Vilniaus oro uosto taksistai: atsikratyti „dušmaniškos“ tvarkos ir mentaliteto nepavyksta

Vilniaus oro uostas
Vilniaus oro uostas
  © Įmonė

„Kodėl neva tik gerus kriterijus atitinkantys taksistai įleidžiami į oro uostą, o iš tikrųjų, grubiai tariant, tai pasireiškia dušmaniško mentaliteto taksi įmonių buvimu“, – apie Vilniaus oro uoste dirbančių taksistų tvarką atsiliepia sostinės meras Remigijus Šimašius.

Nekontroliuojama, lupikavimu užsiimančių taksistų veikla Vilniaus oro uoste neišsprendžiama jau nuo senų laikų. Nors prieš trejus metus tvarka sugriežtinta, iki šiol klientai pasigenda kokybės ir sąžiningumo.

Nors Vilniaus oro uosto administracija teigia, kad konkurencijos nevaržo, klausimas, ar su tokiu teiginiu sutiktų visi. Net sostinės vadovas pažymi, kad susiduriama su reketo forma, kai oro uosto teritorijoje esantys taksistai kovoja su kitais taksistus, atvykusiais iš miesto.

Mieste situacija pasikeitusi radikaliai, bet ne Vilniaus oro uoste

Nors pačiame Vilniaus mieste taksi paslaugų tvarka pasikeitė iš esmės, oro uosto taksistai iki šiol linksniuojami neigiamame kontekste.

„Turbūt tai yra vieta, kur blogiausia situacija su visais Vilniaus taksi. Dabar į sostinę ateina daug e. kompanijų, tai mieste situacija apskritai yra pagerėjusi tiek išsikvietimo, tiek kultūros prasme. Tačiau iki šiol yra išlikusi problema vietose, kur atvyksta į miestą turistų – šiek tiek geležinkelio ir autobusų stotis, bet didžiausia problema yra Vilniaus oro uoste“, – teigė sostinės vadovas R. Šimašius.

Remigijus Šimašius

Anot mero, dėl oro uosto teritorijoje dirbančių taksistų veiklos su Vilniaus oro uosto vadovybe tenka bendrauti kas pusantro mėnesio. Esą pateikta net konkrečių pasiūlymų, kaip būtų galima išspręsti esamą situaciją ir neriboti konkurencijos, tačiau iki šiol tai nesprendžiama.

„Oro uostas tai bando įdiegti, bet jau jų reikia klausti, kodėl iki šiol to nėra, kodėl neva tik gerus kriterijus atitinkantys taksistai įleidžiami į oro uostą, o iš tikrųjų, grubiai tariant, tai pasireiškia dušmaniško mentaliteto taksi įmonių buvimu“, – teigė R. Šimašius.

Sostinės vadovo teigimu, visų pirma, turi būti išspręsta tai, kad žmonėms, kurie nori išsikviesti taksi ar bet kokią kitą e. kompaniją į oro uostą, turi būti suteiktos normalios civilizuotos įlipimo sąlygos arba prie išvykimo / atvykimo zonos, arba centrinėje aikštėje (kur galima nemokamai stovėti 15 min. – Alfa.lt past.) ir kur būtų galima per parą važiuoti ne tik vieną kartą.

„Visa tai oro uostas tikrai gali padaryti, viskas iš esmės jų rankose“, – įsitikinęs R. Šimašius.

Nustatė tarifų lubas – galvojo, problemą išspręs

Nekontroliuojama taksi veikla oro uosto teritorijoje žinoma nuo senų laikų. Šią problemą spręsti imtasi palyginti neseniai, kai 2013 m. viduryje Vilniaus oro uostas iš esmės pakeitė taksi paslaugų tvarką. Imtis pertvarkos privertė keli dalykai – prasta kokybė ir nepagrįstai dideli važiavimo įkainiai.

„Siekiame, kad atvykę keleiviai nebūtų apgaudinėjami ir jiems nebūtų taikomi nepagrįstai aukšti tarifai. Gaudavome vilniečių ir sostinės svečių skundų, kad oro uoste dirbantys taksi vežėjai, palyginti su dirbančiais mieste, taikydavo kelis kartus aukštesnius tarifus. Nustatėme taksi tarifų lubas už nuvažiuoto kelio kilometrą dieną, taip pat nustatytos lubos ir įsėdimo mokesčiui, numatyti maksimalūs galimi įkainiai populiariausiems maršrutams mieste“, – apie griežtesnius reikalavimus taksistams tuomet kalbėjo tuometis Vilniaus oro uosto generalinis direktorius Gediminas Almantas.

Tuomet nustatytos tarifų lubos – 1,01 Eur/km dienos, 1,16 Eur/km naktį ir 1,45 Eur įsėdimo mokestis, nepasikeitęs iki šiol. Per pastaruosius trejus metus kuro kainos vidutiniškai sumažėjo ketvirtadaliu – reaguojant į šiuos pokyčius, mažėjo kitų Vilniuje veikiančių taksi bendrovių kilometro kaina, tačiau ne dirbančių oro uosto teritorijoje.

Tuomet, siekiant gerinti kokybę visiems oro uoste dirbantiems taksi vairuotojams, nustatyti kokybės reikalavimai: automobiliai – ne senesni nei 8 metų amžiaus, švarūs ir tvarkingi jų salonai, paslaugūs ir kultūringi vairuotojai, kiekvienos kelionės pabaigoje įteiktas atspausdintas kvitas, suteikta galimybė atsiskaityti mokėjimų kortelėmis.

Noras „numelžti“ nedingo – atrado naują apgaulės schemą

Vis dėlto saugikliai suveikė tik iš dalies – taksistai, pasirašę sutartis su oro uostu, patys ėmėsi tvarkdarių vaidmens ir pasirūpino, kad iš miesto atvažiavę kolegos nebandytų „vogti“ jų klientų.

Remiantis taksistų pasakojimais, panašūs veiksmai taikomi ir dabar, kai iš miesto atvykusiems taksistams į oro uostą pasiimti klientų iš išvykimo zonos (kas tapo įprasta ne tik vietiniams, bet ir turistams), tenka susidurti su oro uosto teritorijoje dirbančiais senbuviais.

Paniatkių kalba „švelniai“ paaiškinama, kad „vogti“ klientų nevalia“, – teigė taksistas.

Tokia situacija žinoma ir miesto merui R. Šimašiui, kurio manymu, dėl to turėtų įsikišti ir policija.

„Aišku, tai susiję ir su policijos veikla, nes yra elementaraus reketo požymiai, kad kiti taksi neįvažiuotų į oro uosto atvykimo zoną. Tai tam tikri konkurencijos apribojimai, aiškių standartų nebuvimas“, – pastebėjo meras.

Tuo metu noras lupikauti niekur nedingo ir net esant saugikliams rasta būdų, kaip iš turisto „numelžti“ kelis kartus didesnę sumą, nei galima. Apie atrastą schemą naujienų portalas Alfa.lt jau yra rašęs.

Vilniaus oro uosto administracija skelbia, kad, už kelionę sumokėjus didesniu tarifu, nei numatyta, permokėta suma bus kompensuota, o taksi vairuotojas nubaustas. Tam tereikia atsiųsti pinigų priėmimo kvitą, kurį privalo išrašyti kiekvienas oro uosto teritorijoje dirbantis taksistas. Pinigų priėmimo kvite turi būti nurodytas taksi automobilio valstybinis numeris, tikslus kelionės laikas ir adresas, kur buvo vykstama, nuotrauka, kur matyti automobilio valstybinis numeris.

Šioje vietoje ir atsiskleidžia sukčiaujančių taksistų apgaulė – apgautiems klientams pateikiamas kvitas ir nurodoma kelionės data, tačiau apie maršrutą nieko neužsimenama. Valstybinis numeris taip pat nepateikiamas. Prie kvito privalomų formų – vairuotojo vardas, pavardė, verslo liudijimo numeris, parašas, – kurias turi užpildyti taksi vairuotojas, tiesiog parašomas bet koks vardas, parašo vietoje tušinuku pabraukyta „kringelių“.

Taigi toks kvitas tampa niekinis, siekiant oro uosto administracijai atlikti tyrimą, nes paprasčiausiai trūksta duomenų. Nėra tyrimo – nėra ir kompensacijos, tiesiog apiplėšimas vidury dienos.

Administracija konkurencijos suvaržymų neįžvelgia

Šiuo metu Vilniaus oro uosto taksi linijoje pagal individualios veiklos pažymą dirba tik fiziniai asmenys. Kaip teigė Lietuvos oro uostų Komunikacijos ir rinkodaros skyriaus vadovė Indrė Baltrušaitienė, iš viso yra išduoti 48 leidimai, tačiau artimiausiu metu bus pasirašytos dar dvi sutartys.

„Sutartys yra sudaromos su visais norinčiais taksi paslaugų teikėjais, kurie atitinka kokybinius reikalavimus, tokius kaip taksi automobilių amžius, bankinių kortelių skaitytuvų turėjimas, anglų k. žinios ir panašiai“, – pasakojo I. Baltrušaitienė.

Dėl to, kad Vilniaus oro uostas sudaręs sutartis tik su tam tikrais vežėjais, anot I. Baltrušaitienės, konkurencija nevaržoma.

„Svarbu pažymėti, kad Vilniaus oro uosto teritorijoje taksi paslaugų teikimas nėra draudžiamas – bet kurios taksi paslaugų įmonės gali naudotis viešojo parkavimo aikštelėmis. Kai kurios įmonės pagal tokį modelį sėkmingai dirba. Pagrindinė problema kyla dėl tų vežėjų, kurie sustoja pažeisdami Kelių eismo taisykles“, – pastebėjo Lietuvos oro uostų Komunikacijos ir rinkodaros skyriaus vadovė.

Tik kyla klausimas, kiek pabrangsta paslauga, kai taksi vairuotojui kliento tenka laukti mokamoje aikštelėje, kur minimalus mokestis prasideda nuo 2 eurų ir kuris įtraukiamas į bendrą sąskaitą, o kur dar garantijos, kad neteks akis į akį susidurti su oro uosto teritorijoje dirbančiais senbuviais, kurie, beje, nėra patenkinti taip „vagiamais“ klientais.

Žvelgiant bendrai, dabartinė taksi paslaugų sistema, anot Vilniaus oro uosto administracijos, davė pastebimai teigiamų rezultatų – esą klientų nusiskundimų skaičius nuolatos mažėja.

„Dabar galiojanti tvarka davė išties pastebimų teigiamų rezultatų, tad užtikriname, kad ir ateityje stengsimės dar labiau stiprinti esamos tvarkos kontrolę. Taip pat nuolatos analizuojame ir vertiname situaciją, tad, esant poreikiui, ieškosime sprendimų, kurie leistų užtikrinti dar didesnę paslaugų kokybę ir keleivių pasitenkinimą“, – sakė Lietuvos oro uostų Komunikacijos ir rinkodaros skyriaus vadovė Indrė Baltrušaitienė.

Vilniaus oro uosto taksistai: atsikratyti „dušmaniškos“ tvarkos ir mentaliteto nepavyksta

Vilniaus oro uostas
+1