Dietologė Kurpienė: skelbkite meilės sau dieną

Vaida Kurpienė
Vaida Kurpienė
  © Asmeninis albumas

„Kišti“ nereiškia valgyti

Daugumai atrodo, kad tai savanaudiška. Esą šeimai nepatiks, jei per dieną pusvalandį skirsite sau – pasigaminsite sveiko, naudingo maisto, ir jį tikslingai suvalgysite? Esą tai prilygs katastrofai? Ar iš tiesų taip? V. Kurpienė įsitikinusi, kad nutiks atvirkščiai – vėliau būsite geros nuotaikos, šypsositės ir suteiksite dar daugiau meilės ir savo šeimai.

Kaip elgiatės paprastai? Grįžusi iš darbo puolate tvarkyti namų, gaminti valgio ir dirbti kitų nepabaigiamų darbų? Apima susierzinimas, nusivylimas, apatija – juk ką tik tai darėte, bet ir vėl reikia daryti iš naujo. „Ar tikrai piktos ir nusiminusios mamos ir žmonos reikia Jūsų šeimai? “ – klausia pati giedra nuotaika nuolat spinduliuojanti Vaida.

Kai kurios moterys tvirtina, kad jos skiria laiko sau – vakare, po visų darbų, atsisėda ir pavalgo. Tiksliau sukiša krūvą maisto į save. Bet tai nėra laikas sau. Tai tik akivaizdus bandymas numalšinti kylančią emocinę nuoskaudą. Deja, ji taip lengvai nepasitrauks, o papildomi kilogramai kaupsis, išsigelbėjimo ieškosite dietose, kurios nepadės… „Meilė artimiesiems prasideda nuo meilės sau. Ar girdėjote šiuos žodžius „Mylėk savo artimą kaip patį save“? Nemylėdamos savęs, negalite nuoširdžiai mylėti kito. Gyvybinė energija neatsinaujina, jos paprasčiausiai nebelieka,“ – perspėja Vaida.

O gal manote, kad neįmanoma skirti laiko sau, nes paroje yra tiek valandų, kiek yra? Jei taip manysite ir nieko nedarysite, niekas ir nepasikeis. Jei pradėsite žiūrėti į tai kitaip, klausti savęs „kaip tai padaryti?“, tikrai rasite įvairių galimybių. „Žinau daugybę tokių atvejų ir visada, kai moteris apie tai pradėjo galvoti, sprendimai buvo rasti ,“ – abejojančias drąsina Vaida.

Avižos ir kviečių sėlenos – organizmo „šluota“

Svarbiausia – nepulti į kraštutinumus ir nebadauti. Po sočios vakarienės ar „šventinio savaitgalio“ kitą dieną surengti organizmo valymo pusdienį – rytą suvalgyti nedidelį indelį jogurto, sumaišyto su keliais kupinais šaukštais avižų ir kviečių sėlenų mišinio. Šie produktai rekomenduotini dėl to, kad jie turi tirpių ir netirpių skaidulų, atliekančių skirtingas, tačiau labai svarbias valymo funkcijas. Šis kokteilis, pasak V. Kurpienės, „iššluos“ iš jūsų žarnyną „iššluos“ užsistovėjusį ir nesuvirškintą maistą – jausitės tikrai lengviau ir geriau!

Rytą atsikėlusios sėlenas pamirkykite apie 15-20 minučių jogurte ar vandenyje ir suvalgykite užgerdami dideliu puodeliu arbatos. Vėliau, dienos metu, gerkite nemažai vandens. Sėlenos sugeria 20 kartų daugiau vandens, nei pačios sveria. Taigi prarastą vandenį būtina kompensuoti. Kitaip gali pradėti svaigti galva, jausitės mieguisti. Jogurtą galite pakeisti kefyru, pasukomis ar trintų uogų, vaisių ar daržovių kokteiliu.

Antras svarbus dalykas – išmokti alkį skirti nuo įpročio valgyti. Alkis – tai fiziologinis organizmo poreikis, padedantis žmogui gauti energijos ir palaikyti gyvybę, o įprotis valgyti, noras „ką nors“ pakramtyti, tėra tik įprotis. Ketindami užvalgyti pirmiausia pagalvokite – ar aš tikrai alkanas?

Gal susinervinote ir viduje atsiradusią tuštumą norite „užkimšti“ maistu? Gal užtektų tik atsigerti? Troškulio ir alkio centrai smegenyse – šalia, taigi daugumas nepatyrusių žmonių juos painioja ir, pavyzdžiui, ant stalo saldainių krepšelyje esantį saldainį paima ir suvalgo tik iš įpročio? „Taigi, kiekvieną kartą, dėdami į burną maistą, pagalvokite KODĖL valgote,“ – ragina Vaida.

Jei dažnai valgote arba užkandžiaujate dirbdami prie kompiuterio, vairuodami mašiną, žiūrėdami TV, sukiodamiesi virtuvėje, gali prasidėti anstvorio ar net nutukimo problemos.

Pasistenkite valgyti sočiau, bet rečiau. Programą „Sulieknėk sveikai“ sukūrusios Vaidos patarimas: nuspręskite kada, kokią valandą kasdien valgote ir šio sprendimo laikykitės. Atsiminkite, kad valgyti geriausia kas 2.5-3 valandas. Per dieną – 4-5 kartus. Šitaip išsaugosite jus tenkinantį svorį ir nereikės vėliau kankinti savęs įvairiomis dietomis.

Pusryčiams išsivirkite košės

Būtinai, pasak Vaidos, valgykite pusryčius. Geriausia tai daryti praėjus 40-60 minučių po to, kai pabudote, o naudingiausi pusryčiai – įvairios grūdų košės. Suvalgę košės ne tik gausite energijos, bet ir ilgai jausitės sotūs. Moksliniais tyrimais įrodyta, kad žmonės, kurie rytais valgo košes, mažiau užkandžiauja kaloringais užkandžiais ir dažniau renkasi sveikesnį maistą, todėl lengviau išlaiko sveiką svorį. Jokios dietos jiems neberūpi.

Taigi tiems, kas susidomėjo košėmis, Vaida siūlo miežinių, perlinių, kvietinių, ruginių ar avižinių neskaldytų kruopų (ne dribsnių!), grikių, sorų košės, taip pat natūralių ryžių košes. Manų, šlifuotų (baltų) ryžių, kukurūzų, kuskuso bei dribsnių košes galima valgyti tik ypatingais atvejais. Jos turi per mažai naudingų medžiagų ir yra per greitai pasisavinamos.

Verdant košes galima įpilti šiek tiek pieno, tik tokiu atveju būtina pavirti. Košėms pagardinti netinka uogienės, uogos, cukrus, švieži ar džiovinti vaisiai, nes cukrus trikdo krakmolingų produktų pasisavinimą. Taip pat tokiu būdu gaunate žymiai daugiau kalorijų.

Geriausia košes gardinant įvairiais prieskoniais: cinamonu, kalendra, kmynais, troškintomis daržovėmis ar jų sultiniu. Puikiai tinka įvairios salotos, ypač kopūstų ar morkų. Sotumo suteiks šaukštelis šalto spaudimo vertingo aliejaus, pvz. linų sėmenų ar kanapių sėklų. Natūralių ryžių košė skanu su jūros dumbliais ar žalumynais, pavyzdžiui, krapais. Miežinė košė puikiai dera su pesto padažu.

„Netikėta? – šypsosi Vaida. – Primenu, kad atvirumas naujiems skoniams – būtina pokyčių sąlyga. Žinoma, yra ir kitų puikių pusryčių variantų, jei neišsimiegojote, tiks vaisių salotos; košę „pavaduoti“ gali ir sveikas sumuštinis. Na, ir žinoma, ryte nepamirškite kavos ar arbatos puodelio. Tik nepadauginkite cukraus, o dar geriau – jį pakeiskite sveikesniu sveiku, natūraliu produktu.

Vaida dažnai sulaukia klausimų, ar galima valgant gerti. Natūralu, pasak jos, kad valgant ne sriubą ar troškinį, o koncentruotą maistą – mėsą, miltinius, keptus patiekalus – gerti norisi. „Taigi atsakau – maistą geriausia užgerti šilta prieskonių ar žolelių arbata be cukraus. Ji netinka tik valgant ledus ar kitus labai šaltus valgius, nes dėl temperatūrų skirtumo gadinsite dantų emalį. Pavalgius gerai būtų bent pusvalandį nieko nevalgyti ir negerti, kad skrandžio sultys ir fermentai greičiau pasiektų reikiamą koncentraciją,“ – žinomų tiesų nepavargsta kartoti Vaida.

Dietologė Kurpienė: skelbkite meilės sau dieną

Vaida Kurpienė