Autobuse – kaip pirtyje: keleiviai nuo karščio turi gelbėtis patys
Kondicionieriai viešajam transportui – vis dar per brangūs

Karštis Vilniaus viešajame transporte
Karštis Vilniaus viešajame transporte
  © Alfa.lt skaitytojas

Net ir esant vėsiai dienai, saulė per pusvalandį automobilį gali įkaitinti iki sveikatai ar net gyvybei pavojingos temperatūros. Kai lauke oro temperatūra yra 33°C, stovinčiame automobilyje per 20 minučių ji pasiekia 50°C, o po 40 minučių – beveik 60°C. Tik šį kartą – ne apie automobilius, o apie ne ką lėčiau įšylančius ir turkiškas pirtis primenančius Vilniaus autobusus ir troleibusus.

Nors karščio banga Lietuvą aplankė tik prieš kelias dienas, tačiau sostinės keleiviai priekaištais dėl prastų važiavimo sąlygų miesto autobusais ir troleibusais apgulė vežėjus. Nuo prakaito permirkę drabužiai, įraudę veidai ir alpstantys keleiviai – tokiomis itin sunkiomis sąlygomis keliauti priversti vilniečiai baiminasi, jog vieną karštą dieną kelionė baigsis saulės smūgiu ar net mirtimi.

Važiuojant autobusu tenka gaudyti alpstančiuosius

„Vakar apie septintą valandą vakare važiavau 1G autobusu. Net ir tokiu metu, važiuojant nuo Kudirkos stotelės, autobusas buvo pilnas žmonių. Kondicionieriaus nėra, o liukai nebuvo atidaryti, panašu, visą dieną. Įkaitusiame autobuse buvo toks karštis, jog visi keleiviai važiavome lyg pirtyje“, – tokį skundą naujienų portalui Alfa.lt atsiuntęs vilnietis piktų žodžių negailėjo.

Pasak jo, stebina ne tik kondicionierių nebuvimas autobusuose, bet ir jokios kitos galimybės gryno oro pliūpsniui – langai juose neatsidaro, o stoguose įrengti liukai ne kiekvienam lengvi pasiekti arba užverti ir apklijuoti. Per visą dieną įkaitusiame, žmonių prisigrūdusiame autobuse temperatūra gali siekti net 40 laipsnių.

Vyras pasakojo, jog dėl karščio autobuse kilo didelė sumaištis: būrys užsieniečių skėsčiojo rankomis, senesnio amžiaus moterys bandė gaivintis apsipylusios vandeniu, tačiau keleivius labiausiai išgąsdino autobuse nualpęs berniukas.

Vis dėlto nors vasara tik įsibėgėjo, tačiau panašu, jog daug pokyčių tikėtis neverta.

Vėdinimo sistemos atitinka Skandinavijos standartus

„Vėdinimo sistemos yra įvairios – orlaidės, stogo liukai, dirbtinė ventiliacija. Dažniausiai keleivius vežančios transporto priemonės turi kombinuotas sistemas: orlaidės ir stogo liukai. Ten, kur nėra orlaidžių, autobusų salonai ventiliuojami per stogo liukus arba ant stogo įrengtų elektrinių ventiliatorių“, – patikino UAB „Vilniaus viešasis transportas“ Technikos direktorius Juozapas Grabys.

Pasak jo, tokia sistema yra paplitusi Skandinavijos šalyse. Nors šiaurinėse šalyse vasaros sezono metu temperatūra yra žymiai mažesnė nei Lietuvoje, tačiau panašu, kad karštai vasarai pritaikytų autobusų įsigijimui trukdo finansai.

„Miesto tipo autobusuose, kad užtikrinti vėdinimą atvėsintu oru, reikalinga kondicionavimo sistema, kuri yra labai brangi ne tik kaip įranga, bet ir jos eksploatavimas. Kadangi nauji autobusai buvo perkami iš ES struktūrinių fondų, jų įsigijimui finansavimas buvo griežtai ribojamas (ne „Vilniaus viešojo transporto“)“, – teigė direktorius.

Vieno kondicionieriaus autobuse kaina – apie 35-40 tūkst.Lt. Šiuo metu „Vilniaus viešasis transportas“ turi 220 troleibusų ir apie 300 autobusų be kondicionierių.

„Reikėtų apie 15-17 mln. Lt. Dabar VVT turi 45 troleibusus ir 104 autobusus su kondicionavimo sistemomis, kurios nuolat genda. Vasaros metu kasdien remontuojama apie 25-30 kondicionierių. Įmonė „Vilniaus viešasis transportas“ neturi finansinių išteklių, kurie leistų įgyvendinti tokį atnaujinimą ir paskui sistemos palaikymą“, – aiškina vyras.

Pataria vengti kelionių viešuoju transportu

Vieniems gerai – kitiems blogai. Tai didžiausia problema, dėl kurios autobusuose ir troleibusuose yra taip karšta. Kaip aiškina direktorius, kiekvienas keleivis, įžengęs į viešąjį transportą, turi pats pasirūpinti, jog langai ar liukai būtų atidaryti.

„Vilniaus viešuoju transportu važinėja beveik 0,5 milijono keleivių ir jų poreikiai labai skirtingi, – teigia Juozapas Grabys. – Asmenims su širdies problemomis ar aukštu spaudimu, jei įmanoma, reikia vengti kelionių viešuoju transportu arba kitaip planuoti savo kelionę. Tvarkaraščiuose yra nurodoma, kuriuo metu važiuos žemagrindės transporto priemonės. Jos yra modernesnes, su naujesne vėdinimo sistema. Rekomenduojame rinktis tokius“.

Nors kelionė viešuoju transportu karštuoju sezonu nėra pats maloniausias dalykas, tačiau Vilniaus visuomenės sveikatos centro Visuomenės sveikatos saugos kontrolės skyriaus vedėjo pavaduotoja Daina Švėgždaitė guodžia, jog žmogaus prisitaikymo galimybės prie skirtingų temperatūrų yra didelės.

Pasak jos, aplinkos temperatūra, veikdama žmogaus organizmą, sukelia fiziologines reakcijas, dėl kurių sumažėja ar padidėja organizmo šilumos gamyba ir jos išsiskyrimas į aplinką. Tokiu būdu palaikoma normali kūno temperatūra.

Žmogaus prisitaikymo prie aplinkos dirgiklių galimybės yra didelės, jis gali ištverti 70 laipsnių karštį ir 87 laipsnių šaltį. Vis dėlto žmogus viešajame transporte gali lengvai perkaisti.

„Perkaitimo priežastimi gali būti aukšta aplinkos oro temperatūra, didelė santykinė oro drėgmė (dėl didelės santykinės oro drėgmės žmogaus organizmas jaučia keliais laipsniais aukštesnę temperatūrą nei ji yra), intensyvi saulės spinduliuotė“, – teigia specialistė. – Žmogaus kūno temperatūra yra stabili 36,6 laipsniai, organizme tarp šilumos gamybos ir jos atidavimo aplinkai yra pusiausvyra. Pokyčiai (aukšta temperatūra, padidėjęs santykinis oro drėgnumas, stiprus vėjas) gali sutrikdyti organizmo šilumos pusiausvyrą, tada jis perkaista. Žmogus gali mirti kūno temperatūrai pakilus iki 43 laipsnių ar nukritus iki 25 laipsnių.

Perkaitimo simptomai: aukšta kūno temperatūra, odos paraudimas ir karščiavimas, oda neprakaituoja, galvos skausmas ir svaigimas, spengimas ausyse, stiprus padažnėjęs pulsas ir kvėpavimas, troškulys, mieguistumas, vangumas, nenoras judėti.

Siekiant apsisaugoti nuo perkaitimo reikia vengti buvimo karštoje aplinkoje, saulėkaitos, dėvėti natūralaus pluošto, laisvus, gerai praleidžiančius prakaitą drabužius, pridengiti galvą apdangalu, riboti fizinį aktyvumą.

Autobuse – kaip pirtyje: keleiviai nuo karščio turi gelbėtis patys

Karštis Vilniaus viešajame transporte
+2