Vilniaus autobusų stoties rekonstrukcija: ką slepia bendrasavininkių delsimas?

Vilniaus autobusų stotis
Vilniaus autobusų stotis
© Edvard Blaževič

Pasaka be galo. Taip būtų galima pavadinti dėl Vilniaus autobusų stoties rekonstrukcijos kilusį šaršalą, kurio epicentre atsidūrė Vilniaus miesto savivaldybė ir autobusų stoties valdytojai. Iš sostinės mero Remigijaus Šimašiaus ne vieną kartą buvo girdimi ultimatumai, tačiau nesulaukta jokio postūmio.

Visgi autobusų stoties rekonstrukcija – ne tujos pjovimas, taip lengvai spragtelėjus pirštais ar pamosavus benzininiu pjūklu darbai nepasidaro. Tačiau kalbos lieka kalbomis, o iškelti mero ultimatumai turi lygiai tokią pačią prasmę kaip rašymas šakėmis vandenyje.

Savivaldybės atstovai teigia savo darbą jau atlikę ir laukiantys stoties valdytojų sprendimų. Pastarieji, kurių yra du, panašu, priimti konsensuso nesiveržia. Kodėl? Susidaro įspūdis, kad tam yra ne viena svari priežastis, kurią apibendrina viena dalykas – pinigai.

Pirmas ultimatumas – sausio mėnesį

Kai šių metų pradžioje Kaunas atidarė modernią autobusų stotį, R. Šimašius sulaukė priekaištų, kodėl sostinė šioje srityje taip atsiliko. Nieko nelaukdamas meras patikino, kad bus imtasi veiksmų, siekiant ištaisyti šią spragą.

reklama

„Vilniaus autobusų stotis kosmetiškai prieš keliolika metų buvo paremontuota ir privatizuota, jinai privačiose rankose. Iš tiesų savivaldybė norėtų ir mes turime savo planuose atnaujinti autobusų stotį, bet kol kas privatus savininkas tokių intencijų nelabai turėjo ir, sakykime, buvo labiau kiti nekilnojamojo turto planai, ne autobusų stoties atnaujinimas“, – šių metų sausio mėnesį kalbėjo R. Šimašius.

Jau tada meras pasiuntė aiškią žinią autobusų stoties valdytojams, kad jokių nuolaidų nebus suteikta ir bus laukiama greito sprendimo.

„Mūsų žinia yra labai paprasta: arba mes laukiame greito sprendimo iš savininko, kad jis atnaujina ir normaliai atnaujina autobusų stotį, kad ji būtų civilizuota ir priimtina, arba kitas variantas, kam yra nemažai logikos, skelbti konkursą ir naujai autobusų stočiai, kas galėtų papildyti esamą autobusų stotį, toje kryptyje, kur yra iš tiesų daug gyventojų ir daug keleivių“, – teigė jis.

Antras ultimatumas – birželio mėnesį

Praėjus pusei metų, R. Šimašiaus žodžiai nebuvo išgirsti ir autobusų stoties rekonstrukcija nė kiek nepasistūmėjo. Tuomet Alfa.lt kreipėsi į merą su klausimu, kokia gi yra situacija ir kodėl vis dar nesiimta jokių veiksmų.

Sostinės vadovas birželio 29 dieną Alfa.lt sakė, kad autobusų stoties valdytojams iškėlė ultimatumą – 2 savaites, per kurias būtų priimtas sprendimas. Kitu atveju, mero teigimu, miestas greičiausiai turės visiškai naują stotį.

Kalbėdamas apie autobusų stotį, politikas negailėjo aštrių žodžių tiek pačiam pastatui, tiek ir jo valdytojams: „Dėl autobusų stoties, akivaizdu, esu visiškai nepatenkintas, kaip atrodo ta autobusų stotis. Visų pirma, tai išvaizda, koks jų kaip Vilniaus vartų įvaizdis yra, signalas labai aiškus – arba jūs tvarkykitės, arba mes būsime priversti kažkaip organizuoti kitą autobusų stotį.“

Meras tęsė, kad jis yra ypač nepatenkintas tuo, kaip autobusų stoties savininkai elgiasi: „Nuolat atidėlioja sprendimus, nuolat ant kažko kito primeta, kad dėl ko jie negali pateikti labai aiškių vizijų ir sprendimų, juo labiau kad vizijas ir kryptį miestas yra pats pateikęs.“

Jokių ultimatumų negirdėjo

Nuo birželio pabaigos prabėgo ne dvi savaitės, o du mėnesiai. Reikalai, panašu, nė kiek nepasistūmėjo į priekį. Tačiau susidaro įspūdis, kad R. Šimašiaus ultimatumai nukeliavo ne į autobusų stoties valdytojų ausis, o į dausas.

reklama

Andriejus Paleičikas, vienas iš Vilniaus autobusų stoties valdytojų, teigė apie jokius ultimatumus negirdėjęs. „Visų pirma, tai dėl tų dviejų savaičių aš atskirai nieko negirdėjau, kad mums būtų duotos tos savaitės“, – Alfa.lt sakė jis.

Paklaustas, ar ruošiamasi pastato rekonstrukcijai, A. Paleičikas patikino, kad kol kas tai nebus daroma, kadangi vis dar nėra rastas bendras sprendimas.

„Reikia suprasti tą, kad pastatas yra vientisas, o savininkų du. Ir mes esame kartu ir turim jau kaip ir tris puses tokias didesnes: tai yra miestas, mes kaip autobusų stoties valdytojai ir „Baltisches Haus“ iš savo pusės. Buvo susitikimas su „Baltisches Haus“ ir bandom rasti kažkokį tai sprendimą“, – dėstė pašnekovas.

Remiantis Registrų centro duomenimis, UAB „Vilniaus autobusų stotis“, kurios pagrindinis akcininkas – A. Paleičikas, yra autobusų stoties pastato savininkas, o sklypas, kuriame stovi pastatas, priklauso „Baltisches Haus“ ir valstybei.

Delsimo kaina – didesni pinigai?

A. Paleičikas tvirtina, kad dabar vyksta derybos su „Baltisches Haus“ dėl autobusų stoties pastato likimo. Pats pašnekovas teigia, kad sprendimą rasti nėra lengva.

„Nežinau kada, tikslios datos (dėl rekonstrukcijos – red. past.) tikrai negaliu jums pasakyti. Bent jau mes iš savo pusės turim sutartinių įsipareigojimų. Jeigu juos pažeidinėti, padarysim tą savo ruožtu neatsiklausdami „Baltisches Haus“ darydami rekonstrukciją, tai mums tiesiog per brangiai kainuotų. Taip pat turim sutartinių įsipareigojimų ir nuomininkams. Tai jeigu jau taip labai skubiai daryti, tai daug klausimų kyla“, – kalbėjo A. Paleičikas.

Jis pridūrė, kad savivaldybei buvo pateikta vizija, kuri tiko ir kurią būtų galima įgyvendinti, tačiau nepavyksta rasti bendro sprendimo tarp pačių autobusų stoties valdytojų. Deja, kyla klausimas, ar rekonstrukcijos procesas negali būti vilkinamas specialiai.

R. Šimašius ne kartą akcentavo, kad jei nebus rekonstruota autobusų stotis, ši bus pastatyta naujoje sostinės vietoje. Tokiu atveju dabartinė autobusų stotis kaip ir būtų palikta ramybėje, o ir sklypo savininkams tiesiog nereikėtų investuoti lėšų į rekonstrukciją.

Galima tik spekuliuoti, koks būtų tolimesnis sklypo likimas, kai dabartinė autobusų stotis taptų nereikalinga miestui. Turbūt atsirastų ne vienas, norintis įsigyti bei investuoti į sklypą prie pat sostinės senamiesčio. Remiantis Registrų centro duomenimis, dar 2005 metais šio sklypo vidutinė vertė siekė beveik 2 milijonus eurų, tačiau akivaizdu, kad dabar ši kaina yra gerokai didesnė.

reklama

Vilniaus miesto vyriausiasis architektas Mindaugas Pakalnis jau anksčiau LRT.lt yra kalbėjęs, kad negalima atmesti versijos, kad stoties rekonstrukcija yra specialiai vilkinama. „Mano supratimu, jie nori pasididinti savo sklypo vertę ir neturi realios programos“, – sakė jis.

Visgi pats R. Šimašius Alfa.lt yra patikinęs, kad būtų geriausia, jei autobusų stotis išliktų dabartinėje vietoje.