Viena neatidi klaida perkant automobilį gali labai brangiai kainuoti

Automobiliai (Erlendo Bartulio nuotrauka)
Automobiliai (Erlendo Bartulio nuotrauka)
© „Lietuvos žinios“

Automobilio pirkimas iš pirmo žvilgsnio atrodo džiaugsmingas procesas, ypač jei ketinama įsigyti visiškai naują automobilį. Tačiau bent kartą bandę įsigyti naudotą automobilį puikiai žino, kad šiame procese yra nemažai streso.

Deja, kartais streso dozė gali išaugti kelis kartus dėl neatidumo ar tiesiog kai kurių svarbių dalykų nežinojimo. Atrodo, jau radai išties gerą, patikimą ir patinkantį automobilį, o tik užregistravęs jį supranti, kokią klaidą ką tik padarei.

Į naujienų portalą Alfa.lt kreipėsi skaitytojas Mindaugas, kuris norėjo papasakoti savo istoriją ir taip pat perspėti kitus skaitytojus, ketinančius įsigyti automobilį.

Žinojo apie tai, bet tiesiog nepasižiūrėjo

„Sveiki, noriu papasakoti, kas man neseniai nutiko. Manau, esu ne vienas toks, kuris pasimovė ant tokio paprasto kabliuko. Nežinau, ar mane specialiai apkvailinti norėjo, nors ir žinojau, kad prieš perkant automobilį būtina pasižiūrėti, kokiai kategorijai jis yra priskiriamas“, – savo laišką pradėjo Mindaugas.

reklama

Vyriškis neseniai įsigijo automobilį „Škoda Superb“. 2010 metais pagamintas automobilis, pasak Mindaugo, nekėlė jokių įtarimų ir nuo kitų lengvųjų automobilių niekuo nesiskyrė. Kadangi automobilis vyrui patiko, todėl atlikus jo pirminę apžiūrą buvo nuspręstą paspausti rankomis su pirkėju ir automobilį įsigyti.

Komercinio automobilio dokumentai

„Toliau sekė įprastos procedūros. Pasirašėme pirkimo–pardavimo sutartį, užsiregistravau mašiną ant savęs, išsiėmiau valstybinius numerius. Tačiau tik tada pamačiau vieną niuansą automobilio techniniame pase, kuris iškart išmušė iš vėžių. Ten buvo parašyta, kad automobilis priskiriamas komerciniams automobiliams“, – tęsė Mindaugas.

Iš tikrųjų šioje vietoje apsigauti nesudėtinga, kadangi įprasti lengvieji automobiliai priskiriami M1 kategorijai, o komerciniai automobiliai – N1, šis įrašas žymimas ir automobilio techniniame pase, raide J pažymėtame laukelyje. „Žinojau, kad kartais gali taip būti su komerciniais automobiliais, kad jie niekuo nesiskiria, bet tiesiog pamiršau ir neapsižiūrėjau“, – aiškino „Škoda Superb“ pirkėjas.

Naudojasi PVM išvengimu

Pagal Lietuvoje galiojančius įstatymus, įsigyjant asmeninės paskirties automobilius yra reikalinga susimokėti Pridėtinės vertės mokestį (PVM), kuris dabar siekia 21 proc. Savaime suprantama, dėl to automobilio kaina gali padidėti keliais ar net keliolika tūkstančių eurų.

Tuo metu komerciniams automobiliams galioja kiek kitokia tvarka. Įsigyjant komercinės paskirties transporto priemones PVM mokėti nereikia. Dažniausiai komerciniai automobiliai yra kroviniai, taip pat mikroautobusai, pikapai. Tiesa, kaip jau buvo minėta, jie gali atrodyti ir kaip visiškai įprasti lengvieji automobiliai.

Kadangi komerciniams automobiliams nereikia mokėti PVM, tokiomis aplinkybėmis netruko pasinaudoti ir apsukrieji: Lietuvoje keletą metų yra įstatyminė landa, kuria pasinaudojus leidžiama išvengti PVM ir už kai kuriuos naujus automobilius. Pavyzdžiui, „Toyota“ netgi akcentuoja, kad jų atnaujintas „Land Cruiser“ gali būti registruojamas kaip komercinis.

O minėta įstatyminė landa labai paprasta, tiesiog asmeninės paskirties (M1) automobilis priskiriamas N1 kategorijai, t. y. komercinis automobilis, sveriantis iki 3,5 tonos. Tokiu keliu žmogus gali įsigyti komercinį automobilį, savo išore niekuo nesiskiriantį nuo įprasto asmeninės paskirties automobilio, ir naudoti savo reikmėms.

Analogiška situacija nutiko ir Mindaugui, įsigijusiam „Škoda Superb“. Tokie komerciniai automobiliai savo techninėmis charakteristikomis niekuo nesiskiria nuo asmeninės paskirties tų pačių automobilių. Pavyzdžiui, kaip skelbia Autogidas.lt, „Škoda“ netgi atvirai šitą deklaruoja, kainoraštyje nurodydama, kad bet kurį čekišką automobilį galima įsigyti be PVM. Nei komplektacijos, nei saugumo įranga, nei kėbulas nuo to nesiskiria – kinta tik įrašas techniniame automobilio pase.

reklama

PVM nėra, yra kitos išlaidos

Tačiau norintys pasinaudoti galimybe išvengti PVM mokesčio neturėtų skubėti. Svarbu žinoti, kad komerciniams automobiliams taikomi papildomi mokesčiai ir įsipareigojimai. N1 kategorijos transporto priemonių savininkai privalo mokėti kelių mokestį, jei nori važiuoti tam tikrais Lietuvos keliais, taip pat kiekvienais metais privalu atlikti techninę šios transporto priemonės apžiūrą.

Žinoma, yra galimybė komercinį automobilį transformuoti į įprastą. Tačiau automobilio grąžinimas iš N1 kategorijos į M1 tikrai nėra pigus ir paprastas. Alfa.lt skaitytojas Mindaugas jau spėjo sužinoti, kas jo laukia, jei jis norės tai padaryti.

„Krūva reikalų. Reikia atlikti ekspertizę, dar prieš tai kreiptis į gamintojo atstovybę, galiausiai viską užbaigti Transporto inspekcijoje. Viskas atsieitų tikrai nepigiai, tai nežinau, ką dabar daryti“, – pasakojo Mindaugas.

Komercinio automobilio dokumentai

Vyriškio atsiųstoje nuotraukoje matoma preliminari schema, ką reikia daryti, jei nori atlikti transformaciją iš N1 į M1 kategoriją. Pirmiausia reikia apsilankyti „Škodos“ atstovybėje, galiausiai pereiti ekspertizę tam leidimą turinčioje įmonėje bei tada apsilankyti Valstybinėje kelių transporto inspekcijoje ir užbaigti visus formalumus. Šio „malonumo“ kaina transporto priemonės savininkui gali atsieiti 500–700 eurų.

Viena neatidi klaida perkant automobilį gali labai brangiai kainuoti

Automobiliai (Erlendo Bartulio nuotrauka)