Užkirtus kelią įtartinoms milijonų dalyboms, „nuskriaustieji“ ėmė kišti pagalius į ratus

Kelias Klaipėda - Vilnius
Kelias Klaipėda - Vilnius
© Edvard Blaževič

Jau ne kartą nuo Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) pylos gavusi Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) prie Susisiekimo ministerijos, panašu, neišmoko savo pamokų. Birželio mėnesį skelbti 10 horizontaliojo kelių dangos žymėjimo viešųjų konkursų vienam iš aktyvių rinkos dalyvių sukėlė įtarimų dėl galimos korupcijos bei skaidrumo ir buvo apskųsti.

Viešieji konkursai, susiję su horizontaliojo kelio ženklinimo darbais, užkliūva jau ne pirmą kartą. Daugiau nei 20 metų šioje rinkoje ir pačiuose konkursuose dominuoja dvi įmonės, kurios spėjo beveik po lygiai pasidalyti daugiau nei 60 milijonų eurų.

Po VPT didinamuoju stiklu atsidūrę konkursai privertė sukrusti tiek LAKD, tiek ir konkursuose dalyvaujančias įmones. Visgi istorija vėl kartojasi ir kyla klausimas, kur slypi šios neigiamos praktikos priežastys.

Ištakos siekia 1996-uosius

LAKD vykdyti horizontaliojo kelių ženklinimo viešieji pirkimai įtarimų kelia jau seniai. Nuo 1996 metų LAKD ėmė rengti konkursus valstybinės reikšmės kelių ženklinimo darbams atlikti ir būtent nuo tada išaušo laimė dviem įmonėms – UAB „Biseris“ ir UAB „Kasandros grupė“.

reklama

Visus konkursus 1996–2000 metais laimėjo „Biseris“. 2002–2004 metais visus valstybinės reikšmės automobilių kelių horizontalaus ženklinimo konkursus paeiliui laimėjo praktiškai tik dvi tos pačios bendrovės – „Biseris“ ir „Kasandros grupė“. Analogiška situacija dėl dviejų įmonių dominavimo tęsiasi ir nuo 2006 metų iki šiol.

Kelių žymėjimo vingiai už 60 mln. eurų: dviese sukūrė sistemą, kiti nelaimi

„Apibendrinus Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos vykdytų (vykdomų) valstybinės reikšmės automobilių kelių horizontaliojo ženklinimo konkursų rezultatus 2006–2013 m. ir 2016 m. laikotarpiais, pokytis atrodytų taip: 2006–2013 m. laikotarpiu buvo vykdyta 10 valstybinės reikšmės automobilių kelių horizontaliojo ženklinimo viešųjų pirkimų, pirkimų objektai į dalis nebuvo skaidomi. Po šių pirkimų sudarytų sutarčių vertė pasiskirstė tarp dviejų tiekėjų: UAB „Biseris“ – 30 mln. eurų ir UAB „Kasandros grupė“ – 30 mln. eurų“, – naujienų portalui Alfa.lt detalizavo VPT direktorė Diana Vilytė.

Tiesa, per visą šį laikotarpį pasitaikė ir viena anomalija: kiek „netikėtai“ vieną konkursą, vertą 277 tūkst. eurų, buvo laimėjusi UAB „Alkesta“.

Dalyvių ratą išplėtė

Pernai VPT kaip reikiant ėmėsi LAKD organizuojamų viešųjų pirkimų ir nusprendė užkirsti kelią įtartinam dviejų įmonių dominavimui rinkoje.

2016 m. buvo vykdyti 6 horizontaliojo kelių ženklinimo pirkimai pagal atskirus Lietuvos regionus – Šiaurinė, Centrinė, Pietinė, Pietrytinė, Rytinė ir Vakarinė Lietuvos dalys. Kiekvienas iš pirkimų buvo skaidomas į nuo 6 iki 10 pirkimo objekto dalių (iš viso 45 pirkimo objekto dalys), kas padidino galimybes dalyvauti pirkimuose platesniam įmonių ratui.

„Praėjusiais metais suskaidžius pirkimus į daugiau dalių tiekėjų skaičius, su kuriais buvo sudarytos sutartys, padidėjo iki keturių. Pokyčių vyksta, tačiau ne taip greitai, kaip norėtųsi. Žemiau yra apibendrinta informacija, kaip atrodė 2006–2013 m. ir 2016 m. laikotarpiai. Pokytis yra“, – teigė D. Vilytė.

Po minėtų 6 pirkimų sudarytų sutarčių vertė pasiskirstė tarp 4 tiekėjų:

Tiekėjas, su kuriuo sudaryta sutartis

Sutarties vertė, Eur

Proc.

UAB „Biseris“

4 350 863,6

38,3 %

UAB „Gatas“

1 289 371,5

11,3 %

UAB „Kasandros grupė“

4 896 017,0

43,1 %

UAB „Maniga“

834 948,4

7,3 %

Bendroji suma

11 371 200,4

100,0 %

Kaip galima matyti iš lentelės, pagal sudarytų sutarčių skaičių ir vertes dominavo „Kasandros grupė“ (43 proc.) ir „Biseris“ (38 proc.), tačiau 2016 m., skirtingai nei ankstesniu laikotarpiu (2006–2013 m.), atsirado dar 2 rinkos dalyviai, su kuriais sudarytų sutarčių vertė siekė apie 19 proc.

reklama

VPT nestebina nepatenkintos įmonės

VPT direktorės teigimu, didesnis tiekėjų ir visuomenės susidomėjimas horizontaliojo kelių ženklinimo pirkimais parodo, kad situacija keičiasi. VPT, remdamasi atliktais vertinimais, parengė analizę bei atkreipė dėmesį į šiuos pirkimus, tačiau pokyčiams būtini ir perkančiosios organizacijos atitinkami veiksmai, sąžininga tiekėjų elgsena.

„Kartais būtinas ir teisėsaugos institucijų įsikišimas. Labai svarbi ir Susisiekimo ministerijos aiški ir principinga pozicija. Perkančioji organizacija imasi veiksmų, kad keistųsi seniai nusistovėjusi neigiama praktika, atsižvelgė į VPT rekomendacijas ir suskaidė pirkimus į daugiau dalių, atverdama kelią didesniam tiekėjų ratui. Nestebina, kad iki šiol konkurencijos neturėjusios įmonės nesidžiaugia besikeičiančia situacija, tačiau tikimės, kad ir tiekėjai bus suinteresuoti garbingai konkuruoti“, – kalbėjo D. Vilytė.

Diana Vilytė

Ji atkreipė dėmesį į tai, kad 2016 m. konkursuose dalyvavo arba „Kasandros grupė“, arba „Biseris“, tai atrodo keistai. Tuo metu „Gatas“ ir „Maniga“ dalyvaudavo kiekvieno pirkimo tik vienoje ar dviejose pirkimo objekto dalyse ir beveik visais atvejais pasiūlydavo mažesnes kainas nei „Kasandros grupė“ ar „Biseris“.

Visgi VPT kol kas nesiryžta vertinti, ar LAKD skirtos rekomendacijos iš tiesų bus veiksmingos, o ir pati VPT daugiau pasiūlymų parengusi neturi.

„Šiuo metu pirkimai yra paskelbti, tad kol kas pasiūlymų ar įpareigojimų ką nors keisti VPT nėra pateikusi. Vieno iš dviejų anksčiau pirkimus laimėjusių tiekėjų viešai reiškiamas nerimas dėl šių pirkimų parodo, kad sąlygos nėra pritaikytos anksčiau visus pirkimus laimėjusiems tiekėjams, tad tikėtina, kad šiais metais paskelbtuose pirkimuose perkančioji organizacija sulauks didesnio tiekėjų susidomėjimo ir gaus daugiau pasiūlymų“, – vylėsi VPT direktorė.

„Biserio“ nepasitenkinimas

Prieš keletą savaičių Alfa.lt sulaukė pranešimo spaudai iš viešųjų ryšių agentūros, atstovaujančios „Biseriui“. Jame teigiama, kad LAKD rengiami kelių horizontaliojo ženklinimo pirkimai sukėlė abejonių dėl vykdomų procedūrų skaidrumo ir rizikos, todėl Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), VPT, Konkurencijos taryba ir Susisiekimo ministerija minėtos įmonės buvo paprašytos įvertinti vykdomus 10 vienodų pirkimų, kurių bendra vertė gali siekti daugiau nei 20 milijonų eurų.

„Didžiausia problema šiuo metu – nenustatyti minimalūs perkamų paslaugų kiekiai. Direkcija ketina atsiskaityti už tiek darbų, kiek konkursus laimėjusios įmonės spės atlikti. Tai didelė problema, nes dalis kelių šiemet gali likti be linijų ir perėjų, vadinasi, nesaugūs – jei ištisinė linija bus nusidėvėjusi, vairuotojai ją gali kirsti ir į avarines situacijas pakliūti visai netyčia. Taip pat ir teismas policijos paskirtos nuobaudos už ištisinės linijos kirtimą negalės patvirtinti, jei ekspertas pripažins, kad linijos baltumas yra nusidėvėjęs ir neatitinka reikalavimų“, – teigė Tomas Ignatavičius, bendrovės „Biseris“ generalinis direktorius, neseniai pradėjęs eiti pareigas.

reklama

Tomas Ignatavičius

Pasak specialisto, nėra jokio teisinio ar loginio paaiškinimo, kodėl rengiant konkursus nėra nustatoma, kiek darbų iš tikrųjų reikės atlikti ar bent kokios bus šių darbų apimčių ribos. Kadangi visi konkursai rengiami vienu metu, o visus darbus reikia atlikti iki lapkričio 10 dienos, įmonės negali įvertinti ir dalyvauti konkursuose pagal savo turimus resursus.

Pasak „Biserio“ generalinio direktoriaus, gali atsitikti taip, kad maža įmonė, turinti nedidelį technikos parką, nenašias mašinas ar mažiau kvalifikuotus darbuotojus ir dėl to galinti pasiūlyti mažiausią kainą, laimės visus konkursus. Pasitelkti kitų įmonių į pagalbą maža bendrovė negalės, nes tai draudžia konkurso sąlygos.

Paskelbti horizontaliojo kelių ženklinimo konkursai, anot T. Ignatavičiaus, jau neva buvo sukėlę įtarimų dėl procedūrų skaidrumo, nes LAKD buvo nustačiusi pasiūlymų pateikimo terminus tris dienas kas valandą.

„Tai buvo akivaizdi landa korupcijai, nes po kiekvieno pasiūlymų vokų atplėšimo kilo milžiniška rizika, kad įmonių pasiūlytos kainos nutekės ir kai kurios vėliau pasiūlymus teikiančios įmonės turės galimybę pakoreguoti savo siūlymus ir tokiu nesąžiningu būdu laimėti konkursus“, – teigė jis.

Tik prielaidos

Laurynas Slapšys, LAKD ryšių su žiniasklaida specialistas, Alfa.lt teigė, kad horizontaliojo ženklinimo konkursai sulaukia itin didelio dėmesio iš rinkos dalyvių, nes šie konkursai yra santykinai specifiniai ir juose gali dalyvauti maža dalis įmonių.

„Prašymas konkurso sąlygas įvertinti STT, VPT, Konkurencijos tarybos ir Susisiekimo ministerijos yra pateiktas iš vieno iš rinkos aktyvių dalyvių. Šis prašymas yra grindžiamas tik prielaidomis, todėl yra nepagrįstas. Šiuo metu kai kurie konkurso sąlygų patikslinimai jau yra atlikti, kad, rinkos dalyvių nuomone, nebūtų suteiktos išskirtinės galimybės laimėti konkursus tam tikroms įmonėms. LAKD nuolatos dėl įvairių pirkimų sulaukia rinkos dalyvių pretenzijų, tačiau tik labai maža dalis jų būna pagrįstos“, – aiškino LAKD atstovas.

LAKD tvirtina, kad deda visas pastangas, jog kasmet skelbiamuose horizontaliojo ženklinimo konkursuose dalyvautų kuo daugiau įmonių. „Šiemet dėl konkurso sąlygų buvo vykdomos konsultacijos su VPT. Vietoje 6 pirkimų pernai šiemet LAKD parengė jau 10 pirkimų, kuriuose iš viso yra 47 dalys. Kiekvienai daliai atskirai tiekėjas gali pateikti atskirą pasiūlymą. Tad manome, kad visos galimybės dalyvauti pirkime smulkaus ir vidutinio verslo įmonėms yra sudarytos“, – teigiama atsakyme.

Susisiekimo ministerijos pasiteiravus, kaip ji vertina „Biserio“ generalinio direktoriaus teiginius apie galimą LAKD neskaidrią veiklą bei korupciją, buvo patikinta, jog minėtai institucijai, kaip ir kitoms Susisiekimo ministerijai pavaldžioms įstaigoms bei įmonėms, yra keliami aukščiausi skaidrumo ir antikorupcijos reikalavimai.

reklama

„Kai kalba eina apie valstybės lėšų panaudojimą, kompromisų negali būti. Įmonės, įstaigos ir jų vadovai visų pirma yra atsakingi už pirkimų skaidrinimą, kontrolės ir vidaus audito funkcijų stiprinimą. Ministerija nuolatos stengiasi padėti metodiškai ir užtikrina papildomą kontrolę, bet visų pirma reikalaujama vadovų atsakomybės už priimtus sprendimus“, – minima Alfa.lt skirtame atsakyme.

Susisiekimo ministerija taip pat pridūrė, kad reagavo į rinkos dalyvių skundus ir LAKD geranoriškai bendradarbiavo, tobulindama pirkimo sąlygas. „Be to, šiuo metu vykdoma LAKD vidinė reorganizacija, artimiausiomis dienomis bus pakeistas direkcijos Viešųjų pirkimų skyriaus vadovas. Struktūrinės personalo permainos garantuos blogos praktikos eliminavimą“, – informavo ministerija.