STT radinys Panevėžio savivaldybės įmonėje: nuslėptos sumos už senų autobusų pirkimą

Nebeeksploatuojamų senienų prisipirkęs Panevėžio autobusų parkas gyrėsi radęs pigiausią būdą atsinaujinti.
Nebeeksploatuojamų senienų prisipirkęs Panevėžio autobusų parkas gyrėsi radęs pigiausią būdą atsinaujinti.
© Alfa.lt

Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) pateiktos išvados dėl trijose Panevėžio savivaldybės įmonėse nustatytų pažeidimų gali išversti iš posto ilgamečius šių įstaigų vadovus, jeigu prokurorai nuspręs, kad yra pagrindo pradėti ikiteisminius tyrimus dėl korupcinio pobūdžio ir kitų nusikalstamų veikų. 

Panevėžio meras Rytis Mykolas Račkauskas kreipėsi į Panevėžio apygardos prokuratūrą. Prokurorų prašoma išsiaiškinti, ar STT pateiktos išvados dėl trijose savivaldybės įmonėse nustatytų pažeidimų nesuteikia pagrindo pradėti ikiteisminių tyrimų.

reklama

„Laikomės nulinės tolerancijos korupcijai principo, taip bus ir šiuo atveju. STT išvadas vertinsime atsakingai ir principingai. Viena, kai pažeidimai yra procedūriniai ir gali būti pataisyti. Kas kita, kai tai akivaizdus sisteminis aplaidumas, miestui ir panevėžiečiams kainuojantis šimtus tūkstančių eurų“, – sakė R. Račkauskas.

STT teigimu, korupcijos rizika galimai egzistuoja trijų savivaldybės bendrovių – Panevėžio autobusų parko, „Panevėžio gatvių“ bei Panevėžio butų ūkio veikloje. STT užfiksavo atvejų, kai įmonės nesilaikė nustatytų viešųjų pirkimų principų, nesiekė racionaliai naudoti lėšų, potencialiems tiekėjams viešai teikė netikslią informaciją apie planuojamus pirkimus, ne visada užtikrindavo nešališką pretenzijų nagrinėjimą.

Bene daugiausia kliuvo Panevėžio autobusų parkui. Specialiųjų tyrimų tarnybos Panevėžio valdybos atlikta korupcijos rizikos analizė atskleidė skandalingas Autobusų parko vadovų nutylėtas detales. Nebeeksploatuojamų ratuotų senienų Vokietijoje prisipirkęs Panevėžio autobusų parkas gyrėsi radęs pigiausią būdą atnaujinti panevėžiečius vežiojantį vos ne antikvarinių autobusų parką, bet aiškėja, kad šio sandorio vertė buvo gerokai didesnė, nei viešai skelbta. Įmonė gudravo apeidama Viešųjų pirkimų įstatymą – sandoriai buvo sudarinėjami su nebūtinai priimtiniausią kainą siūliusiomis įmonėmis, neužtikrinta sveika konkurencija ir diskriminuoti kiti tiekėjai.

reklama


alfa.lt nuotr.

Panevėžio autobusų parko direktorius R. Petukauskas įsitikinęs, kad STT tyrimo išvados – tik didelis išpūstas burbulas, kuris netrukus subliūkš. T. Šiaudinio nuotr.

Auksinės senienos

STT pareigūnai tikrino, kaip viešuosius pirkimus reglamentuojančių teisės aktų laikomasi Panevėžio butų ūkyje, Panevėžio autobusų parke ir bendrovėje „Panevėžio gatvės“. 

Pasak STT Panevėžio valdybos viršininko Žydrūno Krampalco, nustatyta atvejų, kai „Panevėžio gatvės“ ir Panevėžio autobusų parkas prekes bei paslaugas įsigijo neatlikusios jokių viešųjų pirkimų procedūrų. 

Pažeisdama Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimus, bendrovė „Panevėžio gatvės“ galėjo išleisti 91 tūkst. eurų. Už tokią sumą, ne tik neskelbiant konkursų, bet nė neatlikus elementarios potencialių tiekėjų apklausos, buvo perkami ir nuomojami mechanizmai bei transportas. 

„Panevėžio gatvės“ šiuo metu neturi nuolatinio vadovo – įmonei dvylika metų vadovavęs direktorius Gintaras Petrauskas posto neteko po internete pasirodžiusio vaizdo įrašo, kaip jo pavaldiniai duobę gatvėje lopo tiesiog sutrypdami supiltą šaltą asfaltą.

Po STT vizito į Panevėžio įmones aiškėja, kad dar didesnę sumą – 129 tūkst. eurų, apeidamas Viešųjų pirkimų įstatymą, galėjo panaudoti Panevėžio autobusų parkas. 

Autobusų parkas prekes ir paslaugas ne konkurso būdu pirko iš kelių įmonių. Tiesa, pačių pirkimų vertė nebuvo itin didelė – siekė nuo 1200 eurų iki šiek tiek daugiau nei 4000 eurų. Šitaip pirkti dažai, įvairios autobusų detalės, metalo gaminiai ir netgi apmokėtos advokato paslaugos. 

Visgi Autobusų parko akcininkę Panevėžio savivaldybę labiausiai turėtų sudominti STT išvados dėl senų, septyniolikos metų, autobusų įsigijimo. Panevėžiečius jau kurį laiką mieste vežioja geltoni 2001-ųjų laidos „Mercedes Citaro 530“ autobusai, pernai parvaryti iš Vokietijos. STT pareigūnams pasidomėjus šiuo įmonės pirkiniu, ėmė lįsti įdomios sandorio detalės. 

Nors Autobusų parko pažymoje nurodoma, kad ieškodama pirkti autobusų įmonė apklausė keturis potencialius pardavėjus, patikrinus informaciją STT aptiko, kad paklausimas buvo pateiktas tik vienam dalyviui. Maža to, Autobusų parkas pareigūnams pateiktoje pažymoje nurodė, jog jam pasiūlymus pateikusios dvi įmonės. Bet STT išsiaiškino rašytinį pasiūlymą iš tiesų pateikus tik vieną dalyvį – Vokietijos įmonę „Gloria Import Export“. Pareigūnams pateiktą tiesos neatitinkančią pažymą užpildė Autobusų parko rinkodaros vadybininkas Kastytis Vainauskas, jau turėjęs nemalonumų su teisėsauga.

Išpūstas burbulas

Įmonės vadovas R. Petukauskas įtikinėjo, kad nors ir septyniolikos metų, bet geros būklės autobusus bendrovė įsigijo neįtikėtinai pigiai – už naudoto lengvojo automobilio kainą: už visus sumokėjo 58 tūkst. eurų, arba po 7250 eurų už kiekvieną. 

Tačiau aiškėja, kad įmonės atstovai nepaminėjo, jog tų aštuonių autobusų transportavimas į Lietuvą kainavo dar 9200 eurų. Maža to, R. Petukauskas praėjusių metų gegužės 14–16 dienomis buvo nuvykęs į Vokietiją apžiūrėti siūlomų autobusų, už tai jam Autobusų parkas sumokėjo 1006 eurus komandiruotpinigių. Tad reali senų, Vokietijoje nebeeksploatuojamų aštuonių autobusų kaina siekė 68 206 eurus. Viešųjų pirkimų tarnyba nustatė, kad Panevėžio autobusų parkas netinkamai organizavo autobusų pirkimą, dirbtinai jį išskaidė, taip siekdamas išvengti viešųjų pirkimų konkurso.

Tačiau R. Petukauskas įsitikinęs, kad STT išvados – tik didelis išpūstas burbulas. Pasak vadovo, realiai buvo rasti tik smulkūs viešųjų pirkimų procedūros pažeidimai.

„Ar aš kalbėčiau dabar su jumis telefonu, jeigu būtų piktnaudžiavimas, korupcija ar turto grobstymas? Aš sėdėčiau su antrankiais kalėjime. Bet aš nesėdžiu ir ramiai miegu. Neklysta tas, kas nedirba. Taip, yra šiek tiek klaidelių, bet korupcijos, turto ar lėšų grobstymo, neracionalių pirkimų nėra. Patikrinus tą pačią STT ar Viešųjų pirkimų tarnybą net neabejoju, kad taip pat būtų galima rasti klaidelių“, – sakė R. Petukauskas.

Jis džiaugiasi, kad STT surinkta medžiaga buvo perduota prokurorams. Anot R. Petukausko, jis pats suko galvą, kaip būtų galima inicijuoti prokurorų tyrimą. Tačiau yra tikras, kad tyrimas net nebus pradėtas, nes dėl techninių klaidų ar nežymių pažeidimų prokurorai darbo nepradės. Kita vertus, anot vadovo, kiekvienas tikrinimas yra gerai, nes parodo klaidas, kurių patys nesugeba pamatyti.

„Aš buvau įsitikinęs, kad dirbame be priekaištų, bet pasirodo, kad klaidų yra. Tyrimas parodė, kad mes ne viską matome. Visa tai sutvarkysime, bet tos klaidos ne tokios didelės, kaip čia bandoma parodyti. Šis tyrimas per daug tendencingas, gal STT nori parodyti, kad gerai dirba“, – teigė R. Petukauskas.

reklama