Vairuotojai nepatenkinti dėl naikinamų papildomų lentelių – svarbu saugiau ar patogiau?

Šviesoforas
Šviesoforas
  © Fotodiena.lt

Prieš porą metų įsigaliojusios Kelių šviesoforų įrengimo taisyklės iki šiol sukelia vairuotojų pasipiktinimą. Pastebima, kad visoje Lietuvoje vis mažėja sankryžų, prie kurių šviesoforų būtų pritvirtinta lentelė su žalia rodykle, leidžianti vairuotojams sukti į dešinę net ir degant draudžiamam šviesoforo signalui.

Nuo senų laikų atmenama papildoma lentelė prie šviesoforų šalies vairuotojams tapo neatsiejama eismo dalimi, o ir sankryžų, įrengtų su žalios spalvos rodykle, leidžiančia pasukti į dešinę, daugybė.

Bent jau taip buvo iki šiol. Visgi nuo 2012 m. gegužės 1 d. įsigaliojusios naujos taisyklės numato, kad papildomos lentelės sukelia daugiau žalos, nei suteikia naudos.

Naikinamos visoje Lietuvoje

Sankryžų, kur išnyko papildoma lentelė, leidžianti pasukti į dešinę, sumažėjo visoje Lietuvoje – skundų galima išgirsti tiek iš Klaipėdos, tiek Kauno ir Vilniaus vairuotojų. Natūralu, kad labiausiai nepatenkinti yra didmiesčių vairuotojai, kur transporto spūstys ir taip nemažos, o, panaikinus kai kuriose sankryžose papildomą lentelę, jų dar padaugėjo.

Ne per seniausiai tokia situacija nutiko Galvės ir J. Tiškevičiaus sankryžoje Vilniuje. Papildoma lentelė, atvažiavus iš miesto pusės, leido pasukti į Trakų Vokę, tačiau, panaikinus žalią rodyklę, vairuotojai priversti laukti.

„Važinėju kiekvieną dieną, lentelė labai reikalinga. Dabar visą savaitę vairuotojai stovi spūstyje tiek ryte, tiek vakare. Sustojęs prie šviesoforo matai, kaip stovi automobilių eilė vienas po kito ir laukia posūkio į dešinę, nors galėtų laisvai pasukti. Bet jiems dega raudona, vairuotojai stovi, degina kurą, nervinasi, ypač tie, kurie iš įpročio dar tau pypsena, kartą mačiau net muštynes“, – teigė vietinis gyventojas Vitalijus K.

Dėl panaikintos papildomos lentelės vairuotojas skundėsi Vilniaus miesto savivaldybei, Susisiekimo ministerijai, tačiau šios padėti negalėjo.

Daugiau žalos nei naudos

Vilniuje yra ne viena vieta, kur panaikinta papildoma lentelė, pavyzdžiui, Laisvės ir Pilaitės pr., keliose Ukmergės g. esančiose sankryžose. Papildomos lentelės panaikintos, anot Vilniaus savivaldybės, ne veltui.

„Galvės ir Juozo Tiškevičiaus gatvių sankryžoje buvo vertinama eismo situacija ir pavojų keliantys susikirtimo taškai. Viena iš situacijos pagerinimo priemonių buvo žalia šviesoforo rodyklė, sukant į dešinę. Vis dėlto LR Susisiekimo ministerija raštu pavedė Vilniaus miesto savivaldybei išmontuoti lentelę su žalia rodykle ties raudonu šviesoforų signalu Galvės ir Juozo Tiškevičiaus gatvių sankryžoje.

Atsižvelgus į naujas įsigaliojusias Kelių šviesoforų įrengimo taisykles, kurios riboja lentelių su žalia rodykle ties raudonu šviesoforų signalu įrengimą, birželio 9 d. ši lentelė sankryžoje buvo išmontuota“, – rašoma savivaldybės atsakyme.

Naujosios šviesoforų įrengimo taisyklės pirmiausia akcentuoja saugumo svarbą. Ekspertai atkreipia dėmesį, kad dėl papildomų lentelių dažnai nutinka ir nelaimingų atvejų. Vienas pavyzdžių – šių metų pradžioje maršrutinis autobusas, atlikdamas posūkį į dešinę, kur buvo papildoma lentelė, kliudė per pėsčiųjų perėją ėjusią močiutę ir paauglę mergaitę – abi pėsčiosios žuvo vietoje.

Pastebimas vairuotojų įžūlumas

Papildomų lentelių teikiama nauda abejoja ir vairavimo instruktorius Laimonas U., kurio nuomone, yra dvi medalio pusės.

„Papildomų lentelių nauda akivaizdi – nereikia stovėti prie šviesoforo, nesusidaro didelės transporto spūstys, atrodo, imi ir pasuki į dešinę. Tačiau yra ir kita medalio pusė, kad vairuotojai taip įpratę prie žalių rodyklių, jog važiuoja lyg turėdami pirmenybę“, – kalbėjo vairavimo instruktorius.

Jo teigimu, vairuotojai, pamatę papildomą lentelę, tiesiog įlekia į sankryžą ir tik tuomet ima dairytis, tačiau pamiršta, kad čia gali būti ir pėsčiųjų. Taip pat dažnai įvyksta konfliktinių situacijų.

„Pavyzdžiui, vienas vairuotojas, degant draudžiamam šviesoforo signalui, suka į dešinę, nes kabo žalia rodyklė, o priešpriešiais automobiliai daro kairį posūkį, degant žalios spalvos šviesoforo signalui. Galiausiai automobilių trajektorijos susikerta, įvyksta eismo įvykių. Keisčiausia klausytis tų vairuotojų, kurių argumentai, neva aš sukau į dešinę ir tam kitam vairuotojui galioja dešinės rankos taisyklė“, – pasakojo Laimonas U., teigdamas, kad vairuotojai visiškai neatsižvelgia, kad reikia pirma praleisti tuos, kuriems pirmenybė, tačiau daugelis važiuoja taip, lyg papildoma lentelė suteiktų pirmenybę.

Maža to, anot instruktoriaus, tenka dažnai stebėti situacijas, kai vairuotojas, stovintis pirmoje eismo juostoje, sulaukia už jo stovinčių vairuotojų garsinių signalų ir grasinimų, nes užkerta kelią jiems pasukti į dešinę.

Policijos pareigūnai priduria, kad pasitaiko ir įžūlesnių vairuotojų. Kai kurie eismo dalyviai lenkia automobilių srautą arba lenda tarp automobilių, kad, privažiavę sankryžą, galėtų pasukti į dešinę, kur yra papildoma lentelė, leidžianti tai daryti. Vis dėlto tokie vairuotojai apie daromus kitus Kelių eismo taisyklių pažeidimus pamiršta.

Svarbiau saugumas ar patogumas?

Naujosios Kelių šviesoforų įrengimo taisyklės labiau akcentuoja saugumą, būtent dėl šios priežasties papildoma lentelė Lietuvoje buvo panaikinta ne vienoje sankryžoje. Natūralu, kad dėl to kyla vairuotojų nepasitenkinimas.

Kaip teigė Vilniaus miesto savivaldybė, savo ruožtu ji pateikė siūlymus Susisiekimo ministerijai, kad Kelių šviesoforų įrengimo taisyklės būtų patikslintos.

„Vienas iš siūlymų – leidimas išplėsti lentelių su žalia rodykle ties raudonu šviesoforų signalu įrengimą“, – rašoma savivaldybės atsakyme.

Iki tol vairuotojų nepasitenkinimas gali tik didėti, o sankryžų su papildoma žalia rodykle, leidžiančia sukti į dešinę, degant draudžiamos spalvos šviesoforui, mažėti.