VRK piruetai: Vaigausko kuruojami įtartini viešieji pirkimai tapo priedanga Seimo nario kerštui dėl dotacijų?

Povilas Urbšys
Povilas Urbšys
© Edvard Blaževič

Buvęs Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) narys Jonas Udris kreipėsi į Lietuvos Respublikos Seimo etikos ir procedūrų komisiją su prašymu įvertinti Seimo nario Povilo Urbšio elgesį. J. Udrio teigimu, minėto Seimo nario vieši pasisakymai neatitinka tikrovės ir padarė žalos dalykinei reputacijai bei karjeros galimybėms.

Nors konflikto žiežirbų tarp P. Urbšio ir J. Udrio pasipylė birželio mėnesį, istorijos ištakos siekia pastarųjų kelerių metų laikotarpį, kai vyko liūdnai pagarsėję VRK informacinių technologijų paslaugų viešieji pirkimai. Tuomet J. Udris užkliuvo dėl galimai supainiotų privačių ir viešųjų interesų, nors, kaip rodo Alfa.lt gauta informacija, visoje šioje istorijoje įtarimų kelia ir pačios VRK piruetai.

Kliūvantys konkurso reikalavimai

2014 metais VRK paskelbė viešąjį konkursą, kurio metu buvo siekta įsigyti informacinių technologijų (IT) specialistų paslaugų paketą. Iki tol IT sistemos priežiūros paslaugas teikė „Algoritmų sistemos“, o pati VRK nebuvo IT sistemos savininke.

Prieš paskelbiant viešąjį konkursą buvo reikalinga parengti techninę specifikaciją. VRK nusprendė, kad techninę specifikaciją derėtų pirkti iš išorės, t. y. parengtą ne pačių VRK darbuotojų. Parengus techninę specifikaciją, buvo paskelbtas viešasis konkursas, tačiau sąlygos sudarytos tokios, kad konkurse galėjo dalyvauti tik tam tikrą sertifikatą turintys ekspertai, o tokioms įmonėms šalyje suskaičiuoti pakaktų vienos rankos pirštų.

reklama

Era po amžinojo Vaigausko: kokias išvadas padarė VRK ir užsitęsęs skandalų šleifas

VRK sostų karai: kovoje dėl vietos po saule ir pinigų dalybose – keisti politiniai žaidimai

Nemalonumai Urbšiui: dėl jo elgesio kreiptasi į Seimo etikos ir procedūrų komisiją

„Rengė konsultacinė kompanija, kuri parengė tokias specifikacijas, kurios galbūt tai įmonei ir atrodė, kad tokiam uždaviniui išspręsti reikalingi tokios kvalifikacijos specialistai, bet pasirodo, kad Lietuvoj tik viena kompanija turi (tokių ekspertų – red. past.)“, – Alfa.lt aiškino J. Udris.

Tuomet konkursą laimėjo „iTree Lietuva“, kuri būtent ir turėjo konkurso sąlygose minėtus reikalavimus. Tačiau „iTree Lietuva“ pasiūlyta kaina (3,44 mln. Eur) VRK buvo pernelyg didelė ir konkursą buvo nuspręsta nutraukti. Konkursas buvo pristabdytas iki 2015 metų, o prieš dvejus metus vėl atnaujintas.

Antrą kartą techninę specifikaciją parengė jau pati VRK, tačiau ir tuomet konkurse norėjusioms dalyvauti kitoms įmonėms užkliuvo konkurso sąlygos: buvo reikalaujama ekspertų su sertifikatais, kokių Lietuvoje labai mažai.

Keistos sąsajos

Dar 2014-ųjų rugpjūtį J. Udris buvo pasirašęs konsultavimo paslaugų sutartį su Ispanijos rinkimų technologijų kompanija „Scytl Secure Electronic Voting, S.A.“, kuri kartu su „Algoritmų sistemomis“ dalyvavo viešajame VRK konkurse.

„Jau tada, numatydamas galimą interesų konfliktą, turėjau du pasirinkimus: arba atsistatydinti iš VRK nario pareigų, arba nusišalinti nuo veiklos VRK ta apimtimi, kiek tai susiję su informacinių technologijų pirkimais. Kolegų iš VRK ir tuometinės Seimo vadovės paragintas, pasirinkau pastarąjį variantą – įteikiau VRK pirmininkui pareiškimą dėl nusišalinimo ir jokia forma nedalyvavau nei rengiant VRK IT sistemų pirkimo dokumentus, nei vertinant tiekėjų pasiūlymus“, – kalbėjo J. Udris.

Visgi, paskelbus konkurso reikalavimus 2015 metais, į J. Udrį kreipėsi „Algoritmų sistemų“ atstovai, kurie buvo pasipiktinę, kad konkurso sąlygos surašytos taip, kad reikalaujama tik jau mažai Lietuvoje esančių specialistų. Pagal „LinkedIn“ paiešką pavyko surasti, kad tai – būtent „iTree Lietuva“ specialistai.

reklama

„Čia buvo vienintelė vieta, kai aš kalbėjau su Vaigausku apie tą pirkimą. Aš atėjau pas Vaigauską su tais išrašais iš „LinkedIn“, parodžiau ir sakau, kad jūs vėl paskelbėt pirkimą, kuriame vėl surašyti reikalavimai tik vienam tiekėjui. Ir pasakiau, kad „Algoritmų sistemos“ ir mano klientas „Scytl“ teiks pretenziją dėl to. <...> Tada savo ruožtu „Algoritmų sistemos“ pateikė pretenziją. Ir tada perskelbė iš naujo pirkimą su jau sušvelnintais reikalavimais, kad ir „Algoritmų sistemos“ galėtų dalyvauti“, – Alfa.lt situaciją apibūdino buvęs VRK narys.

Tačiau visoje šioje istorijoje didžiausią nuostabą kelia ne specifiniai reikalavimai, kurie tarsi orientuoti į vieną įmonę. Būtent antrojo viešojo konkurso metu buvo nuspręsta pasamdyti kompaniją, kuri įvertintų pasiūlymus. Atsitiktinumas ar ne, tačiau, Alfa.lt žiniomis, pasiūlymams vertinti buvo pasirinkta ta įmonė, kuri 2014 metų viešajam konkursui rengė techninę specifikaciją.

Tiesa, naujienų portalą Alfa.lt VRK informavo, jog su UAB „IO projects“ 2014 metais buvo sudaryta VRK informacinės sistemos rinkimų organizavimo ir politinių partijų kampanijų finansavimo kontrolės posistemių viešųjų pirkimų techninių specifikacijų projektų parengimo ir konsultacinės paslaugos pirkimo–pardavimo sutartis. O 2015 metais vykusį VRK pirkimą vertino ne įmonė, o fiziniai asmenys – nepriklausomi ekspertai, teigiama atsakyme.

VRK taip pat pridūrė, kad šis išorinių ekspertų klausimas buvo nagrinėtas Vilniaus apygardos teisme. Teismo sprendime minimi tokie išoriniai ekspertai kaip Skirmantas Šermukšnis, Ignas Griškevičius bei Žydrūnas Skardžius. „IO projects“ interneto svetainėje tarp įmonės darbuotojų būtent ir galima rasti pastarųjų dviejų ekspertų pavardes.

Nuostabą sukėlė ir tai, kad „iTree Lietuvos“ paslaugų paketas pabrango 1,5 mln. eurų, kadangi antrajame konkurse pasiūlyta suma siekė jau 5 mln. eurų. Beje, antrasis konkurso dalyvis, konkurentai iš „Algoritmų sistemų“, šiek tiek pasikuklino ir popieriuje suraitė kone dvigubai mažesnę sumą, kuri siekė beveik 2,6 mln. eurų.

Viešojo konkurso esmė lyg ir turėtų būti lengvai suprantama – taip gaunama didžiausia vertė už geriausią kainą. Nepaisant to, konkursą vieno balo skirtumu laimėjo „iTree Lietuva“, su kuria ir buvo pasirašyta sutartis. Tuomet VRK tikino, kad vienas iš svarbiausių aspektų renkantis laimėtoją buvo ne kaina, o paslaugų patikimumas.

Beje, Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) vėliau įvertino šį viešąjį konkursą ir jame užfiksavo pažeidimų, todėl VRK buvo paraginta nutraukti sutartį, tačiau to nepadarė.

VRK gynyba

VRK po Alfa.lt paklausimo ėmė gintis dėl žiniasklaidoje paskelbtos informacijos apie tai, kad, vykdydama viešuosius pirkimus, ji iš pradžių nepasirašė sutarties su „iTree Lietuva“ už 3,44 mln. eurų, nors vėliau su ta pačia įmone sudarė sutartį už 5 mln. eurų.

„Žiniasklaidoje pasirodę pranešimai, kad VRK IS kainavo penkis milijonus eurų, yra klaidinantys visuomenę“, – pabrėžiama Alfa.lt skirtame atsakyme. Tiesa, šioje vietoje šiek tiek keista, kad apie tai VRK nusprendė prabilti tik dabar, praėjus devyniems mėnesiams po Seimo rinkimų ir pasirodžiusių publikacijų minėta tema.

reklama

„Planuota viešojo pirkimo sutarties vertė buvo 2,87 mln. eurų be PVM (kuri viešojo pirkimo komisijos sprendimu buvo padidinta). VRK IS plėtros ir jos informacijos tvarkymo paslaugos, teikiamos pagal 2015 m. lapkričio 3 d. preliminariąją sutartį, faktiškai išleista suma yra 2,4 mln. eurų be PVM, t. y. mažiau, nei pirminė planuota išleisti suma. Oficiali pirkimo vertė – 5 mln. eurų – yra maksimali bendra pirkimo vertė, skirta įvertinti tiekėjų pasiūlymams ir nustatyti viešojo pirkimo nugalėtoją“, – aiškina VRK.

Taip pat pridurta, kad dėl tiekėjo skundų teikimo Viešųjų pirkimų komisijai ir VPT bei pradėtų teisminių procedūrų buvo užvilkintas viešojo pirkimo vykdymas.

„Tai lėmė vėlesnį, nei planuota, viešojo pirkimo sutarčių pasirašymą ir trumpesnį paslaugų suteikimui skirtą laikotarpį. Todėl natūralu, kad bendrovėms reikėjo tuos pačius darbus atlikti per ženkliai trumpesnį laiko tarpą, taip nukenčiant darbų kokybei. Deja, tačiau šis atvejis nėra vienintelis, kai valstybinės institucijos tampa nesąžiningų tiekėjų ir viešųjų pirkimų procedūrų įkaitėmis“, – detalizavo VRK.

Peilis į nugarą?

Šių metų birželį Seime buvo svarstomos įstatymų pataisos dėl VRK sudarymo. Valstybės valdymo ir savivaldybių komitete tuomet lankėsi ne tik pats J. Udris, tačiau ir Z. Vaigauskas.

Tuomet komitetas su P. Urbšiu priešakyje savo išvadoje atkreipė dėmesį, kad J. Udris tuo pačiu metu buvo ir VRK vykdomame viešajame pirkime dalyvaujančios įmonės konsultantas, ir VRK narys leidžia suabejoti jo gebėjimu tinkamai derinti viešuosius ir privačius interesus.

Pasak buvusio VRK nario J. Udrio, P.Urbšio žodžius dėl galimo jo interesų supainiojimo ir spaudimo darymo paliudijo ir komiteto posėdyje dalyvavęs Z. Vaigauskas. Beje, visai neseniai Alfa.lt gautame viename iš VRK atsakymų, kuris buvo suderintas su dar pirmininko pareigas ėjusiu Z. Vaigausku, buvo išsakyta panaši nuomonė.

„Tenka pastebėti tai, kad VRK narys (J. Udris – red. past.) visgi rūpinosi vienos iš teikti paslaugas pretenduojančios organizacijos interesais ir sukėlė pasekmes. Dėl pirmojo viešojo pirkimo nutraukimo, antrojo pirkimo metu teikiamų skundų ir įvykusių teisminių procesų buvo užvilkintos pirkimų procedūros, sutarčių pasirašymas, taip sutrumpintas paslaugų suteikimui skirtas laikotarpis“, – rašoma atsakyme.

Tačiau už šios istorijos gali slypėti kita priežastis, kodėl P. Urbšys komiteto posėdžio metu taip priešinosi tolimesnei J. Udrio karjerai VRK. Tik primename, kad J. Udris balsavo už dotacijų politinėms partijoms skyrimą pagal 2012 metų Seimo rinkimų rezultatus, dėl ko „valstiečiai“ negavo 440 tūkst. eurų.

„Jeigu savo interesų gynimas teisėtomis priemonėmis teikiant pretenzijas, skundžiant rezultatus teismui ir dar kažką tokio darant yra spaudimas, tai kas tada nėra spaudimas?“ – retoriškai svarstė J. Udris.

reklama