Baudos balai: ar vairuotojai gali tikėtis naujos sistemos įgyvendinimo?

Policija
Policija
© Policija

Kaip veiksminga priemonė, siekiant pažaboti nuolat Kelių eismo taisykles (KET) pažeidžiančius vairuotojus, baudos balų sistema turėjo įsigalioti nuo šių metų su Administracinių nusižengimų kodeksu (ANK).

Akivaizdu, kad idėja neįgyvendinta, tačiau nėra ir užmiršta. Vidaus reikalų ministerijos (VRM) parengtas įstatymo projektas buvo kelis kartus tobulinamas, tačiau užstrigo Seimo koridoriuose. Ko nepavyko įgyvendinti senajai valdžiai, galbūt pavyks tai padaryti naujajai?

Nuo 2 iki 5 baudos balų

Ko gali tikėtis vairuotojai, jei Seimo nariai iš naujo pradės svarstyti Lietuvoje įvesti baudos balų sistemą? Paskutinį kartą VRM atnaujintame įstatymo projekte išskiriama 14 pažeidimų grupių, už kuriuos policijos pareigūnai galėtų vairuotojams skirti baudos balų.

Visi išvardyti pažeidimai pagal siūlymą yra apibrėžiami 2–5 baudos balų intervale. Eismo dalyviams, turintiems pakankamą vairavimo stažą, maksimaliai būtų galima surinkti 10 balų per vienerius metus, mažiau patyrusiems (2 m. stažo neturintiems) vairuotojams galiotų 6 baudos balų riba.

reklama

Kaip ir anksčiau, pasiekus kritinę taškų ribą, grėstų galimybė netekti vairuotojo pažymėjimo 12-ai mėnesių. Paskirtų balų galiojimas pasibaigia suėjus vieneriems metams nuo jų paskyrimo dienos arba už juos paskyrus administracinio poveikio priemonę – teisės vairuoti transporto priemones atėmimą.

Beje, pagal VRM siūlymą savo kaltę bent iš dalies „išpirkti“ būtų galima išklausius papildomus kursus – tai leistų „nubraukti“ 3 baudos balus. Tiesa, kol kas neapibrėžta, kaip veiktų šis „kaltės išpirkimo“ procesas.

Už kokius pažeidimus ir keliais baudos balais būtų baudžiami vairuotojai?

Baudžiami 2 baudos balais už...

transporto priemonių vairavimą, kurios nustatyta tvarka neįregistruotos (neperregistruotos) arba be valstybinės techninės apžiūros arba turi gedimų, dėl kurių pagal Kelių eismo taisykles draudžiama važiuoti;

transporto priemonių vairavimą su įrengtomis greitį matuoti trukdančiomis priemonėmis ir daiktais, su įrengtais žybčiojančiais švyturėliais ar specialiais garso signalais be leidimo;

nustatyto greičio viršijimą daugiau kaip 10, bet ne daugiau kaip 30 kilometrų per valandą;

kelio ženklų ar ženklinimo nesilaikymą, vairuotojų pareigų pėstiesiems nevykdymą, važiavimą šaligatviu, veją ar pėsčiųjų (dviračių) taku, Kelių eismo taisyklėse nustatytų įspėjamųjų signalų naudojimo tvarkos pažeidimą, apsisukimą pėsčiųjų perėjose, tuneliuose, ant tiltų, estakadų, viadukų ir po jais, tolimųjų šviesų neperjungimą į artimąsias šviesas tamsoje, likus iki atvažiuojančios priešpriešiais transporto priemonės mažiau kaip 150 metrų, reikalavimo važiuoti kuo arčiau dešiniojo važiuojamosios dalies krašto nesilaikymą, eismo tvarkos automagistralėse ir greitkeliuose, žmonių vežimo taisyklių pažeidimą;

sustojimą ir stovėjimą vietose, kuriose pagal Kelių eismo taisykles draudžiama sustoti ir stovėti, sustojimą ir stovėjimą nesilaikant kelio ženklų ir ženklinimo reikalavimų, važiavimo tvarkos gyvenamosiose zonose ir kiemuose pažeidimą;

reikalavimo duoti kelią pradedant važiuoti, įvažiuojant į kelią, persirikiuojant ir kitaip keičiant važiavimo kryptį nevykdymą, apsisukimas geležinkelio pervažose, vietose, kur kelio matomumas bent viena kryptimi mažesnis kaip šimtas metrų, draudimą vairuotojams naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, kai jomis naudojamasi rankomis (išskyrus atvejus, kai stovinčios transporto priemonės variklis išjungtas), nesilaikymą;

reklama

važiavimą esant draudžiamam šviesoforo signalui arba reguliuotojo gestui, nesustojimas prieš pėsčiųjų perėją, kai to reikalaujama pagal taisykles;

C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE kategorijų motorinių transporto priemonių vairavimą neturint kvalifikacijos pažymėjimo arba vairuotojo profesinės kvalifikacijos periodinio tobulinimo pažymėjimo;

transporto priemonių vairavimą neturint vairuotojo pažymėjime įrašyto Europos Bendrijos kodo (95), patvirtinančio vairuotojo pradinę profesinę kvalifikaciją arba kvalifikacijos tobulinimą;

specialiųjų transporto priemonių su neteisėtai įjungtais žybčiojančiais švyturėliais ar specialiaisiais garso signalais vairavimą.

3 baudos balais vairuotojai būtų baudžiami už:

nustatytą greičio viršijimą daugiau kaip 30, bet ne daugiau kaip 40 kilometrų per valandą;

transporto priemonių su įjungtais mėlynos (mėlynos ir raudonos) spalvos švyturėliais ir specialiais garso signalais arba jų lydimų transporto priemonių nepraleidimą, nesustojimą, kai to reikalaujama pagal taisykles, ar kitokį kliudymą jų eismui;

perdavimą vairuoti transporto priemonę neblaiviam arba apsvaigusiam nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų asmeniui;

nežymų kitų asmenų sveikatos sutrikdymą sukėlusį Kelių eismo taisyklių pažeidimą.

4 baudos balais vairuotojai būtų baudžiami už:

reklama

nustatytą greičio viršijimą daugiau kaip 40, bet ne daugiau kaip 50 kilometrų per valandą;

taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba kuriose yra daugiau kaip 9 sėdimos vietos, pavojinguosius krovinius vežančių transporto priemonių vairavimą, kai tai daro neblaivūs (nustatytas lengvas neblaivumas (daugiau kaip 0 promilių, bet ne daugiau kaip 0,4 promilės) vairuotojai;

transporto priemonių vairavimą, kai tai daro pradedantieji vairuotojai būdami neblaivūs (nustatytas lengvas neblaivumas (daugiau kaip 0 promilių, bet ne daugiau negu 0,4 promilės);

pasitraukimą iš eismo įvykio, su kuriuo vairuotojas yra susijęs, vietos pažeidžiant Kelių eismo taisykles, kai padaryta žala neviršija penkiolikos bazinių bausmių ir nuobaudų dydžių.

5 baudos balais vairuotojai būtų baudžiami už:

pasitraukimą iš eismo įvykio, su kuriuo vairuotojas yra susijęs, vietos pažeidžiant Kelių eismo taisykles, kai padaryta žala viršija penkiolika bazinių bausmių ir nuobaudų dydžių;

nepaklusimą uniformuoto aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno, valstybinio miškų pareigūno, muitinės pareigūno, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos pareigūno ar Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos pareigūno teisėtam, aiškiai išreikštam reikalavimui sustabdyti transporto priemonę.

Entuziazmas išnyko su postu

Šis sąrašas vis dar nėra galutinis ir gali būti koreguotinas, jei Seimas vėl jam nepritartų. Kas žino, gal parlamentarai išvis nedrįs svarstyti tokios idėjos, o gal įstatymo projektas atsidurs jau rudens sesijoje.

Bet kokiu atveju saugaus eismo ekspertai pripažįsta, kad baudos balų sistema yra pasiteisinusi užsienio šalyse, todėl galima tikėti, kad Lietuvoje tai taip pat padės pagerinti situaciją.

reklama

„Aš matau tik privalumus. Sakykime, eisme patys pavojingiausi vairuotojai yra tie, kurie nuolat pažeidinėja Kelių eismo taisyklių reikalavimus, kurie nepaiso nustatytų taisyklių ir važiuoja taip, kaip jiems atrodo. Yra dvi galimybės: arba didinti finansines nuobaudas, arba sudaryti sąlygas, kad atgrasytų vairuotojus nuo nuolatinių pažeidimų. Kaip vienas iš efektyviausių būdų tą padaryti, ką nurodo ir kitos šalys, yra baudos balų sistema“, – teigė Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis.

Baudos balų sistemos gražinimo aktyviai siekė Saulius Skvernelis, kuris tuo metu ėjo vidaus reikalų ministro pareigas, tačiau, jam pasitraukus iš posto, idėjos atsisakyta.