Kelionė elektromobiliais po Lietuvą, arba kaip prailginti žiemos dieną

Kelionė elektromobiliais po Lietuvą (Aivaro Grigelevičiaus nuotr.)
Kelionė elektromobiliais po Lietuvą (Aivaro Grigelevičiaus nuotr.)
© Asmeninis albumas
Karolis Judzentavičius | Žurnalas „Top Gear Lietuva“
2018-03-13 19:12

„Įkrovimo klaida. Nėra priežasčių.“ Kokių dar priežasčių, velniai tave griebtų? Dabar aštunta valanda vakaro, laukus užklojusi neperregima artėjančios žvarbios žiemos nakties skraistė, o mes, atrodo, įstrigome magistralės A1 pakelėje, apie pusšimčio kilometrų atstumu nuo Kauno, ir net toks kvailas užrašas įkrovimo stotelės ekrane dabar nebeatrodo juokingas.

„Ši įkrovimo stotelė neveikia. Apie defektą pranešta.“ Labai malonu, kad pranešta, bet toks paslaugumas nė kiek nepadeda. Iki kitos greitojo įkrovimo stotelės Kaune – lygiai 45 km. Mano elektromobilio prietaisų skydelyje dega likęs galimas įveikti atstumas – 35 km. Nereikia būti matematikos genijumi, kad suvoktum, jog visas šis reikalas kol kas kvepia nakvyne šaltame „Hyundai“ salone maždaug 10 km nuo laikinosios sostinės.

Nesuviliotas tokios perspektyvos, nusprendžiu rizikuoti ir keliauti iki kitoje magistralės pusėje esančios įkrovos stotelės, kuri kiek ironiškai pavadinta „Pastoge“. Atrodo, kad ji čia pat, vos už kelių šimtų metrų, tačiau ją pasiekti trukdo viena smulkmena – magistralėje taip lengvai neapsisuksi, todėl realiai mus nuo jos skiria 16 km. Tačiau, kaip šiandien jau spėjom įsitikinti, vien pasiekti įkrovos stotelės nepakanka – būtų gerai, kad ji ir veiktų. Kitu atveju ne tik liks baterijos atsargų įveikti 19 km, bet ir atsidursiu dar toliau nuo tikslo.

Kadangi skaitote šiuos žodžius, akivaizdu, jog gelbėtojai paryčiais nerado jau spėjusio atvėsti aukštosios įtampos laidais apsipynusio mano kūno, tad grįžkime į tos dienos rytą, kai visas Vilnius dėl kelius nuklojusio ledo strigo spūstyse, o mes su elektromobilių entuziastu Dainiumi, kolege Santana ir automanu Aivaru susirinkome Vilniaus pakraštyje prie Avižienių, aikštelėje šalia „ABB Robotics“ pastato. Iš čia startuosim keturiais elektromobiliais, ir, per dieną maršrutu Vilnius–Ukmergė–Panevėžys–Šiauliai–Kryžkalnis–Kaunas–Vilnius įveikę daugiau nei 500 km, namo grįšime dar nė saulei nespėjus nusileisti. Kaip jau turbūt supratote, toks optimistinis planas, švelniai tariant, neišdegė.

Idėja apie tokią išvyką mano galvoje gimė vos sužinojus, kad jau veikia naujosios magistraliniuose keliuose A1 ir A2 įrengtos nemokamos greitosios įkrovos stotelės, kurios turėtų tapti tikru išganymu visiems Panevėžio ar Klaipėdos kryptimi keliaujantiems elektromobilių savininkams. Juk iki šiol iki pajūrio iš Kauno ar sostinės be baimės užstrigti pusiaukelėje galėjo nukeliauti tik teslų vairuotojai, o dabar Klaipėdą teoriškai jau gali pasiekti visų penkių didžiausių miestų gyventojai, turintys baterijomis maitinamus ratuočius.

reklama

Šiandien mūsų rankose – keturi tokie modeliai: Dainius atvažiavo asmenine 2016-ųjų „Kia Soul“, o mes iš pardavėjų pasiskolinome naujausius 2017-ųjų „BMW i3 REX“, „Hyundai Ioniq EV“ ir „VW e-Golf“. Žvelgiant į oficialius duomenis, neginčijamas lyderis yra VW, kuris teoriškai viena įkrova gali įveikti 300 km. Po jo žengia „Ioniq“ (280 km), tuomet BMW (240 km) ir galiausiai „Kia“ (212 km). Tiesa, reikėtų paminėti, jog naujausio modelio „Soul“ nuvažiuoja 250 km (atstovybės turėtas automobilis jau buvo parduotas, tad jo pasiskolinti negalėjome), o BMW yra su benzininiu generatoriumi REX, kuris įveikiamą atstumą padidina dar 120–150 km, tačiau dėl to nukenčia jo efektyvumas naudojant vien elektrą – be šio generatoriaus BMW oficialiai nuvažiuotų didžiausią 312 km atstumą.

Žinoma, realybė nuo praktikos gerokai skiriasi. Visi šie rezultatai pasiekti laboratorijos sąlygomis NEDC teste, neatspindinčiame tikro eismo sąlygų. Juo labiau žiemą, kai reikia šildyti tiek saloną, tiek baterijas, nes ličio jonų santykiai su šalčiu tokie pat draugiški, kaip Šiaurės ir Pietų Korėjos.

Jau „ABB Robotics“ stotelėje susiduriame su pirma problema – elektronai labai sunkiai randa kelią į šaltas baterijas. Joms, kaip ir žmonėms, geriausia apie 20 laipsnių temperatūra, o ją pasiekti lengviausia vienu būdu – važiuojant taip, lyg šiuos automobilius būtume pavogę. Dėl to nebelaukiame, kol sukapsės paskutiniai procentai, ir leidžiamės į kelią link pirmo tikslo – naujosios stotelės kelyje A2, šalia Ukmergės.

Sutarėme, jog visi važiuosim magistralėje didžiausiu leistinu 110 km/val. greičiu, įsijungę visas patogumo sistemas – klimato kontrolę, šildomas sėdynes ir vairus (pastarojo malonumo nesiūlo tik „e-Golf“, nors jis yra antras pagal brangumą šiame teste). Taigi, elgsimės taip, lyg keliautume... įprastais automobiliais. Nėra ko jiems nuolaidžiauti.

Iki Ukmergės lekiu „Hyundai Ioniq“. Šiuo automobiliu 2017-aisiais nugalėta tradicinėse lenktynėse nuo Vilniaus iki Palangos, ir nesunku suprasti, kodėl – nors, palyginti su kitais naujais elektromobiliais, jo baterija viena mažiausių (talpa siekia 28 kWh), esamas energijos atsargas jis išnaudoja efektyviausiai. Tai atspindi ir sąnaudos: salone – komfortiški 20 laipsnių, greičio palaikymo sistema nustatyta ties 110 km/val. riba, o „Ioniq“ šimtui kilometrų sunaudoja apie 18 kWh. Akivaizdu, jog „Toyotą Prius“ primenantis kėbulas orą skrodžia lengviausiai, ir tokiu režimu „Ioniq“ gali įveikti apie 160–170 km.

reklama

Pakeliui prasilenkiame su link Vilniaus įtartinai lėtai riedančiu skaisčiai žydros spalvos „Nissan Leaf“. Toks jo vairuotojo elgesys iškart sukelia įtarimą. Ne veltui. Pasiekiame už 9 km nuo Ukmergės esančius Kurėnus, kur aikštelėje įrengta visiškai nauja, tviskanti ir dar dažais kvepianti greitosios įkrovos stotelė. Ji neveikia. Tai paaiškina vėžlišką „Leaf“ tempą. Puikumėlis. Nejau mūsų maratonas baigsis dar dorai nė neprasidėjęs..? Laimė, Dainius paskambina ABB technikui, šis nuotoliniu būdu perkrauna stotelę, ir ji atsigauna. Nepamenu, kad prie benzino kolonėlės būtų tekę spausti mygtuką „Reset“... Na, buvo nebuvo. Metas pildyti elektros atsargas.

Šioje vietoje mane aplanko liūdnas nušvitimas. Matote, greitasis įkrovimas reiškia, kad maždaug per 30 minučių baterijos papildomos iki 80 proc. Didžiausią bateriją (35,8 kWh) turintis ir lėčiausiai įkraunamas (apie 36–39 kW galia, kai kiti palaiko apie 43–47 kW galią) „Golf“ užtrunka dar ilgiau – 45 minutes. Nuo 80 proc. visų tempas gerokai sulėtėja, ir norint pasiekti 100 proc. tenka laukti dar beveik tiek pat. Įkrovos stotelė, nors yra su trimis jungtimis, greituoju būdu gali įkrauti tik vieną automobilį. Tai reiškia, kad, kol vienas pildo atsargas, kiti trys priversti krapštyti nosis, ir pusvalandžio stabtelėjimas paskutiniam atvykusiam tampa priverstine dviejų valandų pertrauka.


Kelionė elektromobiliais po Lietuvą (Aivaro Grigelevičiaus nuotr.)© Asmeninis albumas

Pasiruoškit temų pokalbiams, nes su kolegomis elektromobilininkais prie stotelių susitiksit dažnai.

Keičiam taktiką. Nebelauksim kolegų ir iki kito punkto pajudėsim vos tik įsikrovę. Pirmasis išvažiuoja Dainius. Jo „Soul EV“ modelis senesnis, su 27 kWh baterija (dabartinio talpa siekia 30 kWh), o dėl šaldytuvo vertos kėbulo aerodinamikos įveikiamas atstumas yra neabejotinai mažiausias ir žiemiškomis sąlygomis magistralėje siekia vos 110–120 km (naujoji 30 kWh versija nurieda daugiau, iki 150 km). Dėl to jis vienintelis priverstas stabtelti vidutinio greičio įkrovos stotelėje Panevėžyje (čia dar nėra greitojo DC kroviklio), nes iki Šiaulių, kur įrengta greitoji stotelė, mus skiria 135 km. Visi kiti atstumą nuo Ukmergės iki Šiaulių gali įveikti nesustoję, tačiau nusprendžiame palaikyti Dainiui kompaniją ir papietauti Panevėžyje, tad bendras nuotolis išauga iki 142 km. Iki „Babilono“ prekybos centro atriedu prie „Golf“ vairo, kurio apetitas greitkelyje taip pat nedžiugina ir siekia beveik 23 kWh/100 km. Tai beveik penkiomis kilovatvalandėmis daugiau nei „Ioniq“, dėl to net turėdamas didžiausią bateriją jis nuvažiuoja maždaug tiek pat, kiek ratuotis iš Korėjos – apie 160–170 km.

Panevėžyje persėdu prie BMW vairo. „Hyundai“ ir „Golf“ Saulės miestą pasiekia be jokio vargo, o man pritrūksta kelių kilometrų. Tačiau tralo paslaugomis naudotis netenka, nes „i3“ ištraukia kozirį – išsekus baterijos atsargoms, įsijungia po bagažinės dugnu esantis dvicilindris benzininis generatorius, kurio 9 litrų bako užtenka dar papildomiems 120–150 km. Dėl to su „i3“ kelyje jausitės drąsiausiai ir niekuomet neplanuotai nesustosite. Kita vertus, versija REX už paprastą brangesnė apie 4 tūkst. eurų, ir, blogiausia, ji kol kas neregistruojama kaip elektromobilis, tad negalima naudotis nemokamo parkavimo miestuose ir važiavimo autobusų juostomis privilegijomis. Tiesa, nuo balandžio mėnesio viskas turėtų pasikeisti, nes ir iš tinklo įkraunami hibridams nuo šiol bus suteikiami EV raidėmis pažymėti valstybinio numerio ženklai.

Šiauliai kol kas teturi vieną greitąją stotelę prie „Lidl“ prekybos centro, tad, kai artėdamas prie jo pamatau priekyje važiuojantį „Leaf“, mintyse riebiai nusikeikiu. Jei jis atvažiuos pirmas, mūsų kelionė pailgės mažiausiai pusvalandžiu. Dar sodresni keiksmai pasipila, kai prie įkroviklio išvystu „Teslą Model S“. Iš karčios patirties žinau, kad jos čia gali užtrukti iki dviejų valandų (didžiulės jų baterijos praryja nežmonišką kiekį energijos), bet mums nusišypso dviguba sėkmė – „Teslos“ savininkas iškart išvažiuoja, o „Leaf“ vairuotojas Lukas, pasirodo, užsuko tik su mums pasilabinti. Tačiau pietūs Panevėžyje reiškė, kad į „Lidl“ aikštelę“ vėl visi susirinkome vienu metu.

Pasigrožim virš galvų lėtai pragriaudžiančiais NATO naikintuvais, sukemšam krūvą kruasanų ir atsisakom minties pasiekti Kryžkalnį – saulė jau nusileido, o mes dar tik pusiaukelėje, dėl to pro Kelmę ir Raseinius trauksim iki Ariogalos ir pasakojimo pradžioje jau minėtos stotelės prie kavinės „Švyturys“, magistralėje link Kauno. Iki jos nuo Šiaulių – 115 km, tad net „Soul“ vairuojantis Dainius ten nuvažiuoja nestabtelėjęs.

reklama

Jis su Aivaru sėkmingai įkrauna „Kią“ bei BMW, eilėje jau laukia Santana, o aš stotelę prie „Ioniq“ vairo pasiekiu paskutinis ir būtent tuo metu, kai ekrane pasirodo nelemtasis pranešimas apie gedimą. Šį sykį, priešingai nei prie Ukmergės, stotelės perkrovimas nebegelbėja. Dėl to BMW ir „Soul“ paleidžiame tolyn link Kauno, o mes su „Golf“ ir „Ioniq“ važiuojam 16 km į kitą magistralės pusę, priešinga kryptimi, nei reikia. Laimė, čia stotelė veikia. Ironiška, kad ji pastatyta šalia nedirbančios kavinės „Pastogė“. Užtrukę daugiau nei valandą, galiausiai ir mes pajudam link Kauno. Čia atsisveikinam su kauniečiu Dainiumi, Aivaras su Santana dar papildo „i3“ bei „Golf“ energijos atsargas, ir trise patraukiam namo. Aš „Ioniq“ prie laido trumpam prijungiu Elektrėnuose, nors teoriškai „Pastogę“ nuo Vilniaus skiriančius 145 km galėjau įveikti nesustojęs. Laikrodžiai tuoj išmuš vidurnaktį. Žvilgteliu į prietaisų skydelį: vidutiniu 85 km/val. greičiu iš viso įveikėme 505 km, kelyje užtrukome 6 valandas 20 minučių, bet visa kelionė išsitęsė iki beveik 12 valandų.


Elektromobiliais po Lietuvą (Karolio Judzentavičiaus nuotr.)© Asmeninis albumas

Nauja, dailu, blizga ir... ne visada veikia.

Žinoma, tai pats blogiausias įmanomas variantas – važiavome žiemą, nė kiek netaupydami, turėjome laukti, kol įsikraus kiti, susidūrėme su neveikiančiomis stotelėmis... bet juk tokios ir yra realios sąlygos. Kaip po pernai gegužę vykusių elektromobilių lenktynių Vilnius – Palanga taikliai pastebėjo mano kolega Karolis Birgilas, medaus mėnuo su elektromobiliais baigėsi, metas pažvelgti tiesai į akis.

Tos tiesos yra net kelios: pirma, niekuomet negalima pasitikėti „TopGear“ vyriausiojo redaktoriaus kelionių planavimo įgūdžiais. Antra, visada reikia turėti planą B, t. y. pasilikti pakankamai energijos, kad pasiektum kitą stotelę, jei ta, į kurią atvažiavai, neveikia. Trečia, oficialūs gamintojų pateikiami duomenys yra tokie pat realūs, kaip Kim Džonguno pažadai sunaikinti JAV, ir deklaruojamą atstumą realybėje gali tekti nurėžti per pusę.

Kita vertus, visi nauji elektromobiliai dabar be jokio vargo nuvažiuoja mažiausiai 150 km. Vasarą jais riedant į pajūrį sustoti teks vos du, daugiausia – tris kartus, o tarp Vilniaus ir Klaipėdos stotelės dabar sustatytos kas 50 km, tad jūrą šiemet pamatys net pigiausių naudotų „Nissan Leaf“ savininkai.

Beje, šiemet į kelius išriedės nauja elektromobilių karta su kur kas didesnės talpos baterijomis, pavyzdžiui, „Nissan Leaf“ ir „Renault Zoe“ gavo 40 kWh baterijas ir realus jų įveikiamas atstumas šiltuoju metų periodu turėtų siekti daugiau nei 250 km, „Jaguar“ pristatė elektrinį SUV „I-Pace“ su 90 kWh baterija (tik jo kaina bus artimesnė „Teslai“ ir sieks 80-100 tūkst. eurų), leisiančia be sustojimo nuvažiuoti daugiau nei 400 km, o „Hyundai“ pademonstravo „Kona EV“ krosoverį, kuris su 64 kWh talpos baterija įveikiamu nuotoliu taip pat galės lygiuotis į „Jaguar“.

reklama

Tačiau visiems elektronais mintančių ratuočių savininkams patariame apsišarvuoti kantrybe – juk elektromobilių skaičius Lietuvoje jau perkopė pusę tūkstančio ir toliau sparčiai didėja, tad jei saulėtą penktadienio pavakarę pajūrin susiruoš bent vienas procentas jų savininkų, prie įkrovos stotelių pasitiks ilgos eilės. O jei dar kuri iš jų suges...


Elektromobiliais po Lietuvą (Karolio Judzentavičiaus nuotr.)© Asmeninis albumas

Elektromobilių vairuotojų kasdienybė: valandą lauki eilėje, vėjo košiamoje pastogėje kemši sausus sumuštinius.

SPECIFIKACIJA

BMW i3 94Ah REX

  • Variklis: 170 AG, 250 Nm
  • Baterijos talpa: 33,2 kWh (27,2 kWh reali)
  • Sąnaudos: 12,6 kWh/100 km
  • (20,5 kWh/100 km bandymo metu)
  • Įveikiamas atstumas: 240 km (+120 km su generatoriumi),
  • (145 km bandymo metu)
  • Dinamika: 0–100 km/val. per 8,1 s, 150 km/val.
  • Masė: 1440 kg
  • Kaina: 42 150 € (50 830 € bandytojo)

KIA SOUL EV 2016 m.

  • Variklis: 110 AG, 285 Nm
  • Baterijos talpa: 30,5 kWh (27 kWh reali)
  • Sąnaudos: 14,2 kWh/100 km
  • (22 kWh/100 km bandymo metu)
  • Įveikiamas atstumas: 212 km
  • (110 km bandymo metu)
  • Dinamika: 0–100 km/val. per 11,3 s, 145 km/val.
  • Masė: 1490 kg
  • Kaina (naujo): 29 990 €

HYUNDAI IONIQ EV

  • Variklis: 120 AG, 295 Nm
  • Baterijos talpa: 28 kWh (reali)
  • Sąnaudos: 11,5 kWh/100 km
  • (18,1 kWh/100 km bandymo metu)
  • Įveikiamas atstumas: 280 km
  • (170 km bandymo metu)
  • Dinamika: 0–100 km/val. per 9,9 s, 165 km/val.
  • Masė: 1445 kg
  • Kaina: 37 990 € (38 285 € bandytojo)

VOLKSWAGEN e-GOLF

  • Variklis: 136 AG, 290 Nm
  • Baterijos talpa: 35,8 kWh (32 kWh reali)
  • Sąnaudos: 12,6 kWh/100 km
  • (22,5 kWh/100 km bandymo metu)
  • Įveikiamas atstumas: 300 km
  • (165 km bandymo metu)
  • Dinamika: 0–100 km/val. per 9,6 s, 150 km/val.
  • Masė: 1580 kg
  • Kaina: 40 017 € (45 766 € bandytojo)

Kelionė elektromobiliais po Lietuvą, arba kaip prailginti žiemos dieną

Kelionė elektromobiliais po Lietuvą (Aivaro Grigelevičiaus nuotr.)
+82