Trečdalį žmonių vėžys užklumpa dėl netinkamos mitybos: ką keisti savo lėkštėje?

LNK
2017-04-07 17:52

Kasmet Lietuvoje vėžiu suserga apie 18 tūkstančių žmonių. Tiek mūsų šalyje, tiek ir visoje Europoje apie penktadalis žmonių miršta būtent dėl šios ligos. Tyrimų duomenimis, trečdalį žmonių vėžys užklumpa dėl netinkamos mitybos, tad žymus Didžiosios Britanijos onkologas ir profesorius Robertas Thomas sako, kad pristabdyti vėžį ar net visai jo išvengti gali kiekvienas paprasčiausiai rinkdamasis, ką valgo.

„Galima pamatuoti indeksą, nurodantį, kiek produktas skatina uždegimo procesus. Nulis reiškia, kad produktas neutralus, o viskas, kas daugiau, skatina uždegimą. Pavyzdžiui, aliejuje virtas maistas, saldūs gėrimai skatina uždegimo procesus. Jie maitina vėžio ląsteles“, – aiškina medikas.

Anot 30 metų su onkologiniais pacientais dirbančio profesoriaus, viskas prasideda dar nuo pusryčių. Ryte jis pataria iš viso nevartoti produktų, kurie turi cukraus, neduoti jų ir vaikams. Vis dėlto dauguma iš ryto elgiasi visiškai priešingai: valgo rūkytą mėsą, geria kavą ar arbatą su keliais šaukšteliais cukraus ir vengia produktų, kurių sudėtyje gausu gerųjų bakterijų.

„Tokį maistą reikėtų valgyti visą dieną, ne tik vieną porciją vakare. Valgykite vaisius, jų salotas ar grybus pusryčiams. Kita vertus, reikia vengti maisto, kuris turi kancerogenų, tai apdeginta skrudinta duona, apdeginta mėsa. Vertėtų valgyti augalinį maistą: sojas, lęšius, pupeles“, – patarimus dalija R. Thomas. Vertėtų atsisakyti ne orkaitėje keptos ir rūkytos mėsos. Taigi ir dešrų, kumpių ir net ant laužo pačirškintų šašlykų, kuriuos vasarą taip mėgsta lietuviai. Uždegimo procesus didina ir rūkymas, antsvoris bei sėdėjimas, o juos mažinti padeda probiotinės bakterijos, kurių gausu kefyre, raugintuose kopūstuose. Be to, svarbu vartoti daug polifenolio. „Tai cheminė medžiaga, kuri suteikia maistui spalvą, skonį ir kvapą, be to, yra be galo naudinga sveikatai. Šios medžiagos yra vaisiuose, daržovėse, žolelėse, prieskoniuose, grybuose“, – nurodo profesorius.

Lietuvoje vėžys dažniausiai yra vyresnių žmonių liga, tačiau medikai sako, kad tikrintis turi ir jauni, mat keičiasi ne tik pacientų amžius, bet ir organai, kuriuos vėžys puola dažniausiai. „Pastaraisiais metais dažniausias piktybinis susirgimas yra priešinės liaukos vėžys, antroje vietoje turime krūties vėžį, trečioje – storosios žarnos piktybinius navikus. <...> Prieš dešimtmetį pirmoje vietoje tarp susirgimų mes turėjome plaučių vėžį, tačiau nuo 1995 metų sergamumas tarp vyrų Lietuvoje pradėjo mažėti, tuo pačiu didėjo sergamumas priešinės liaukos vėžiu“, – sako Vėžio epidemiologijos laboratorijos vadovė Giedrė Smailytė.

reklama

Prekybos centre patariama rinktis maistą, kuris turi skonį, yra spalvingas. Didžiojoje Britanijoje atlikti tyrimai įrodė, kad granatuose, žaliojoje arbatoje, brokoliuose ir ciberžolėje esančios medžiagos padeda įveikti vėžį. Net ir žiemą svarbu gauti pakankamai vitamino D, kurio atsargas galima papildyti maisto papildais arba kuo daugiau būnant saulėje. Besirūpinantiems sveikata itin svarbus ir judėjimas. Moksliniai tyrimai rodo, kad vos 3 ar 4 valandos sporto per savaitę sumažina vėžio riziką, o jau sergantiems padeda jį pristabdyti.

Plačiau – reportaže.