Alkoholio gamintojai: ydinga akcizų politika ilgam atrišo rankas nelegaliam verslui

Alkoholinių gėrimų gamintojų diskusija
Alkoholinių gėrimų gamintojų diskusija
© Tomas Vinickas

Stipriųjų gėrimų gamintojai ėmėsi spausti valdžią mažinti akcizus. Jų teigimu, akcizų politika padarys nepataisomą žalą valstybės biudžetui.

Pasak Nerijaus Raudonio, Alkoholinių gėrimų gamintojų asociacijos (AGPĮA) vykdančiojo direktoriaus, valstybės vykdoma alkoholio politika akivaizdžiai nepasiteisino: didinant akcizą papildomų lėšų į šalies biudžetą pernai buvo surinkta vos keliais procentais daugiau nei 2007 m., o šių metų sausio mėnesį – beveik 74 mln. Lt (22 mln. Lt) mažiau nei tą patį mėnesį pernai.

N. Raudonis skaičiuoja: šių metų sausį, palyginus su tuo pačiu laikotarpiu pernai, stipraus alkoholio pramonės mokesčių sumokėta: PVM – 27,24 proc. mažiau, GPM – beveik 40 proc.

„Mokesčių nesurinkimo tendencijos yra tik pirmos kregždės. Einama link legalaus verslo naikinimo ir šešėlinio verslo skatinimo“, – trečiadienį surengtoje spaudos konferencijoje kalbėjo N. Raudonis.

Bus surinkta beveik 300 mln. Lt akcizo mažiau nei pernai

AGPĮA prognozėmis, šiemet į valstybės biudžetą bus surinkta 35–40 (250–280 mln. Lt) mažiau akcizo mokesčių nei pernai.

Alfa.lt primena, nuo 2008 m. akcizas stipriems alkoholiniams gėrimams padidintas 35 proc. Lietuvoje taikomas du kartus didesnis akcizo mokestis, nei rekomenduoja ES.

Be to, nuo šių metų sausio pirmos dienos įsigaliojo prekybos alkoholiu apribojimai.

Nuo 2008 m. sausio pirmos dienos padidinus etilo alkoholio akcizą 20 proc. vyriausybė ir Finansų ministerija tikėjosi į valstybės biudžetą papildomai surinkti 150 mln. Lt daugiau, tačiau biudžeto nepasiekė net 123 mln. Lt planuotų pajamų.

„Alitos“ vadovas Vytautas Junevičius pusiau juokais pasveikino visą Lietuvą, kad ji pagaliau išsiblaivė. „Rezultatai pasiekti, alkoholio vartojimas sumažėjo tris kartus. Juk legaliam pardavimui kritus daugeliui atrodo, kad krito ir alkoholio pardavimas. Bet tiek, kiek sumažėjo legalaus verslo apimtys, atitinkamai išaugo šešėlinio alkoholio verslo apimtys. Prognozuojama, kad šiemet jos dar labiau augs“, – teigė vienos iš alkoholio gamybos įmonių vadovas.

Populiariausias – kosmetinis aviečių skonio spiritas

Jam antrino bendrovės „Mineraliniai vandenys“ vadovas Julius Gendvilis. Pasak jo, nelegalaus alkoholio upė patvino Lietuvoje – tai rodo policijos, muitinės duomenys.

„Mes pastebime, kad labiausiai pardavimas krito pasienyje, vadinasi, ten rinką galutinai užkariavo nelegali produkcija“, – sakė J. Gendvilis.

Asociacijos nariai pademonstravo Lietuvos kioskuose legaliai pardavinėjamą šių dienų „topą“ – kosmetinį aviečių skonio spiritą. Jis kainuoja 3,30 Lt. Pilstukas juodojoje rinkoje kainuoja 7 Lt , naminė degtinė – 9 Lt, nefalsifikuotas, bet kontrabandos būdu įvežtas alkoholis –10–12 Lt, o legalus produktas vidutiniškai 18–20 Lt.

Pasak „Stumbro“ rinkodaros direktoriaus Algirdo Čiburio, dalis tų mokesčių, kurių šiemet nesumokės stipraus alkoholio gamintojai – apie 300 mln. Lt, nuguls į šešėlinio verslo kišenę.

„Anksčiau buvo vien tik mūsų problema, dabar jau visų problema. Su nelegalais mes tikrai nepajėgūs konkuruoti, nes vien akcizas sudaro apie 60 proc. lietuviško alkoholio kainos“, – sakė bendrovės Liviko“ vadovas Tomas Kynas.

Tas pats dirigentas

Šiuo metu susiklosčiusią akcizų politiką asociacijos nariai lygina su Rusijos krizės laikotarpiu.

„Prie mokesčių politikos prisilietė tas pats dirigentas, kuris dirigavo akcizų įvedimo politikai ankstesnės Kubiliaus vyriausybės metu ir taip sujaukė alkoholio rinką taip, kad jai atsigauti ir išsivalyti nuo šešėlinio verslo reikėjo šešerių metų“, – sakė „Alitos“ vadovas.

Asociacija kreipiasi į vyriausybę, siūlydama sumažinti akcizų mokestį iki to lygio, kuris buvo 2007 m., atšaukti naktinės prekybos apribojimus, 10 proc. nuo sumokamų mokesčių skiriami alkoholio vartojimo prevencijai.

Stipriųjų gėrimų pramonė yra antra pagal dydį mokesčių mokėtoja Lietuvoje. Pernai ji sumokėjo 1 mlrd. Lt, įskaitant 696 mln. Lt akcizų.