Artinasi šalčio banga: kaip pasirūpinti savo automobiliu, kad šis užsivestų

Eismas
Eismas
© Edvard Blaževič

Artėjant kalendorinei žiemos pabaigai, sinoptikai lietuvių nepradžiugino – šią savaitę Lietuvoje žadama arktinio šalčio banga, kokios dar nebuvo. Sinoptikų teigimu, vietomis oro temperatūra gali nukristi žemiau 20 laipsnių šalčio padalos. Toks šaltas oras gali būti pavojingas ne tik žmogaus sveikatai, bet ir automobiliui. Ta proga dalijamės keliais patarimais, kaip artėjant šalčiams pasirūpinti savo automobiliu, kad šis ryte užsivestų.

Nepasimoko iš klaidų

reklama

Autoservisų darbuotojai pripažįsta, kad vairuotojai vis dar nepasimoko iš savo klaidų ir žiemą tinkamai nepasirūpina savo transporto priemone, dėl to ryte gali tekti pėdinti pėsčiomis į darbą ar viešojo transporto stotelę. Ypač daug problemų šaltuoju periodu kyla dyzeliniams automobiliams, kurie yra jautresni neigiamai temperatūrai.

Draudikai skelbia, kad staiga atšalus orams techninės pagalbos kelyje poreikis išauga net keturis kartus. Draudikų duomenimis, dažniausiai vairuotojai kreipiasi prašydami pagalbos užvesti variklį ir transportuoti sugedusį automobilį į remonto vietą.

„Paspaudus šaltukui dažniausiai pasipila elektros instaliacijos gedimai, taip pat automobilių aušinimo sistemos sutrikimai, dėl kurių variklis gali labai greitai perkaisti ir sugesti. Daug nusiskundimų gauname dėl degalų sistemos gedimų, na, ir, be abejo, tradiciškai fiksuojame daugybę atvejų, kai išsikrauna automobilio akumuliatorius“, – sakė BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.

reklama

Pasak eksperto, iškvietimų skaičius žiemą pasiekia piką, o dažniausiai pagalbos prireikia dyzelinių automobilių vairuotojams. Dėl automobilio elektros instaliacijos gedimų kreipiamasi vidutiniškai 6 kartus dažniau. Pernai sausį ir vasarį pagalbą dėl tokio tipo gedimų kvietėsi daugiau nei 200 vairuotojų, kai šiltuoju metų laiku tokių iškvietimų per mėnesį vidutiniškai sulaukiama apie 30.

BTA Ekspertizių skyriaus vadovas dalijosi pagrindiniais patarimais, kaip staiga užklupus šalčiams pasirūpinti automobiliu, kad techninės pagalbos neprireiktų.

Pasirūpinkite kokybiškais degalais

Stenkitės, kad automobilio bakas būtų pilnas arba artipilnis. Priešingu atveju važiuojant su beveik tuščiu degalų baku jame kaupiasi kondensatas, kuris vėliau užšąla. Dėl to automobilis gali nebeužsivesti arba važiuodamas tiesiog užgesti. Be to, svarbu ne tik degalų kiekis bake, bet ir jo kokybė – spaudžiant dideliam šalčiui bake turėtų būti tik žiemos sezonui pritaikyti kokybiški degalai.

Venkite trumpų kelionių

reklama

Jei tik įmanoma, esant dideliems šalčiams derėtų atsisakyti trumpų kelionių. Užvesdami variklį, šildydami saloną, langus, įjungę šviesas sunaudojame labai daug automobilio energijos, kurią reikia atstatyti. Dažnai važiuojant trumpais atstumais to padaryti nepavyksta, tad automobilis pačiu netikėčiausiu momentu gali tiesiog nebeužsivesti, o tuomet jau teks ieškoti alternatyvų, kaip pasiekti kelionės tikslą. 

Na, o jeigu nėra galimybės važiuoti ilgesnių atstumų, vertėtų papildomai įkrauti automobilio akumuliatorių. Jei vis tiek ištiko nesėkmė ir automobilis užgeso, geriau kvieskite profesionalią pagalbą, o ne bandykite bėdą išspręsti patys – patiems neteisingai sujungus užvedimo laidus, galima dar labiau pakenkti automobiliui.

Atlikite minimalią automobilio diagnostiką

Patikrinkite transporto priemonės aušinimo ir kitų eksploatacinių skysčių lygį, stebėkite generatoriaus ir akumuliatoriaus būklę, pasirinkite oro temperatūrą atitinkantį langų apiplovimo skystį, įsigykite kokybiško skysčio automobilio spynelei atitirpinti. Pasirūpinkite, kad netoliese būtų ledo grandiklis, užšalusius langus atitirpinti padedantis skystis.

Nepamirškite savęs ir važiuokite atsargiai

reklama

Pasirūpinkite šaltiems orams tinkama apranga, kad būtumėte pasiruošę, jeigu atsitiktų nelaimė ir automobilis sugestų. Turėkite pirštines, kepurę ir kitą žiemai tinkamą atributiką, pasirūpinkite, kad telefonas būtų įkrautas, o jei yra galimybė – turėkite išorinę bateriją. Išsiruošę į ilgesnę kelionę informuokite artimuosius, kur vykstate, kokiu maršrutu ir kada planuojate pasiekti kelionės tikslą. Taip jie galės orientuotis, ar viskas gerai, o nutikus bėdai greičiau sulauksite pagalbos. Ir, be abejo, važiuokite atsargiai, ypač atidūs būkite stabdydami prieš kelio duobes ar kitus nelygumus – esant žemai oro temperatūrai pakabos detalės tampa trapesnės ir gali būti sugadintos esant daug mažesnei apkrovai, nei esant teigiamai temperatūrai.

Gali išgelbėti neįprasti metodai

Internete kartais pasirodo ir netradicinių patarimų, kurie išties atskleidžia beribį lietuvių išradingumą, kai automobilis dėl šalčio neužsiveda. Štai vienas internautas rašo, kad jis kiekvieną rytą nuneša ir ant akumuliatoriaus padeda užvirinto vandens pūslę ir ją užkloja skuduru. Anot vairuotojo, po valandos automobilio akumuliatorius jau būna sušilęs ir automobilis be problemų užsiveda.

Ar tai nėra tik išgalvotas internautų triukas, o iš tiesų veiksminga priemonė atgaivinti ir prižiūrėti savo automobilio akumuliatorių per didelius šalčius, Alfa.lt kiek anksčiau teiravosi Vilniaus Gedimino technikos universiteto profesoriaus Andriaus Ušinsko, dirbančio Elektronikos fakultete.

Anot A. Ušinsko, žemesnė ar aukštesnė temperatūra iš tiesų daro įtaką akumuliatoriaus talpai, jo startinei srovei ir starterio srovei, kuri reikalinga varikliui užvesti.

reklama

„Priimkime, kad talpa esant 25 laipsniams Celsijaus yra 100 proc. Padidinus temperatūrą 15 laipsnių, talpa didėja nedaug: esant 40 laipsnių Celsijaus talpa pasiekia 105 proc. Tuo metu mažesnė temperatūra daugiau paveikia talpą: esant 0 laipsnių Celsijaus talpos lieka apie 80 proc., esant minus 20 laipsnių – 65 proc., esant minus 30 laipsnių – 60 proc.“, – naujienų portalui Alfa.lt pasakojo profesorius.

Jis pridūrė, kad, jei esant 25 laipsniams akumuliatoriaus startinė srovė yra 480 A (amperų), tai esant 0 laipsnių ji siekia 380 A, o esant minus 20 laipsnių – 240 A. Kalbant apie temperatūros įtaką starterio srove, jei esant 25 laipsniams Celsijaus starteriui reikalinga srovė yra 100 A, tai esant  0 laipsnių – 150 A, esant minus 20 laipsnių – 200 A.

Taigi esant minus 20 laipsnių šalčio starterio srovės poreikis užvesti automobilį, anot profesoriaus, išauga 2 kartus, akumuliatoriaus galimybė tiekti energiją sumažėja 2 kartus startinės srovės atžvilgiu ir 1,5 karto talpos atžvilgiu.

Kaip pasakojo A. Ušinskas, vienas iš būdų padidinti šalto automobilio užvedimo galimybę būtent ir būtų pašildyti akumuliatorių. Tokiu atveju padidėtų jo startinė srovė ir talpa.

„Pats akumuliatoriaus šildyti vandens pūsle nebandžiau, bet manau, kad toks akumuliatoriaus šildymo būdas yra paprastas ir veiksmingas. Sudėtingesnis ir garantuotas būdas ryte užvesti šaltą automobilį būtų akumuliatoriaus išėmimas vakare ir jo papildomas krovimas visą naktį šiltoje patalpoje“, – kalbėjo A. Ušinskas.

reklama