Paieška
Orai ºC
Horoskopai
Astromanija

Skydliaukės veiklos sutrikimai

Medicina (Photos.com nuotr.)
Keisti teksto dydįAa+Aa-

Vis daugėja žmonių, sergančių skydliaukės ligomis: dažniausiai sergama skydliaukės funkcijos sumažėjimu (hipoterioze), tačiau kartais ir patologišku skydliaukės funkcijos padidėjimu (hipertirioze). Ir per mažas, ir per didelis skydliaukės aktyvumas gali tapti viso organizmo veiklos sutrikimų priežastimi.

Priežastys ir požymiai

Skydliaukė – belatakė liauka, esanti priekinėje kaklo srityje, kuri sintetina ir išskiria į kraują hormonus, reguliuojančius augimą, vystymąsi, audinių diferenciaciją, medžiagų apykaitos intensyvumą, psichinę ir lytinę veiklą. Struma vadinamas bet koks skydliaukės padidėjimas. Jo atsiradimo priežastis – audinio išviešėjimas. Jei skydliaukė gamina per mažai hormonų, ji mėgina kompensuoti šį hormonų gamybos sumažėjimą – skydliaukė padidėja, ir atsiranda struma (gūžys). Jei organizme trūksta ypač daug jodo, struma tampa pastebima. Pagrindinė gūžio atsiradimo priežastis yra su maistu gaunamo jodo trūkumas. Jo balansą organizme taip pat pažeidžia ir užteršta aplinka, viena iš priežasčių gali būti psichinė trauma.

Skydliaukės ligos progresuoja palaipsniui. Pirmieji jos požymiai yra susiję su galvos smegenų žievės sutrikimais. Padidėja dirglumas, net smulkmenos gali išvesti iš pusiausvyros, krenta darbingumas, nuolat kankina nemiga, nusilpsta raumenys, dažnai sutrinka lyties organų veikla.

Senovėje liaudies medicinos žinovai tirdavo, ar žmogaus organizme yra pakankamai jodo, tokiu būdu: jodu patepdavo nedidelį odos plotelį, dažniausiai ant klubo. Trūkstant organizme jodo, jodo spalva išnykdavo po kelių valandų. Jei jodo spalva ir praėjus parai likdavo geltona – organizme jodo yra pakankamai.

Tinkama mityba

Sergantiems skydliaukės ligomis ypač svarbi tinkama mityba. Esant skydliaukės funkcijų padidėjimui patariama valgyti kaloringą, daug baltymų turintį maistą. Sveika valgyti pieno produktų, kuriuose daug kalcio. Patariama mažiau vartoti produktų, dirginančių širdies ir kraujagyslių sistemą, centrinę nervų sistemą: šokolado, stiprios arbatos ir kavos, prieskonių, mažiau vartoti cukraus.

Sergantiems skydliaukės funkcijų sumažėjimu būtina laikytis dietos, nes šiems ligoniams gresia nutukimas – nuo jodo trūkumo sulėtėja medžiagų apykaita. Šiems ligoniams patariama vartoti daugiau juodųjų serbentų, aronijų, putino uogų, grikių, kopūstų, jūros kopūstų, burokėlių, morkų, svogūnų, ridikų. Patartina gerti žaliąją arbatą. Sergantiems skydliaukės ligomis patariama 2–3 kartus per dieną 1 valandą prieš valgį gerti po puse stiklinės šiltų šviežių kopūstų sulčių, nes jose yra nemažai jodo. Normaliam skydliaukės darbui naudingos ir šviežios petražolių sultys. Per dieną jų galima išgerti 2–3 šaukštus.

Taip pat patariama vartoti joduotą druskos ir valgyti maisto, kuriame gausu jodo. Ypač daug jodo yra vandens dumbliuose, jūros žuvyje, jūros gėrybėse. Jodo yra ir graikiniuose riešutuose.

Sumažėjus skydliaukės funkcijai

* Nevalytų avižų nuoviras: į 1 litrą verdančio vandens įberkite saują avižų, pavirkite minutę laiko, po to indą šiltai apriškite. Nusistovėjusio nuoviro gerkite tada, kai panorėsite.

* Gerkite graikinių riešutų pertvarėlių spiritinio antpilo: 2 šaukštus graikinių riešutų pertvarėlių užpilkite 1 stikline degtinės arba konjako, palikite nusistovėti dvi savaites, kasdien pakratykite. Gerkite po 1 šaukštelį 1 kartą per dieną po valgio. Galite gerti ir paprastesnio nuoviro: 1 šaukštą graikinių riešutų pertvarėlių užpilkite 1 stikline verdančio vandens ir pavirkite 10 minučių ant silpnos ugnies. Gerkite šio nuoviro 10 dienų iš eilės po valgomąjį šaukštą 2 kartus per dieną.

* Stiklinėje virinto šilto vandens ištirpinkite 1 arbatinį šaukštelį medaus, įpilkite 1 arbatinį šaukštelį obuolių acto ir įlašinkite 1 jodo lašą. Gerkite mišinį 1 kartą per dieną, geriausia po pietų, 5 dienas iš eilės, po to, kad nepakenktumėte skrandžiui, padarykite pertrauką ir, jei reikės, gydymą pakartokite. Gydytis jodu patariama labai atsargiai ir tik pasitarus su gydytoju.

* Sergantiems struma patariama gerti medetkų, mėtų, liepžiedžių, paprastosios kraujažolės, ramunėlių, apynių, čiobrelių, erškėtrožių, trispalvės našlaitės, raudonėlio, didžiojo debesylo, krapų, šalavijo arbatų.

* Ypač efektyvus baltosios sidabražolės antpilas: 10 g susmulkintų baltosios sidabražolės šaknų užpilkite 100 g degtinės, palikite nusistovėti mėnesį laiko, kasdien pakratykite. Gerkite 3 kartus per dieną po 30 lašų, 15–20 minučių prieš valgį. Gydykitės mėnesį, padarykite 1 savaitės pertrauką, po to gydymą vėl pakartokite. Geriant šiuos vaistus pagerėja ir kraujo sudėtis, sustiprėja kraujagyslės, sumažėja kraujo spaudimas.

* Skydliaukės darbą normalizuoja šermukšnio uogos: 2–3 šaukštus šviežių ar džiovintų šermukšnių uogų suberkite į termosą, užpilkite pusę litro verdančio vandens ir palikite prisitraukti per naktį. Gerkite po puse stiklinės 3–4 kartus per dieną pusvalandį prieš valgį. Šis antpilas skydliaukės darbą normalizuoja per 1–2 mėnesius.

* Strumą padeda gydyti ir serbentai. 20 g džiovintų juodųjų serbentų žiedų užpilkite 1 stikline verdančio vandens, uždenkite, palikite nusistovėti pusę valandos, po to nukoškite ir žiedus nuspauskite. Gerkite po 1 šaukštą 3 kartus per dieną.

* Labai naudinga nuolat gerti aviečių lapų ir stiebų arbatos.

Padidėjus skydliaukės funkcijoms

* Sutrinkite 1 stiklinę gudobelės vaisių, suberkite į butelį, užpilkite 1 stikline spirito ir palikite tris savaites nusistovėti tamsioje vietoje, po to antpilą nukoškite. Gerkite mėnesį laiko 3 kartus per dieną po 1 šaukštelį, išmaišytą nedideliame kiekyje vandens, 20 minučių prieš valgį, po to padarykite 2 savaičių pertrauką ir gydymą vėl pakartokite.

* Sumaišykite lygiomis dalimis tarkuotus burokėlius ir trikertės žvaginės žolę, susukite į marlę ir nakčiai uždėkite ant kaklo. Ryte raištį nuimkite, kaklą nuplaukite ir patepkite aliejumi.

* Išminkykite juodą duoną, patepkite ja marlę, pabarstykite soda ir apriškite kaklą nakčiai. Ryte raištį nuimkite, kaklą nuplaukite ir patepkite kremu.

* Užvirinkite pusantros stiklinės pieno, įberkite 1 stiklinę avižų, pavirkite 10 minučių ant silpnos ugnies, po to pieną nupilkite į puodelį, o avižas sukrėskite į kojinę, truputį atvėsinkite ir apriškite kaklą. Pieną mažais gurkšneliais išgerkite. Šią procedūrą darykite 2 kartus į mėnesį, 3–4 mėnesius iš eilės.

* Sergantiems struma patariama sučiulpti po kelis bičių pikio trupinėlius per dieną, kol liauka sumažės.

* Pastoviai jodu tepkite kokį nors nedidelį odos plotelį, geriausia kaklo srityje.

* Ant kaklo nešiokite gintarinius papuošalus arba gabalėlį ąžuolo žievės.

 

„Savaitė“
Komentarai

Taip pat skaitykite:

Kaip pagerinti savo protinius sugebėjimus?

Kad raumenys būtų stiprūs, juos reikia treniruoti. Tas pats ir su smegenimis. Dažnai ir daug duodami darbo savo smegenims, imsite mąstyti produktyviau ir sugebėsite lengviau susikoncentruoti. Jei neduosite smegenims pakankamai darbo, tai sugebėjimas mokytis ir mąstyti greitai nusilps.
Siūlome pasinaudoti šiais patikrintais protinį darbą dirbančių žmonių patarimais, kaip pagerinti savo smegenų produktyvumą.

Visa tiesa apie propaguojamą liesų produktų naudą

Daug kas mano, kad vaisiai, salotos ir neriebūs jogurtai – patikimas būdas suliesėti. Tačiau amerikiečių gydytojai tvirtina priešingai: dietiniuose produktuose būna per mažai vitaminų, jie tik sužadina apetitą ir visai nepadeda atsikratyti nereikalingų kūno kilogramų.
Panagrinėkime, kokie dietiniai produktai gali tapti papildomo kūno svorio priežastimi.

Savaitgalis namuose: poilsis moteriai ar nuovargis?

Paprastai moterys savaitgalį stengiasi nudirbti visus buities darbus, kurių nespėjo darbo dienomis, ir būtinai pagaminti šeimai kažką skanaus. O rezultatas būna toks kaip visada: kaupina šiukšliadėžė, neplautų indų kalnas ir jokio dėkingumo. Nejaugi tai tęsis amžinai?
Ir visą poilsio dieną prie puodų praleidusi moteris prisiekia: „Viskas! Tai buvo paskutinis kartas! Daugiau jokių pyragų, jokių cepelinų! Užteks ir šaldytų koldūnų!“ Deja, tai nėra geriausia išeitis.

Kokia turėtų būti mityba nėštumo metu?

Nėštumo laikotarpis neabejotinai yra ypatingas kiekvienai moteriai. Išskirtinis dėmesys turėtų būti skirimas mitybai, kuri lemia tiek nėščiųjų sveikatą, tiek vaiko vystymąsi. „Verta pasirūpinti, kad šiuos 9 mėnesius būsima mama aprūpintų savo organizmą visomis maistinėmis medžiagomis bei tinkamomis jų proporcijomis“, – patarė gydytoja dietologė Lina Viniarskaitė.

Skiepai – efektyviausia apsauga nuo užkrečiamųjų ligų

Minėdami Pasaulinę sveikatos dieną, Sveikatos apsaugos ministerija ir Pasaulio sveikatos organizacijos biuras Lietuvoje inicijavo diskusiją, skirtą skiepijimo aktualumui ir dalyvavimo imunoprofilaktikos veikloje svarbai. Nuomonėmis keitėsi sveikatos sistemos atstovai, vaikų ir šeimos sveikatos specialistai, mokslininkai, ekspertai, Lietuvos sveikatos apsaugos ministerijos vyriausieji respublikos ir kraštų specialistai, visuomeninių organizacijų atstovai, skiepų entuziastai ir skeptikai.

Parkinsono liga užklumpa ne tik senolius

Viena klastingiausių nervų sistemą pažeidžiančių negandų – Parkinsono liga – paprastai gydoma vaistais, tačiau, specialistų teigimu, nevertėtų pamiršti ir apie kitas priemones, galinčias sustabdyti ligos progresavimą, pavyzdžiui, fizinius pratimus ir tinkamą mitybą. Pasak jų, balandžio 11-oji – pasaulinė Parkinsono ligos diena – yra gera proga visuomenei priminti, kad sergančių šia liga skaičius auga ir ji gresia ne tik vyresnio amžiaus žmonėms, bet ir keturiasdešimtmečiams.