Vasaros atostogos (ne)išgelbės nuo nuolatinio streso?

Stresas
Stresas
  © 123rf.com
Alfa.lt
2014-06-02 15:00

Internete gausu patarimų, kaip mažinti nuolatos patiriamą stresą. Tačiau, pasak specialistų, nė vienas būdas nebus veiksmingas ilgą laiką, jei streso valdymas netaps įpročiu. Tokiu, kaip nuolatinių, ilgalaikių įgūdžių formavimas.

„Žmonės kažkodėl linkę pro pirštus žiūrėti į nuolatos patiriamo streso pasekmes, nors nevaldomas jis neigiamai veikia jų viso gyvenimo kokybę – sukelia sveikatos, darbingumo, bendravimo ir kitų problemų. Ne vienas, veikiamas ilgalaikio streso, linkęs griebtis destruktyvių priemonių, tokių kaip cigaretės, alkoholis, raminamieji vaistai, arba tiesiog išsilieti ant artimųjų“, – sakė „StressOff“ programos autorius, sertifikuotas streso ir sveikatingumo konsultantas Lukas Mackevičius.

Specialisto teigimu, taip stengiantis save apgauti, kad situacija yra kontroliuojama, ir užsisukama uždarame nevaldomo streso rate. „Tada jau nebepadeda nei atostogos, nei internete rasti patarimai, kaip kovoti su stresu, nei įsitikinimas, kad stresas yra normali būsena, skatinanti įveikti visus gyvenimo iššūkius. Tačiau organizmo neapgausi – jis pradeda reaguoti įvairiais fiziniais ir psichiniais sutrikimais, – pastebėjo L. Mackevičius. – Todėl, norėdami nepatekti į tokią būseną, kad ir kaip bauginančiai skambėtų, turime keisti savo mąstymą ir elgesį negrįžtamai. Tai yra įgūdis, kurį reikia nuolatos tobulinti.“

Pasak „StressOff“ įkūrėjo, norint, kad streso valdymas taptų įpročiu, labai svarbus veiksnys – žmogaus motyvacija. Čia gali pagelbėti ne tik artimųjų palaikymas ir pagalba, bet ir profesionalaus specialisto paaiškinimas ar nukreipimas tinkama linkme.

„Kartais pasirinkta netinkama priemonė gali ne tik nepadėti numalšinti streso, bet ir sąlygoti priešingą reakciją – sukelti organizmui papildomą stresą. Būtent todėl moksliniais tyrimais paremta ir į sprendimus orientuota specializuota streso valdymo programa „StressOff“, paruošta pagal Kanados streso instituto rekomendacijas, yra pritaikoma kiekvienam žmogui asmeniškai, – sakė L. Mackevičius. – Nustačius konkretaus žmogaus dominuojantį streso tipą, sudaromas individualus veiksmų planas, apimantis pagrindinius streso valdymo įgūdžius. Taip ne tik „sutvarkomos“ neigiamos streso pasekmės, bet ir ilgainiui stresas pradedamas valdyti, arba, kitaip tariant – šalinamos priežastys nevaldomam stresui pasireikšti.“

Yra išskiriami penki esminiai streso valdymo įgūdžiai. Trys iš jų dažniausiai minimi populiariuose patarimuose: tinkama mityba, atsipalaidavimas ir tinkamas fizinis aktyvumas. Ketvirtasis – tai savo poreikių ir lūkesčių išsiaiškinimas bei siekimas juos patenkinti kiekvieną dieną. Penktasis įgūdis, kurį reikia lavinti, yra kokybiškas ir pasitikintis bendravimas su aplinkiniais ir savimi. L. Mackevičius pastebėjo, kad išsiugdyti vieną įgūdį prireiks bent 4–5 savaičių individualaus darbo su savimi bei sąžiningo specialistų parengtų rekomendacijų laikymosi.

„StessOff“ – tai moksliniais tyrimais paremta streso valdymo filosofija, skirta didinti žmonių darbingumą ir produktyvumą, pasitenkinimą gyvenimu. Šios filosofijos atskaitos taškas yra Hanso Selye‘o (1907–1982), vieno žymiausių austrų-kanadiečių endokrinologo, dar vadinamo Streso tėvu, atradimai. Moksliniais tyrimais, trukusiais 24 metus, mokslininkas atskleidė streso fiziologijos esmę bei jo įtaką sveikatai ir ilgaamžiškumui. Tiriamųjų buvo beveik 100 tūkst. – JAV, Kanados bei Italijos įmonių ir įstaigų darbuotojų.

Tyrimo metu buvo nustatyti šie pokyčiai:

 

 Po 4 mėnesiųPo 8 mėnesių
Kūno amžiaus „jaunėjimas“ 3,5 metų11,4 metų
Nedarbingumo sumažėjimas42 proc.56 proc.
Vizitų skaičiaus pas gydytojus sumažėjimas28 proc.53 proc.
Kraujo spaudimo sumažėjimas51 proc.91 proc.
Komforto jausmo padidėjimas41 proc.62 proc.
Neadekvačių reakcijų į stresą sumažėjimas41 proc.49 proc.
Atsistatymo po streso laiko sumažėjimas28 proc.38 proc.
Gebėjimo sąmoningai atsipalaiduoti padidėjimas17 proc.37 proc.
Pradingo nerimas / pasitaisė nuotaika32 proc.68 proc.
Imunoglobulino (IgG) A padidėjimas*24 proc.31 proc.
T ląstelių padidėjimas**21 proc.28 proc.

* IgG (dar kitaip žinomų kaip antikūnų) gamyba – tai imuninė organizmo reakcija į infekcijas.

** T ląstelės (dar kitaip žinomos kaip T limfocitai) lemia ląstelinį imunitetą, t. y. naikina užkrėstas ir vėžines ląsteles, taip pat svarbios imuniteto reguliacijai.