Vežantys tiltai

Kauno Aleksoto tiltas (A-ZET nuotr.)
Kauno Aleksoto tiltas (A-ZET nuotr.)
„A-ZET“
2011-02-02 11:30

Istorijos pamokos

Žmogus pirmą tiltą pastatė labai seniai — kai priėjo upę ir norėjo persikelti į kitą krantą. Aišku, tai turėjo būti srauni ir gili upė, nes seklią jis galėjo perbirsti. Be to, tai turėjo būti protingas žmogus, nes kvailas būtų puolęs į šaltą vandenį, bandęs perplaukti upę ir galbūt net nuskendęs. Protingas žmogus nuvertė medį, kad jis jungtų abu upės krantus, ir pastatė pirmąjį pasaulyje tiltą. Vėliau, kai eidamas tuo tiltu paslydo ir įkrito į upę, šalia nuvertė dar vieną medį, kad būtų patogiau. Taip atsirado modernesnis tiltas. Dar vėliau atėjo geresni laikai, ir kitas žmogus pasidarė valtį — išsiskaptavo ją iš medžio, ir pradėjo plaukioti upe. Vieną dieną plaukdamas valtimi jis pasakė pirmam žmogui:

— Tas tavo tiltas man trukdo nuplaukti kur noriu. Būk geras, daryk ką nors.

Galbūt po tokių žodžių įvyko mažos kumštynės, o gal ir nieko neįvyko. Žmogus mąstė mąstė ką daryti, bet taip nieko geriau ir nesumąstė, kaip tik laikinai pakelti medį ir leisti anam praplaukti. Taip atsirado pirmasis pakeliamasis tiltas.

Teigiama, kad tik Romos imperijoje atsirado pirmieji pakeliamieji tiltai, bet, kaip matote, tai galėjo įvykti gerokai anksčiau. Tačiau nei žmogus, pakėlęs medį ir praleidęs artimą savo, nei kažkokie Romos imperijos tiltai nebuvo tas impulsas, davęs pradžią pakeliamųjų tiltų statybai. Viskas buvo tarsi užšaldyta, laukė geresnių laikų, kai tiek mokslas bus labiau išsivystęs, tiek technologijos patikimesnės. Galima drąsiai sakyti, kad pakeliamųjų tiltų statyba prasidėjo tik XIX amžiuje, t. y. tada, kai išsivystė metalurgija, nes tik ji leido pagaminti tinkamus judančiųjų tiltų mechanizmus.

Tačiau negalima sakyti, kad viduramžiais pakeliamųjų tiltų nebuvo — kieviename filme apie riterius galima pamatyti pilį, per ją nutiestą griovį su vandeniu ir pagrindinius pilies vartus su pakeliamuoju tiltu, kuris aukštyn kyla tempiamas masyvių grandinių. Tai normalus pakeliamasis tiltas.

Sank Peterburgo šedevrai

Jei buvote Sankt Peterburge ir matėte Nevos upę bei per ją nutiestus pakeliamuosius tiltus, kurie birželio naktimis, kai šiame mieste nesutemsta, atrodo fantastiškai, suprasite, kad šis miestas be pakeliamųjų tiltų turėjo jaustis prastai. Todėl nenuostabu, kad pirmasis pakeliamasis tiltas čia atsirado labai seniai — 1850 metais. Tai buvo Blagoveščensko tiltas, kuris 1918–2007 m. vadinosi leitenento Šmidto tiltu. Leitenantas Šmidtas Lietuvoje geriausiai žinomas iš Ilfo ir Petrovo knygos „Aukso veršis“, kurioje tiek Ostapas Benderis, tiek kiti sukčiai, norėdami iškaulyti pinigų iš valdininkų, apsimesdavo leitenanto Šmidto sūnumis. Kai 2005 m. prasidėjo leitenanto Šmidto tilto kapitalinis remontas, jis buvo visiškai išardytas, liko tik poliai, o šalia buvo nutiestas laikinas tiltas. Jis iš karto gavo leitenanto Šmidto sūnaus vardą.

Masyvūs Sankt Peterburgo tiltai pakeliami naktį kelioms valandoms. Pats pakėlimo procesas — itin įspūdingas, nes kyla ne koks nors nedidelis tiltukas, kaip, pavyzdžiui, nutiestas per Danę Klaipėdoje, o milžiniškas tiltas su trimis esimo juostomis į vieną pusę, trimis — į kitą, stulpais, troleibuso laidais ar tramvajaus bėgiais. Kai tokia masyvi konstrukcija pradeda judėti, įspūdis nepakartojamas. Įspūdingiausiai atrodo du pakeliamieji Sankt Peterburgo tiltai — Rūmų ir Trockio. Pirmasis jau seniai yra tapęs naktinio Sankt Peterburgo vaizdelių etalonu. Antrojo pakėlimą, jei vertintume technines savybes, stebėti įdomiau, nes kyla labai masyvi konstrukcija.

Tiksliau būtų, jei abu šiuos Sankt Peterburgo tiltus vadintume ne pakeliamaisiais, o varstomaisiais tiltais, nes atsiveria jų tarpatramiai. Tai klasika.

Lietuviška technika

1930 m. atidarytas Kauno Vytauto Didžiojo tiltas buvo statomas kaip atveriamasis tiltas, bet dabar sunku pasakyti, ar tas 1941 metais birželio 26 dieną susprogdintas tiltas kada nors buvo atvertas. Po II pasaulinio karo, 1948 metais, toje pat vietoje buvo nutiestas Aleksoto tiltas, prie kurio dirbo vokiečių karo belaisviai. Tiltas turėjo ne atveriamąją, o pakeliamąją dalį, bet ji blogai veikė ir nebuvo naudojama. Dabar net ir norėdamas nepanaudosi, nes nieko nebeliko.

Per II pasaulinį karą buvo susprogdintas ir Biržos tiltas Klaipėdoje, jungiantis Tiltų ir H. Manto gatves, tačiau, kaip ir Aleksoto tiltas, jis buvo atstatytas 1948 metais. Tai iš abiejų pusių 50 laipsnių kampu atveriamas tiltas. Žemiau einant paskutinis Danės tiltas — Pilies tiltas, taip pat atveriamas, tik ne iš abiejų pusių, o iš vienos. Klaipėdiečiai dar turi pasukamą metalinį tiltą, nutiestą per kanalą tarp Pilies uostelio ir Danės upės. Šio metalinio tilto pasukimo mechanizmas — rankinis.

Tačiau visi paminėti tiltai turi vieną savybę — arba tiltas veikia, bet laivai neplaukia, arba tiltas atvertas, plaukia laivai, bet nevažiuoja automobiliai. O ar galima padaryti taip, kad visiems būtų gerai? Tokių bandymų būta. Iš esmės problemos iki galo jie neišsprendė, tačiau XX amžiaus pradžioje vienas po kito buvo tiesiami tiltai, kurie laivams visiškai netrukdė.

Puente Colgante

Ispanai turi labai originalų tiltą, kuris visiškai netrukdo laivybai. Jis vaidinamas Biskajos tiltu, o nutiestas per Nerviono upę Portugaletės miestelyje. Ispanai šį tiltą vadina Puente Colgante, verčiant pažodžiui būtų „pakabintas tiltas“. Jis įdomus tuo, kad pervažiuoti juo negalima, bet juo pasinaudojus persikeliama į kitą upės krantą. Iš esmės tai ne tiltas, o milžiniškas ožinis kranas. Tokie kranai naudojami uostuose, geležinkelio mazguose, gelžbetonio gamyklose, t. y. ten, kur reikia perkelti labai sunkius krovinius. Tiesa, ožiniai kranai paprastai gali važinėti trumpais bėgiais, o Biskajos tiltas niekur nevažinėja — tik to betrūko, kad jis būtų važinėjantis.

Biskajos tiltas yra seniausias pasaulyje transporterinis tiltas. Jis pastatytas 1893 metais, o jį sukūrė garsiojo Gustavo Eifelio mokinys Alberto Palacio. Šiam konstruktoriui užduotis buvo suformuluota labai aiškiai: reikia tilto, kad būtų užtikrintas judėjimas tarp abiejų upės krantų, tačiau tiltas bet kuriuo metu turi praleisti Neriono upe į svarbų Bilbao uostą plaukiančius didelius laivus. Tiltas su arkomis ir atveriamomis ar pakeliamomis tilto dalimis nebuvo pageidaujamas.

Kokią užduotį Alberto Palacio gavo, taip ją ir išsprendė: laivai po tiltu gali plaukti bet kada, o jei nori persikelti į kitą pusę, nesvarbu, automobiliu ar pėsčiomis, turėsi palaukti, kol atplauks gondola, į kurią galima įvažiuoti automobiliu. Gondoloje telpa tik 6 automobiliai ir maždaug 30 pėsčiųjų. 160 m ilgio atstumą gondola įveikia per pusantros minutės. Nuo kiekvieno kranto ji pajuda kas aštuonias minutes ir dirba 24 valandas per parą ištisus metus. Nuo pastatymo dienos šis tiltas neveikė tik ketverius metus, 1936–1939 m., Ispanijos pilietinio karo metu, nes buvo sprogdintas ir apgadintas.

Beje, šio tilto 50 m aukščio kolonose yra sumontuoti du liftai, kuriais pasikėlęs gali pasigrožėti nuostabiais Portugaletės apylinkių vaizdais.

Niuporto tiltas

Pačiu didžiausiu išlikusiu transporteriniu tiltu laikomas Niuporto tiltas, nutiestas per Usko upę Niuporte, Velse. Šį tiltą suprojektavo prancūzų inžinierius Ferdinandas Anodinas. Tiltas, kaip ir visi kiti tokie tiltai, pastatytas 1906 m., t. y. pačioje XX amžiaus pradžioje, kai jie buvo madingi ir mielai statomi įvairiose šalyse. Bendras šio tilto ilgis yra 197 m, aukštis — 74 m. Niuporto transporterinio tilto gondola nukeliauja ilgiausią pasaulyje kelią —190 m. Tiesa, suklypusį pasakų namelį primenančioje šio tilto gondoloje telpa tik 3 automobiliai.

1985 m. Niuporto transporterinis tiltas buvo uždarytas, nes visiškai susidėvėjo. Tačiau valdžia į jį sukišo 3 mln. svarų ir po 10 metų tiltas vėl buvo atidarytas bei dirbo iki 2007 m. Tada tiltą vėl uždarė, į jo renovaciją vėl sukišo 1,2 mln. svarų ir šių metų vasarą Niuporto gyventojai jau galėjo keliauti didžiausiu pasaulyje išlikusiu ir renovuotu transporteriniu tiltu.

Reikia pasakyti, kad Britanijoje buvo gerokai ilgesnių transporterinių tiltų — 1905 m. pastatytas Runcorn Widnes tiltas buvo 304 m ilgio ir laikomas ilgiausiu tokio tipo tiltu, pastatytu mūsų planetoje. Tačiau 1961 m. šis tiltas buvo išardytas.

Yra užuominų, kad Stalingrade, ant Volgos upės, 1955 m. buvo pastatytas net 874 m ilgio transporterinis tiltas, kuris vėliau buvo demontuotas, tačiau išsamesnės informacijos apie šį tiltą nepavyko rasti.

 

Vežantys tiltai

Kauno Aleksoto tiltas (A-ZET nuotr.)
+4