Nuvertinami ir pervertinami pievagrybiai: koks jų kelias iki jūsų stalo?

LNK
2017-08-11 12:19

Paprasti grybai užauga miške patys, bet sandėliuose auginami pievagrybiai gana įnoringi – jiems reikia ir specialios temperatūros, ir drėgmės. Pievagrybių augintojai sako, kad šis grybas nepakankamai įvertintas, nes turi daug vitaminų ir vario, bet dietologai perspėja ir apie pavojų.

Pievagrybio kelias iki jūsų stalo nėra toks paprastas. Į sandėlius atvyksta grybui jau paruoštas kompostas, tai yra iš šiaudų pagaminta terpė, kurioje jis augs. Tam, kad grybas joje užaugtų gražus, reikia palaikyti tinkamą temperatūrą – patalpoje turėtų būti apie 16–17 laipsnių.

Būtina ir tinkamai grybą pagirdyti, o geria jis nemažai – apytiksliai kvadratiniam metrui tenka apie 30 litrų vandens. Ar grybai turi pakankamai vandens, tikrinama... tiesiog rankomis. „Atsikasam, išsitraukiam tą kupstą komposto, pasispaudžiam, ar jis turi įgėręs to vandens, turėtų pats kontaktas trykšti, tai va“, – sako pievagrybių auginimo technologas Gintautas Stasiulis.

Užauga šis grybas per dvi savaites, viename kvadratiniame metre jų būna apie 17 kilogramų. Pievagrybių augintojai jais taip susižavėję, kad sako, jog jie Lietuvoje nepakankamai įvertinti: ne tik turi daug maistinių medžiagų, bet ir yra daugybė būdų šiuos grybus paruošti. Pavyzdžiui, vasarą galima kepti kepsninėje, galima valgyti ir visai neapdorotą, žalią.

„Imame baltą duoną, darome mini sumuštinukus, ant jo papjaustydami plonais griežinėliais pievagrybio ir apšlakstydami alyvuogių aliejumi“, – receptu dalijasi „Baltic Champs“ rinkodaros vadovas Donatas Dragūnas.

reklama

Didžiausi pievagrybių augintojai Baltijos šalyse turi 800 kvadratinių metrų auginamų grybų, per metus čia užauga 12 tūkstančių tonų pievagrybių. Tiesa, lietuviai suvalgo tik šeštadalį jų. Visi kiti eksportuojami, daugiausia į Skandinaviją.

„Ekologiniam grybui užauginti naudojama ekologinė žaliava, t. y. šiaudas, kurio auginimui nebuvo panaudojamos nei cheminės trąšos, nei pesticidai“, – skirtumą paaiškina D. Dragūnas.

Visi grybai pagal naudingumą skirstomi į keturias kategorijas. Pirmoji turi daugiausiai maistinių medžiagų, ketvirtoji – mažiausiai. Pievagrybiai – antroje kategorijoje. Šie grybai turi vitamino B ir D bei daug vario. Suvalgę porciją pievagrybių, gausime pusę visos dienos vario rekomenduojamos normos. „Varis reikalingas kraujagyslinei sistemai, kraujodarai, nervų sistemai, imuninės sistemos funkcionavimui. Prisideda ir prie kaulų būklės sveikatos“, – sako dietologė Žana Antonova.

Bet kur yra pliusų, yra ir minusų. Visi grybai, tarp jų ir pievagrybiai, yra sunkiai virškinami. Jų suvalgę blogai jaustis gali tie, kurie serga virškinamojo trakto ar kepenų ligomis. Be to, anot dietologės, reikia nepamiršti, kaip grybus gaminame dažnai su daug riebalų, panaudojant daug aliejaus, įprastai jie patiekiami su kitais kaloringais produktais.

Rekomenduojamas grybų kiekis – kartą per dieną 80 gramų. Pievagrybius užtenka pakepinti penkias minutes. Ir reikėtų turėti omenyje, kad visos maistinės medžiagos kaupiasi labiau grybo kepuraitėje nei kotelyje.