Lietuva dar tik laukia elektroninės prekybos bumo

Internetas
Internetas
  © Photos.com

Lietuvoje vis daugiau žmonių įvairias prekes įsigyja neišeidami iš namų – šią galimybę jiems suteikia didėjantis elektroninių parduotuvių skaičius. Vis dėlto, palyginti su kitomis Europos šalimis, lietuviai e. parduotuvių paslaugomis naudojasi žymiai mažiau – pavyzdžiui, Danijoje internetu perka 55 proc., o Lietuvoje – vos 6 proc. (š.m. vasario mėnesio ES statistikos biuro duomenys). Elektroninių parduotuvių atstovai nurodo skirtingas šio reiškinio priežastis: užsienyje prekyba internetu pradėta žymiai anksčiau, be to, dažnas lietuvis vis dar nepasitiki e. parduotuvėmis, prekę nori „pačiupinėti“', nuo tolesnio pirkimo atbaido ir neigiama patirtis, kai prekės tenka laukti keletą savaičių.

Neturime e. prekybos tradicijų

Elektroninių parduotuvių atstovų teigimu, tam, kad Lietuvos gyventojai pasiektų europinį pirkimo internetu lygį, turi praeiti nuo 2 iki 10 metų. Drabužiais prekiaujančios internetinės parduotuvės dress.lt pardavimų direktorius Renatas Samulevičius Lietuvos elektroninės prekybos atsilikimą aiškina tuo, kad mūsų šalyje tai – sąlyginai neseniai atsiradęs reiškinys: „Europoje jau apie dešimtmetį vyksta intensyvi prekyba. Kita priežastis – pavyzdžiui, Vokietijoje žmonės yra įpratę pirkti iš katalogų, o pirkimas internetu labai panašus, skirtumas tik tas, kad anksčiau žmonės užsisakinėjo pažiūrėję į žurnalą, o dabar – į kompiuterio ekraną.“

Buitine ir kompiuterine technika prekiaujančios internetinės parduotuvės neriba.lt projekto vadovė Simona Balčiuvienė prideda, kad, palyginti su Europa, Lietuvoje yra gerokai silpnesnė tinklalapių apsauga, tad pirkti nėra taip saugu. Kitas internetinės prekybos trūkumas – ne visada patikimi partneriai: „Pradedant nuo atsiskaitymo kreditine kortele iki prekių atvežimo – visur yra spragų. Pavyzdžiui, kompanijos, atvežančios prekes į namus iki galo neišpildo teikiamų paslaugų: neatlieka užnešimo paslaugos, nesurinkinėja grynųjų pinigų arba yra tiesiog nepatikimos. Jeigu visi šie komponentai būtų sėkmingai vystomi Lietuvoje, tai padėtų ir elektroninėms parduotuvėms vystyti savo pardavimus“, – pasakoja S. Balčiuvienė.

Lietuvos atsilikimą lemia ir pačių e. parduotuvių savininkų požiūris. „Elektroninė prekyba dažnai suprantama taip: „paimu pinigus, o prekę paskui kaip nors pristatysiu“. Kartais prekės klientas sulaukia tik po mėnesio, tada, be abejonės, kyla nepasitenkinimas, kam laukti keletą savaičių, jeigu gali nueiti į šalia esančią parduotuvę ir ją tuoj pat nusipirkti. Po tokios neigiamos patirties, žmonės daugiau ir nebeperka internetu“, – teigia internetinių parduotuvių katalogo eShops.lt direktorius Saulius Dackys.

Prognozės - optimistinės

Tiesa, pasak S. Dackio, elektroninė prekyba keičiasi į gerąją pusę: „Atsiranda kokybiškesnių elektroninių parduotuvių, daugiau investuojama į programinę įrangą, į mokėjimo saugumą“. Optimistines prognozes patvirtina ir augantys pardavimai bei lankytojų skaičius. Neriba.lt projekto vadovės S. Balčiuvienės teigimu, palyginti su 2005 ir 2007 m. duomenis, užsakymų skaičius padidėjo 5 kartus (390 proc.), apyvarta – 4 (333 proc.). Bilietus parduodančios e. parduotuvės tiketa.lt generalinio direktoriaus Vytauto Kernagio teigimu, lyginant minėtų metų duomenis, bilietų pardavimai nuo 188 tūkst. išaugo iki 488 tūkst. bilietų, o tai sudaro 160 proc. augimą.

Pastarųjų metų apklausų duomenimis, lietuviai internete daugiausia perka bilietus, knygas, buitinę techniką bei erotinio pobūdžio prekes. Atsiranda vis daugiau kitas prekes siūlančių parduotuvių – drabužių, kosmetikos, vaistų. Dress.lt pardavimų direktorius teigia, kad pardavimams netrukdo tai, kad prieš pirkdami drabužius, žmonės įpratę juos matuotis – jei dėl kažkokios priežasties apdaras netinka, dress.lt sutinka pakeisti prekę arba grąžinti pinigus: „Mažiausiai problemų kyla su vyrais – jiems ne taip svarbu, kaip nupirkta prekė „gulės“, daugiau nesklandumų būna su moterimis – arba dydis ne tas, arba ne taip atrodo, kaip įsivaizdavo“, – pažymėjo R. Samulevičius.

Vienas pliusų - anonimiškumas

Pasak vaistais prekiaujančios e.parduotuvės 100metu.lt rinkodaros vadybininkės Jūratės Šabūnaitės-Mėdžiuvienės, vaistų įsigijimas internetu kol kas lietuviams atrodo neįprastas, tačiau klientų skaičius nuolat auga: „Dažnai užsakoma maisto papildų bei preparatų lytinės funkcijos sutrikimams gydyti, tai yra „nepatogių“ prekių, nes internetinė vaistinė užtikrina visišką konfidencialumą.''

E. parduotuvių atstovai pagrindiniu pirkimo internetu pranašumu įvardija laiko taupymą – neišeidami iš namų galime įsigyti beveik bet kokią prekę. Drabužiais, aksesuarais ir dovanomis prekiaujančios open24.lt internetinės parduotuvės plėtros vadovė Gintautė Lidžiuvienė pastebi, kad elektroninė prekyba daug kuo panaši į „paprastąją“ – didžiausias klientų susidomėjimas būna kalėdiniu laikotarpiu, o įvairūs išpardavimai ir akcijos dažnai rengiami sezono pabaigoje, norint išparduoti prekes, panašiai, kaip ir tradicinėse parduotuvėse. G.Lidžiuvienė prideda, kad tie klientai, kurie ryžtasi prekę įsigyti internetu pirmą kartą, dažniausiai „sugrįžta“ ir perka daugiau.