Panevėžio valdžiai pabodo reklamomis apkabinėtos tvoros – kirs iš peties

Panevėžio valdžia užsimojo per metus parengti išorinės reklamos specialųjį planą.
Panevėžio valdžia užsimojo per metus parengti išorinės reklamos specialųjį planą.
© Alfa.lt

Tokiems klientų viliotojams teks ne tik nusikabinti nuo tvorų ir sienų savadarbius mėgėjiškus stendus, bet dar ir gresia pakloti solidžią baudą. Šioji gali siekti net ne vieną tūkstantį.

Juodasis sąrašas jau kuriamas. Panevėžio savivaldybė ėmėsi identifikuoti mieste mirgančių reklaminių stendų legalumą. Jos interneto svetainėje pradėtame skelbti reklamos leidimų registre šviečia raudonais taškais pažymėtos nelegalių lauko reklamų vietos. Iš tokio žemėlapio akivaizdu, kad neturėdami galiojančių Savivaldybės leidimų Panevėžio viešosiose erdvėse reklamuojasi toli gražu ne tik individualia veikla besiverčiantys smulkieji paslaugų teikėjai. Raudonai pažymėtos ir populiarios kebabinės, ir net vieno didžiausių prekybos centrų lauko reklamos.

reklama

Kebabus kepančios įmonės savininkė Asta Jočienė, išgirdusi, kad bendrovės iškaba patekusi į juodąjį sąrašą, nustebo. Verslininkė tvirtino įsitikinusi, jog 2016-aisiais gautas savivaldybės leidimas lauko reklamai galioja neterminuotai. Apie tai, kad jo galiojimas pasibaigęs dar 2017-ųjų rugpjūtį, A. Jočienė teigė jokio pranešimo negavusi.

reklama

„Jeigu reikia prasitęsti, tai ir padarysiu. Nepasirūpinau, nes nežinojau“, – aiškino verslininkė.


alfa.lt nuotr.

A. Narkevičius žada karą miestą užtvindžiusios nelegalios lauko reklamos savininkams. V. Bulaičio nuotr.

Panevėžys atsiliko

Karą nelegalioms ir nesuderintoms lauko reklamoms skelbianti savivaldybė numačiusi per metus parengti miesto išorinės vaizdinės reklamos specialųjį planą. Teritorijų planavimo ir architektūros skyriaus vedėjos Daivos Gasiūnienės teigimu, dar prieš 16 metų patvirtinta tokios reklamos tvarka ne tik moraliai pasenusi, bet ir nebeatitinka šiandien galiojančių įstatymų bei savivaldybės teisės aktų.

reklama

Pasak vedėjos, naujame plane bus aiškiai nustatyta tvarka, kaip turėtų Panevėžyje atrodyti išorinė vaizdinė reklama.

„Nesakyčiau, kad reikalavimai lauko reklamai griežtės. Tai bus specialiojo plano rengėjų, dizainerių, architektų bendruomenės susitarimas, o griežtesnių dalykų nei jau galiojančiame Reklamos įstatyme negali būti“, – sakė D. Gasiūnienė.

Dabartinę lauko reklamos situaciją mieste vedėja vadina visišku chaosu. Anot jos, nelegali reklama yra viena opiausių Panevėžio aplinkotvarkos problemų, darkanti ne tik miesto vaizdą, bet ir daranti didelę žalą pačiai reklamos industrijai.

„Mieste matome labai daug nelegalios lauko reklamos. Tie, kurie tvarkingai kreipiasi į savivaldybę leidimų, būna labai nepatenkinti, nes daugelis to nedaro. Ir besipiktinantiesiems tenka pritarti“, – sutinka architektė.

Panevėžiui ieškant būdų, kaip suvaldyti reklamos netvarką, ne viena šalies savivaldybė šitą kelią jau nuėjo. Pasak D. Gasiūnienės, lauko reklamą itin kontroliuoja turistų srautais pasižymintys kurortiniai miestai – Birštonas, Druskininkai. 

reklama

Didmiesčių patvirtintose lauko reklamos tvarkose aiškiai diferencijuota, kokie stendai galimi atskirose miesto zonose – senamiestyje ir nuo centro nutolusiuose mikrorajonuose. 

„Gyvenimui kokybės suteikia ir estetiška aplinka. Pervažiavę Baltarusijos, Ukrainos sieną aiškiai matome skirtumą, kad Lietuva tikrai yra Europa ir eina civilizuotu keliu“, – sakė architektė.


alfa.lt nuotr.

Vargana statybvietę juosianti tvora kai kam irgi atrodo tinkama vieta pranešti apie savo paslaugas. V. Bulaičio nuotr.

Pažadėjo reidus

Po Savivaldybės didinamuoju stiklu atsidūrusiems miesto viešosiose erdvėse besireklamuojantiems verslininkams gresia sulaukti netikėto tikrintojų vizito. Teritorijų planavimo ir architektūros bei Teisės skyriaus specialistai jau pradėjo reidus pas nelegalių, netvarkingų, mėgėjiškų reklaminių stendų savininkus.

reklama

Savivaldybės vyriausiasis dizaino specialistas Arvydas Narkevičius neslėpė susidūręs su keista verslininkų reakcija – atėjęs tikrinti ne kartą buvo nemaloniai išprašytas lauk.

Nereaguojantiems į dizainerio įspėjimus susitvarkyti nelegalius reklaminius stendus, kartais išrašytus netgi su gramatinėmis klaidomis, gresia rimtesni nemalonumai nei netikėtai užsukusio dizainerio įspėjimas.

Už netvarkingą, su savivaldybe nesuderintą vaizdinę lauko reklamą gresia bauda nuo 289 eurų iki net daugiau nei 2000 eurų.

Pasak A. Narkevičiaus, jei pirmą kartą nubaustas verslininkas nesusitvarkys, jo laukia didesnė bauda, o tai labai skaudžiai gali kirsti įmonės biudžetui.

„Reidai tikrai bus. Tai pažadu. Panevėžyje chaotiška lauko reklama jau pradeda akis badyti. Palaida bala šioje srityje“, – įvertino dizaineris.

reklama

Lauko reklamos tvarką apibrėžia reklamos rengimo Panevėžio mieste taisyklės bei leidimų išdavimo tvarkos aprašas. Nors šitie dokumentai tarsi turėtų suvaldyti situaciją, A. Narkevičius pripažįsta, jog tokia teisinė bazė realiai neveikia.

„Nuo šiol bus masiškai duodami įspėjimai, į juos nereaguojantiems – baudos, nes nelegalios lauko reklamos mieste labai labai daug“, – įspėjo dizaineris.


alfa.lt nuotr.

Gausiai tvoras reklamomis nukabinėję panevėžiečiai demonstruoja, kaip jie supranta estetiką ir laikosi teisės aktų. V. Bulaičio nuotr.

Akis bado nukabinėtos tvoros

A. Narkevičius neslėpė, jog savavališkai besireklamuojančiųjų įžūlumas stebina. Be savivaldybės leidimų pigiais reklaminiais stendais nukabinėtos netgi tvoros prie pagrindinių Panevėžio gatvių. Pavyzdžiui, pasak A. Narkevičiaus, Klaipėdos g. ant saugomos automobilių aikštelės tvoros reklaminė iškaba yra vienas akivaizdžių įrodymų, kaip panevėžiečiai supranta estetiką. Mat reklamą ant tvorų draudžia dar 2013-aisiais patvirtinta lauko reklamos įrengimo Panevėžio mieste tvarka.

„O Panevėžyje tvoros nukabinėtos reklamomis: montuoju ratus, padangas, nuomoju ekskavatorių, dar kažką parduodu. Yra taisyklės ir savivaliauti negalima. Žmonės turi suprasti, kad, jei nėra reklamos ir dizaino žinovai, tą darbą turi patikėti tuo užsiimantiems specialistams, reklamos dizainą suderinti su savivaldybės Teritorijų planavimo ir architektūros skyriumi. Reklama turi būti vientisa. Kas tinka vienoje vietoje, kitur gali atrodyti kaip chaotiška nesąmonė. Reikia vertinti, kaip reklaminė iškaba dera prie pastato, jo architektūros“, – sakė A. Narkevičius.

Visgi šiuo metu, anot jo, didžioji dalis Aukštaitijos sostinėje matomos lauko reklamos darko miesto vaizdą.

„Situacija nesuvaldyta, ją reikia aiškiai reglamentuoti, kad nebūtų savavališkos reklamos. Kažkodėl visiems aišku, kad namo projektą gali rengti tik atestuoti specialistai, bet lauko reklamą daro, kas nori – lietuvis juk pats sau dizaineris“, – ironizavo A. Narkevičius.

Anot jo, jei Savivaldybės taryba pritartų Teritorijų planavimo ir architektūros skyriaus siūlymui parengti išorinės vaizdinės reklamos specialųjį planą, jame būtų konkrečiai įvardyta, kokiose miesto zonose kaip turėtų atrodyti reklaminiai stendai. 

A. Narkevičiaus nuomone, tokiame plane netgi galėtų būti nustatyti tipiniai variantai tokių stendų, kuriuos statant nereikėtų net leidimo, pakaktų su savivaldybe suderinti vietą.