgėti. Edvardo Blaževič nuotr.

Augalai – nauji ir įspūdingi

Pradėjus Kretingos g. rekonstrukciją, buvo iškirsti visi pakelėje augę medžiai, kurie, pasak E. Židanavičiaus, ne vienam palangiškiui ar iš kitur atvažiavusiam svečiui galbūt keldavę sentimentalius jausmus, primindavę prie jūros praleistas vaikystės ir jaunystės vasaras. Tai, kad, darbams pasibaigus, žadama pasodinti naujų augalų, pašnekovui sukėlė šypsnį. 

„Nuvažiuokite prie naujosios „Maximos“, pamatysite, kokius dabar madinga sodinti“, – ironizavo jis. Esą prieš 15 metų J. Basanavičiaus gatvėje „nušlavus“ didingus kaštonus, jų vietoje taip pat stypso nauji – specialios veislės miestietiški kaštonų „broliai“, kurie lig šiol taip ir nesugebėjo paūgėti.

Kad gigantiški gatvių rekonstrukcijos projektai rengiami nepamatuotai, pritarė ir E. Aleksiūnas. Jis taip pat abejoja, ar Palangai reikėjo tokio plataus kelio. Esą miestas – ilgas, išsidėstęs palei jūrą, yra keli įvažiavimo keliai. Poilsiautojų mašinų srautams sumažinti būtų pasitarnavę stendai su informacija, kad į kurortą patekti galima ne vien senuoju Kretingos keliu, o ir nuo HBH pusės, pro „Atostogų parką“, kas važiuoja ilsėtis į Kunigiškes – pro oro uostą. O siekiant išsaugoti medžius, geras sprendimas būtų buvęs juos palikti per vidurį tarp į vieną ir į kitą pusę besidriekiančių dviejų eismo juostų.

reklama

„Tie prieigose žaliuojantys medžiai buvo tarsi Palangos vizitinė kortelė. Netiesa, kad sukriošę, kaip bandoma įteigti“, – kalbėjo E. Aleksiūnas.

Bet Palangos komunalinio ūkio direktorius Konstantinas Skierus tikino ką kita: „Mūsų bendrovė tuos medžius prižiūrėjo, todėl mes geriausiai žinojome, kad jie seni, kreivi, šleivi, pažeisti ligų, o lajos nebepasidavė formuojamos.“ 

Jeigu būtų planuojama atsodinti varganais kaštonais, kaip J. Basanavičiaus gatvėje, tai ir pats tam prieštarautų. Direktorius geru pavyzdžiu Palangoje laiko maždaug prieš dešimtmetį atnaujintą ir žaliuojančią Birutės alėją, kuria dabar visi gali pasidžiaugti.


Palangos miestas © Edvard Blaževič

K. Skierus geru pavyzdžiu Palangoje laiko maždaug prieš dešimtmetį atnaujintą ir žaliuojančią Birutės alėją, kuria dabar visi gali pasidžiaugti. Edvardo Blaževič nuotr.

K. Skieraus duomenimis, Kretingos g. buvo iškirsta 380 medžių – liepų, tuopų ir keli uosiai. Kokie nauji medžiai reprezentuos didžiausią šalies kurortą? Iš viso bus pasodinta 1200 augalų: kalninių pušų, vakarinių tujų, paprastųjų skroblų, rutulinių formų klevų, sedulų, lanksvų, kadagių, kelios mažalapės liepos. Dalis šių augalų rikiuosis palei gatvę, o kiti sudarys žalias kompozicijas. Apie 800 augalų numatyta pasodinti vykdant Kretingos g. rekonstrukcijos projektą, maždaug 300 pušų iš miestui skirtų Aplinkos apsaugos rėmimo programos lėšų žada pasirūpinti Palangos miesto savivaldybė.

„Gyvenu Kretingoje, tai ir pasakysiu kaip kretingiškis: atvažiuodamas į darbą ne vieną rytą esu pagalvojęs, kad, nors Palanga didžiausias Lietuvos kurortas, prieigos kaip kokio kaimo. Reikėjo įvaizdį pakeisti“, – neabejojo K. Skierus.

Rekonstrukcijos darbai reikalauja vairuotojų supratingumo ir kantrybės. Vydmantuose gyvenantis Vaclovas Aleksandravičius atviravo pastarosiomis savaitėmis į darbą Palangoje esąs priverstas iš namų išvažiuoti 40 minučių anksčiau, mat remontuojamame kelyje piko metu – automobilių voros. Tiems vairuotojams, kurie suka naujuoju plentu, pro HBH sankryžą, tenka papildomai įveikti 8 km vingį. 

Pirmasis Kretingos g. rekonstrukcijos darbų etapas tęsis iki Joninių. Automobilių eismas vyksta abiem kryptimis, tačiau ruože nuo Kretingos g. iki Virbališkės tako galimas tik viena kryptimi – Klaipėdos link.

Antrasis rekonstrukcijos etapas prasidės nuo Joninių ir truks iki rugsėjo vidurio. Kretingos gatve automobiliai abiem kryptimis galės važiuoti rekonstruota gatvės puse, o Klaipėdos pl. ruože nuo Vasario 16-osios g. iki Virbališkės tako eismas planuojamas tik viena kryptimi, t. y. Šventosios link.