„Lietuvos geležinkeliai“ iš keleivių vežimo planuoja 180 mln. Lt nuostolių

Naujojo traukinio pristatymas
Naujojo traukinio pristatymas
  © Andrius Ufartas / Fotobankas
Alfa.lt
2009-05-29 15:05

Susisiekimo ministerijos iniciatyva vyriausybės Strateginio planavimo komitetas šiandien svarstė nuostolių, patiriamų dėl keleivių vežimo geležinkelių transportu, kompensavimo klausimą. Atsižvelgdama į šios veiklos nuostolingumą, ministerija prašo vyriausybės nustatyti viešųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo tvarką. Tokios tvarkos reikalingumas numatytas tiek Lietuvos, tiek Europos Sąjungos teisės aktuose, pranešė Susisiekimo ministerija.

Posėdyje aptarta AB „Lietuvos geležinkeliai“ vykdoma keleivių vežimo veikla – aptarnaujami maršrutai, naudojamas riedmenų parkas, keleivių skaičius, ekonominiai rodikliai. Akcentuota, kad keleivių vežimas bendrovei yra nuostolingas – vien pernai patirta 122,6 mln. litų nuostolių. Įvertinus šių metų pirmojo ketvirčio rezultatus manoma, kad šiemet AB „Lietuvos geležinkeliai“ nuostoliai dėl keleivių vežimo išaugs iki 180 mln. litų. Tuo tarpu valstybės biudžete bendrovei numatoma kompensacija – 5,02 mln. litų. Be to, stinga lėšų keleivinių traukinių riedmenų parkui atnaujinti, kurie yra būtini keleivių vežimo paslaugos kokybei užtikrinti.

reklama

Susisiekimo viceministro Arūno Štaro teigimu, iki šiol keleivių vežimo nuostoliai buvo kompensuojami krovinių gabenimo pajamomis. Tačiau tokių lėšų nebepakanka ekonominio sunkmečio sąlygomis, žymiai sumažėjus krovinių pervežimams ir AB „Lietuvos geležinkeliai“ pajamoms. Be to, kryžminis finansavimas, kai keleivių vežimo nuostoliai yra dengiami kitos rentabilios veiklos pelnu, nėra leidžiamas pagal ES teisės reikalavimus.

Susidariusią situaciją dar labiau apsunkina tai, kad šiais metais AB „Lietuvos geležinkeliai“ valstybei turės sumokėti beveik 50 mln. litų dividendų, taigi neteks galimybės šiomis lėšomis bent iš dalies padengti keleivių vežimo nuostolius, kaip tai buvo daroma ankstesniais metais.

Viceministro A. Štaro nuomone, jei AB „Lietuvos geležinkeliai“ veikla šiais metais nebus pelninga, teks priimti sprendimą dėl keleivių vežimo geležinkelių transportu maršrutų mažinimo arba bilietų kainų peržiūrėjimo.