Treji metai MH17 tragedijai: nepriklausomi tyrėjai primena Rusijos kaltę

Alfa.lt
2017-07-17 10:25

Nepriklausomų tyrėjų komanda „Bellingcat“ pirmadienį paskelbė ataskaitą, kurioje apibendrina visą jai žinomą informaciją apie 2014 metų liepos 17 dieną Rytų Ukrainoje numuštą keleivinį orlaivį „Boeing 777-200ER“ (Malaizijos oro linijų skrydis MH17) su 298 keleiviais.

„Ši ataskaita yra skirta tiems, kurie ieško prieinamesnio įvado į informaciją apie šį tragišką įvykį“, – rašo „Bellingcat“ tyrėjų komanda, pabrėždama, kad MH17 istorijoje galima atsekti ne vieną „masyvią dezinformacijos kampaniją“. Jų teigimu, nuveiktas darbas iki šiol lieka aktualys ir Nyderlandų tyrėjų vykdomo oficialaus tyrimo kontekste.

Trumpai apibendrindami MH17 katastrofos chronologiją, „Bellingcat“ tyrėjai išskiria svarbiausius įvykius, kuriuos galima pagrįsti viešai prieinama informacija.

Pirmasis – Rusijos kariuomenės 53-osios zenitinės raketinės brigados ginkluotės perkėlimas arčiau Rusijos sienos su Ukraina, įvykdytas 2014-ųjų birželio 23-25 dienomis. Nustatyta, kad kartu prie Ukrainos sienos perkeltas ir priešlėktuvinių raketų paleidimo įrenginys „Buk“, pažymėtas numeriu 332 (ataskaitoje – „Buk 332“).

Be to, „Bellingcat“ primena surinkęs įrodymų, kad „Buk 332“ liepos 17 dienos rytą pasirodė Rusijos remiamų separatistų kontroliuojamame Donecko didmiestyje. Iš ten jis buvo vilkiku išgabentas rytų-pietryčių kryptimi, per užgrobtą Ukrainos teritoriją iki piečiau esančio Snižnės miestelio, kurį pasiekė ankstyvą popietę. Iš ten „Buk 332“ sava eiga pajudėjęs toliau į pietus.

reklama

Pasak nepriklausomų tyrėjų, būtent Snižnės laukuose pastatytas Rusijos kariuomenės priešlėktuvinių raketų įrenginys liepos 17 dienos popietę ore sunaikino keleivinį orlaivį. Jo nuolaužos krito Hrabovės kaime netoli Torezo miestelio.

Rytų Ukrainoje numuštas keleivinis lėktuvas "Boeing-777"

„Buk 332“ tada buvo nufilmuotas, kai liepos 18 dienos rytą keliavo į rytus per separatistų kontroliuojamą Luhansko miestą – jau be vienos raketos. Perimti pokalbiai rodo, kad raketų paleidimo įrenginys netrukus po to, kai buvo nufilmuotas, kirto Rusijos sieną.

„2014-ųjų liepos 21 dieną Rusijos gynybos ministerija pristatė virtinę sufabrikuotos ir klaidinančios informacijos apie MH17 skrydžio trajektoriją, radarų duomenis, vietovę, kur buvo nufilmuotas liepos 18-osios Luhansko įrašas, ir prie to pridėjo netiksliai datuotų bei smarkiai redaguotų palydovinių nuotraukų“, – rašo „Bellingcat“.

Nepriklausomi tyrėjai taip pat nurodo, kad „Buk“ gamintojo, bendrovės „Almaz-Antey“, atstovai vėliau pateikė duomenų, kurie neatitiko nei liudininkų parodymų, nei viešai prieinamos informacijos, nei Nyderlandų tyrėjų pateiktų techninių įvertinimų.

„Nėra pateikta jokių patikimų įrodymų, kad pozicijoje, kuri būtų leidusi numušti MH17, buvo veikiantis ukrainiečių „Buk“ raketų paleidimo įrenginys“, – konstatuoja „Bellingcat“.

VISAS ATASKAITOS TEKSTAS (ANGLŲ KALBA)

Tuo metu Australijos užsienio reikalų ministrė Julie Bishop trečiųjų katastrofos metinių išvakarėse pareiškė, kad šalis sieks, jei prireiks, dėl MH17 numušimo atsakingus asmenis teisti už akių.

Tarp 298 MH17 reisu iš Amsterdamo (Nyderlandai) į Kvala Lumpūrą (Malaizija) skridusių keleivių ir įgulos narių buvo 38 australai. Dauguma žuvusiųjų, 193, buvo Nyderlandų piliečiai.

Nyderlandų pareigūnai birželio pabaigoje paskelbė, kad ketina teisti nusikaltėlius savo šalyje, pagal Nyderlandų įstatymus.

reklama

Lietuvos užsienio reikalų ministerija pirmadienį pasidalijo BBC žurnalistės Annos Holligan nuotrauka, kurioje matomas Amsterdame priešais Rusijos ambasadą esantis suoliukas su lentele, primenančia, kad aukų artimieji vis dar laukia „atsakomybės ir visiško aiškumo“.