Vaikščiojanti problema kolektyve. Ką daryti?

Darbuotojas
Darbuotojas
  © 123rf.com

Žmonės sako, kad šaukštas deguto statinę medaus sugadina. Tą patį būtų galima pasakyti apie darbuotojus. Jeigu kolektyve atsirado darbuotojas – vaikščiojanti problema, tai jis savo destruktyviais veiksmais ir pasisakymais neigiamai veiks visą kolektyvą. Faktiškai darbai sulėtėja, atsiranda paskalų, intrigų ir niekam nereikalingos įtampos.

Probleminis darbuotojas yra didžiausia problema kolektyve. Paklausiau pažįstamų verslininkų, kas jiems yra probleminis darbuotojas. Gavau atsakymus, kuriais dalijuosi su jumis.

„Nėra probleminių darbuotojų. Yra geras arba blogas darbuotojas.“

„Probleminis darbuotojas yra nekontroliuojamas darbuotojas, kuris daro neigiamą įtaką kolektyvui.“

„Tai darbuotojas, kurį sunku atleisti.“

„Vaikščiojanti problema yra skandalistas, intrigantas, paskalų skleidėjas. Jis nuolat nepatenkintas ir piktas.“

„Probleminis darbuotojas yra tas, kuris išklauso vadovo formuluojamą užduotį. Vadovui sako, kad viską suprato ir suvokė, tačiau tikrovėje jis nieko nesuprato. Darbuotojas meluoja vadovui ir užduoties jis neįvykdo, nes nežino, ką ir kaip turi daryti.“

„Probleminis darbuotojas yra labai tvarkingas darbuotojas, laiku ateina į darbą, laiku iš jo išeina, laiku vykdo užduotis, griežtai laikosi bendrovės vidaus taisyklių reikalavimų. Žodžiu, vos ne idealas. Tačiau yra labai principingas kitų darbuotojų atžvilgiu. Jis nuolat jiems reiškia pretenzijas, barasi ir ginčijasi su jais, nuolat yra nepatenkintas kitų darbuotojų elgesiu. Darbo kolektyvas tokio darbuotojo nemėgsta ir stengiasi jo atsikratyti.“

Specialistai probleminius darbuotojus skirsto į keturias grupes:

Aktyvistai. Tai „žvaigždės“, „visažiniai“, ramybės drumstėjai, chuliganai, manipuliatoriai ir sukčiai. Jie užpildo visą kolektyvą. Jie yra patys geriausi. Tik jie žino, ką ir kaip daryti. Visas dėmesys turi būti nukreiptas į juos.

Pasyvūs. Jiems viskas yra vienodai. Ar šalta, ar šilta, ar įmonė turi problemų, ar jų neturi jiems yra nusispjauti. Šio tipo darbuotojai yra tikras balastas bendrovei.

Prisitaikėliai. Tai melagiai, sabotuotojai, paskalų skleidėjai, chamai ir elgiasi ciniškai.

Atstumtieji. Tai baltosios varnos, atsiskyrėliai, tyleniai ir tuštybės.

Kaip suvaldyti vaikščiojančią problema? Specialistai rekomenduoja penkis žingsnius.

Neignoruoti. Jokiais būdais negalima ignoruoti problemos. Ją reikia laiku identifikuoti ir iš karto imtis jos sprendimo. Yra labai pavojinga tikėti, kad problema pati išsispręs, kad jai reikia duoti laiko. Tikrai taip nebus. Nesprendžiama problema tik didės ir gilės. Vėliau jai spręsti prireiks didesnių pastangų.

Nedelsiant spręsti. Identifikavus problemą būtina nedelsiant ją spręsti. Negalima sprendimo atidėlioti. Dažnai būna taip, kad vaikščiojanti problema pats nesupranta savo veiksmų ir kad šie veiksmai daro neigiamą įtaką darbo kolektyvui ir atsiliepia darbo našumui.

Būtina išsiaiškinti problemą. Reikia išsamiai išanalizuoti susiklosčiusią situaciją, išsiaiškinti priežastis, nustatyti, kokia žala yra padaryta, kokia neigiama įtaka daroma kolektyvui. Problemai spręsti bendrovės vadovas, personalo vadovas ar saugumo darbuotojas iškviečia darbuotoją pokalbiui. Kalbasi su juo. Prašo paaiškinti savo elgesio priežastis, klausia, ar jis supranta, kad jo veiksmai daro neigiamą įtaką kitiems darbuotojams ir taip toliau ir panašiai. Aiškinasi kiekvieną probleminio darbuotojo veiksmą, jo priežastis ir pasekmes.

Padėti darbuotojui. Dažnai būna taip, kad po pokalbio su vadovu darbuotojas atsimerkia, pamato ir suvokia savo elgesio neigiamas pasekmes. Tokiu atveju vadovas privalo padėti darbuotojui išeiti iš krizės, suprasti savo netinkamą elgesį ir neigiamą įtaką kolektyvui. Tai padaryti yra įvairiausių būdų. Galima išleisti darbuotoją paatostogauti, galima duoti jam naujas, įdomesnes arba lengvesnes užduotis, galima pakeisti darbuotojo darbo vietą ar pareigas. Yra daug galimybių padėti vaikščiojančiai problemai, tačiau tai daryti galima tik tuomet, kai pats darbuotojas supranta, kad elgiasi blogai ir nori pasitaisyti. Jis pats nori spręsti problemą.

Imtis priemonių. Tais atvejais, kai darbuotojas tampa didele ir nekontroliuojama problema ir pats to nesupranta ir nenori pasitaisyti, išeitis yra viena – atleisti jį iš darbo ir atsisveikinti su juo visiems laikams. Tegul eina ir kvailioja kur nors kitur. Nepakeičiamų nėra. Darbuotojas gali būti talentingiausias, geriausias, tačiau, jei jis nedirba, o tik užsiiminėja intrigomis, tai toks darbuotojas yra nereikalingas.

Vaikščiojančią problemą darbo kolektyve reikia laiku identifikuoti, išsiaiškinti ir nedelsiant išspręsti problemą. Jokiais būdais negalima užmerkti akių ir apsimesti, kad nieko nevyksta. Vyksta ir vyksta gana sparčiai. Nesprendžiama problema turi tendenciją didėti ir gilėti. Vėliau ji pareikalaus iš jūsų daug kraujo, o gal net jūsų galvos. Taigi nesnauskite.