Vežėjai: į „juodąjį sąrašą“ galima pakliūti ir už smulkius pažeidimus

Draudžiamas eismas
Draudžiamas eismas
  © Fotobankas

Rusijai sugriežtinus patikrinimus muitinėje, prie sienos nusidriekė jau apie 2000 vilkikų eilė. Vežėjai gūžčioja pečiais, negalėdami pajudėti nei pirmyn, nei atgal – produktai genda, klientai nutraukia sutartis ir išrašo baudas už vėlavimą. Vis dėlto esama tam tikrų sprendimo būdų: nukreipti vilkikus per kitą šalį, persamdyti ekspeditorius, pasinaudoti gavėjų spaudimu muitinei. Ketvirtadienį paskelbus „juodąjį“ vežėjų sąrašą, kurie per sieną praleidžiami nebebus, imta spėlioti, kad teisę kirsti sieną praras didžiųjų bendrovių vilkikai.

„UAB Transekspedicija“ Skandinavijos, Vidurio ir Rytų Europos regionų direktorius Audrius Puskunigis Alfa.lt sakė spėjantis, kad į Rusijos Federalinės muitinės tarnybos sudarytą 29 pervežimo kompanijų „juodąjį sąrašą“ įeina tokios bendrovės, kurios anksčiau kokiu nors būdu prasižengė. „Tai gali būti ne laiku pristatytas krovinys, tranzito pažeidimas, vagystė, krovinio neatitikimai, netvarkingi krovinio dokumentai, netikslus jo svoris“, – aiškino A. Puskunigis, pridurdamas, kad problemos gali būti smulkios ir iš pažiūros nereikšmingos.

reklama

„Mums irgi yra nutikę tokių nežymių dalykų“, – pripažino vadovas, prisimindamas, kad tąkart krovinys su teisingu pakuočių skaičiumi buvo kiek sunkesnis, nei nurodyta.

„Transekspedicija“, siekdama neprarasti klientų pasitikėjimo, nukreipė dalį savo vežėjų per Baltarusiją, prie kurios sienos su Rusija jau taip pat kaupiasi eilės. „Ne mes vieni priėmėme tokį sprendimą, tad ten taip pat gali susidaryti eilės, o tada procedūros taip pat užtruks ilgiau“, – sakė A. Puskunigis.

Jis teigė, kad siekiama bendrauti su gavėjais, kurie savo ruožtu „paspaustų“ muitines praleisti produktus vežančius tiekėjus. Imamasi ir kitokių priemonių: „Kai kurių prekių nebevežame, atsirenkame: atsisakome didelės paklausos prekių, pavyzdžiui, kiniškos avalynės“, – apie skirtingus būdus išvengti sulaikymo prie Rusijos sienos pasakojo vadovas.

Taip pat „Transekspedicija“ dalį pervežimų perduoda partneriams iš Baltarusijos ir Rusijos, siekdami nesužlugdyti susitarimų su klientais. „Taip kartais darydavome ir anksčiau, o dabar perduoti tenka visai nemažai, nes mūsų transportas stovi prie sienų. Tačiau šie vežėjai taip pat pajuto galį iš to pasipelnyti ir kainas pakėlė dvigubai“, – teigė A. Puskunigis.

Vežėjai jau pradeda skaičiuoti nuostolius. „Kol kas sunku pasakyti, kokie jie bus. Laikydamiesi skirtingų sutarčių sąlygų, turime sumokėti apie 150 eurų už vienos dienos vėlavimą ar panašiai. Šie nuostoliai bus nedideli. Bet partneriai ekspeditoriai atsisako mūsų paslaugų, stabdo bendradarbiavimą, žinodami, kad ateityje vėl gali iškilti nesklandumų“, – sakė nuolat su Rusijos rinka dirbantis A. Puskunigis.

Jis viliasi, kad „Transekspedicija“ nepateko į „juodąjį sąrašą“, į kurį, jo manymu, tikriausiai bus įtrauktos smulkios bendrovės, samdančios nepriklausomus vežėjus. Jie, labiau tikėtina, galėtų vežti kontrabandinius, netvarkingus krovinius.

Jo teigimu, šiuo metu vilkikų eilės susidariusios ne tik į Rusijos pusę, bet jau ir į Lietuvos. Alfa.lt žiniomis, toje pačioje eilėje stovi ir vilkikai, ir lengvieji automobiliai.

Po įtemptų ketvirtadienio derybų tarp Lietuvos ir Rusijos muitinių nuspręsta, kad sugriežtinta vežėjų patikra bus iškeista į „juodąjį“ vežėjų sąrašą, į kurį paklius 29 bendrovės.

Kaip informavo Lietuvos vežėjų asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Valdas Gilys, sugriežtinta Lietuvos vežėjų patikra gali būti atšaukta nuo penktadienio, vėliausiai – nuo pirmadienio.

„Kompromisas rastas, dalinai sugriežtinta Lietuvos vežėjų patikra, tikimės, bus atšaukta jau nuo rytdienos, vėliausiai – nuo pirmadienio, kai tik paruošime savo namų darbus. O tie namų darbai labai paprasti – sudaryti patikimų ir nepatikimų veržėjų įmonių sąrašą. Nepatikimų įmonių sąrašą jau turime, jame – 29 vežėjų įmonės, kurių veikla bus apribota, jų veikla ribojama TIR sistemoje, nebeišduodamos TIR knygelės“, – teigė Lietuvos vežėjų asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius V. Gilys.

Anot jo, į „juodąjį sąrašą“ įtrauktos krovinius į Rusiją gabenančios įmonės, padariusios po keletą muitinės procedūrų pažeidimų, juos toliau aiškinsis speciali darbo grupė. V. Gilys taip pat pastebėjo, kad nepatikimųjų sąraše – didžiausios Lietuvos įmonės.

Iš viso krovinius į Rusiją gabena daugiau kaip 700 Lietuvos įmonių.