2017-ųjų Nobelio fizikos premija – už Visatos gravitacijos bangų atradimą

© SCANPIX
Alfa.lt
2017-10-03 12:54

Antradienį paaiškėjo 2017 metų Nobelio fizikos premijos laureatai. Stokholme veikiančiame Karolio institute paskelbta, kad apdovanojimą pelnė Raineris Weissas, Barry C. Barishas ir Kipas S. Thorne‘as.

Laureatais jie tapo už svarų įdirbį „Laser Interferometer Gravitational-Wave“ observatorijoje (LIGO), atrandant gravitacijos bangas ir tiriant jas.

Apdovanojimas buvo padalytas į dvi dalis. Viena skirta R. Weissui, kita – B. C. Barishui ir K. S. Thorne‘ui.

Visatos gravitacinės bangos pirmą kartą buvo atrastos 2015 metų rugsėjo 14 dieną. Apie šias bangas prieš bemaž 100 metų buvo užsiminęs kitas Nobelio fizikos premijos laureatas – Albertas Einsteinas.

LIGO observatorijoje buvo nustatyta, kad Visatos gravitacijos bangos susidaro dėl dviejų juodųjų skylių kolizijos.

2017-ųjų Nobelio fizikos apdovanojimas

Prireikė bemaž 1,3 mlrd. metų, kol bangas užfiksavo JAV veikiantis LIGO detektorius. Žemę pasiekęs gravitacijos signalas buvo itin silpnas, tačiau tai jau žada revoliuciją astrofizikos srityje. Visatos gravitacijos bangos yra visiškai naujas būdas tirti kosmose vykstančius judėjimus ir praplėsti žmonijos žinias apie kosmosą.

LIGO yra projektas, kuriame bendradarbiauja bemaž 1000 mokslininkų, tyrėjų ir ekspertų iš daugiau kaip 20 valstybių. Drauge jie realizavo beveik 50 metų puoselėtą idėją.

Paskelbimo ceremoniją galite stebėti čia:

Pirmadienį buvo paskelbta fiziologijos ir medicinos srities Nobelio premija, kurią pelnė trys amerikiečių mokslininkai, kurie devintajame dešimtmetyje išaiškino, kaip funkcionuoja gyvų būtybių vidinis laikrodis, kaip jis išeina iš rikiuotės ir sukelia ligų.

2017-ųjų Nobelio fizikos premija – už Visatos gravitacijos bangų atradimą