Lietuvoje gyvenanti ir kurianti menininkė Eva Tomaš diktuoja porceliano mados tendencijas

E. Tomaš kūryba
E. Tomaš kūryba
  © Organizatoriai
Alfa.lt
2015-11-13 14:18

Eva Tomaš – vyresniosios kartos vengrų kilmės taikomojo meno kūrėja, gimusi Užkarpatėje, šiuo metu gyvena ir kuria Vilniuje. Nuo 1974 metų ji yra Lietuvos dailininkų sąjungos narė, aktyviai dalyvauja įvairiose parodose, tarptautinėse bienalėse, taikomojo meno mugėse. Menininkės kūriniai yra saugomi Lietuvos dailės muziejuje. Eva Tomaš stažavosi tarptautinėje keramikos studijoje „Kecskemet“ Budapešte, Vengrijoje, taip pat rezidencijose Austrijoje, Vienoje, kur taip pat yra saugoma jos porceliano kolekcija. Praėjusių metų tarptautinėje taikomojo meno mugėje „Craft Vilnius“ Eva Tomaš pelnė geriausios menininkės titulą už geriausiai Lietuvoje įvaldytą porceliano meistrystę.

Išskirtinę vietą menininkės kūryboje užima skulptūrinės teatrališkos porceliano kompozicijos. Taip ji kuria ir išskirtinius papuošalus: sages, auskarus, karolius, o savo porcelianiniams indams (taurėms, puodeliams) suteikia modernias formas naudodama kelias skirtingas technikas. Eva Tomaš darbams renkasi limožo porcelianą bei su kobaltu ir platina maišytą porcelianą, kuris kūriniams ir jų formoms suteikia žaismės bei skambesio. Menininkė derina kieto ir lipdyto porceliano formas konstruodama konceptualias ir šiuolaikiškas kompozicijas.

Menininkės kūrybinio kelio etapai nuolat kito, Eva Tomaš ypač įvaldė skirtingas porceliano kūrybos technikas ir formas. Dirbant su porcelianu, labai svarbu atitaikyti aukštą temperatūrą, reikalingą porcelianui, ir naudoti tinkamas specialias krosnis. Porcelianas – sudėtinga ir tuo pačiu trapi medžiaga. Norint ją tinkamai ištobulinti, su ja reikia dirbti kiekvieną dieną.

Menininkės kūryboje keramika dažnai tarsi susiliečia su grafikos menu, jaučiama Rytų kultūros įtaka. Naudojami labai blizgūs efektai, keliantys prabangos ir tuo pačiu žaismės pojūtį. Jos porceliano kūrinių pavadinimai atspindi kūrinius: vieni lyriški, paslaptingi, kiti žaismingi, supoetinti, turintys nemažai aliuzijų į pasakas („Dvylika metų laikų“, „Piramidės“, „Begalinis laikas“, „Trys karaliai“ ir pan.).

Žinoma menininkė tarptautinėje taikomojo meno mugėje „Craft Vilnius 2015” dalyvauja jau antrą kartą. Šių metų mugėje pristatoma Evos Tomaš kolekcija istorijas pasakos per nepakartojamas kompozicijas, kurios kalba pačios už save.

Kokia jūsų kūrybinio kelio pradžia?

Įdomiausia yra tai, kad kūrybinio kelio pradžia prasidėjo Kaune, tai buvo apie 1974–1978 metus, kai dar veikė Kauno „Jiesios“ fabrikas. Ten daugiausia išmokau. Esu sukūrusi ne vieną darbą, kuris yra „Jiesios“ fabriko vizitinė kortelė. Šiame fabrike buvo daug dirbama kaulo porceliano srityje, nemažai eksperimentuota su formomis ir įvairiomis technikomis.

Anais laikais tai buvo sudėtinga, o dabar jaunimas turi nemažai galimybių, bet ne visada jas išnaudoja. Aš pati turėjau galimybę netrumpai gyventi ir kurti Vienoje, Austrijoje, geromis sąlygomis. Galėjau gyventi nemokamai, tačiau reikėjo sukurti didelę kolekciją darbų, kuri šiuo metu ten saugoma, privačioje kolekcijoje. Taip pat stažavausi Vengrijoje, Budapešte, tarptautinėje keramikos studijoje „Kecskemet“. Čia stažuodamasi atradau limožo techniką, kurią ir dabar naudoju. Kurdama savo darbus porcelianą puošiu platina, auksu, kartais kobaltu.

Gal galėtumėt daugiau papasakoti, kaip gimsta kūrinių pavadinimai?

Kūrinių pavadinimai daugiausiai atsiranda iš gyvenimiškos patirties ir filosofijos. Mano trapiuose porceliano kūriniuose labai daug figūrėlių ir detalių. Pavadinimai labai įvairūs, netgi lyriški. Naujausias kūrybos etapas yra konceptualios ir šiuolaikinės meninės porceliano kompozicijos iš įvairių detalių, pasižyminčiomis daug efektų, tad tai atsispindi pavadinimuose. Kūriniai dažniausiai yra kiaušinio ir piramidės silueto.

Evos Tomaš kūryboje porceliano teatrališkos kompozicijos, tektoniškumas, atskirose formose dominuojanti rutulinė, dažnai ovalo ar piramidės forma sudaro nedalomą jos meninio pasaulio visumą, kurioje svarbūs literatūriniai ir muzikiniai kontekstai.

Menininkės kūrybos skiriamasis bruožas yra siekis parodyti medžiagos trapumą, spalvos ryškumą ir žaismą bei grožį. Menininkės kūryba ir stilistika visais jos kūrybos etapais išliko harmoninga ir vieninga, atskleidžianti žiūrovui tai, kad porcelianas gali būti ne vien tik baltos spalvos, bet ir žaisti keliomis spalvomis, atsiskleisti formų įvairove ir detalėmis, atspindėti spalvines ir gyvenimiškas prieštaras.

Pasak menotyrininkės Kristinos Žaromskienės, porceliano „meistrės Evos Tomaš kūryboje dominuoja porceliano plastika, jautriai panaudojamos skulptūros, tapybos ir grafikos priemonės. Tai – harmoningų formų ir muzikalių linijų pasaulis, atsiveriantis plastiko formų elegancijoje ir glazūrų spalvų spindesio žaismėje. Evos Tomaš rankų darbo porceliano kūrinių grožis – tai jos sielos veidrodis, atsiskleidžiantis skaidrioje dienos šviesoje, rimtyje. Dialogas su tyla, įpintas į efemerišką minčių tėkmę, dailininkei teikia impulsų, žadina jos kūrybinę fantaziją. Skulptūriškai modeliuotoje formoje jis tampa tarsi simbolinė nuoroda į žmogaus vienatvės dramą ir izocialiaciją nuo išorinio pasaulio triukšmo.“ (Citata iš Kristinos Žaromskienės straipsnio „Plastic of porcelain“ kataloge „Artistic identity Palais de Nations Geneva“, 2008.)

Su porceliano meistrės Evos Tomaš kūryba galėsite susipažinti tarptautinėje taikomojo meno mugėje „Craft Vilnius“ šių metų gruodžio 3 - 6 d. „Litexpo“ parodų rūmuose Vilniuje .

Lietuvoje gyvenanti ir kurianti menininkė Eva Tomaš diktuoja porceliano mados tendencijas

E. Tomaš kūryba