KNYGŲ APŽVALGA: amerikiečių marketingo partizano knyga

Jay Condrad Levinson, „Partizaninis marketingas“

Taip jau gyvenime susiklostė: kuo daugiau turime idėjų, tuo mažiau prireikia pinigų norimam rezultatui pasiekti. Tiktai kaip surasti tą originaliausią idėją, nupirksiančią milijonų klientų širdis? Kaip iš savo kasdienybės nualintos galvos išlupti paradoksalią idėją, atnešiančią milijardus? Čia savo įžvalgomis ir norėtų pasidalinti garsiausias pasaulio partizaninio marketingo guru.

Jay Condrad Levinson, „Partizaninis marketingas“/ vert. V. Kačerauskienė. Vilnius UAB „AdAstra Marketing“, 2009.

Pripažinkime, retas vadovėlis yra užsitarnavęs tokio didelio skaičiaus verslininkų pripažinimą ir pagarbą. Jay Levinsono (g. 19xx) knyga „Partizaninis marketingas: paprastos ir nebrangios strategijos, kaip mažoms įmonėms uždirbti didelį pelną“ šiandien jau išleista 15 mln. tiražu ir išverstas į 50 pasaulio kalbų. Taigi, galime sakyti, kad savo verslo idėją J. Levinsonas įgyvendino idealiai, belieka pasidomėti, kaip jam pavyko tai padaryti.

Dabartinis JAV konsultacinės įmonės „Guerrilla Marketing International“ valdybos pirmininkas ilgus metus ėjo bendrovių „J. Walter Thompson Advertising“ viceprezidento ir „Leo Burnett Advertising“ kūrybos direktoriaus pareigas. Ši knyga parašyta po to, kai J. Levinsono, kaip reklamos kūrėjo, talentas ir kūrybos kelias buvo įvertintas aukščiausiais apdovanojimais. Ketvirtasis knygos leidimas papildytas aktualiais duomenimis, informacija ir pavyzdžiais. Todėl ir turime galimybę suvokti partizaninį marketingą nuosekliai – kaip sudėtingą procesą, kurio pagrindinė ašis ir yra... partizanavimas.

„Marketingas neabejotinai yra menas. Net rašymas, dailė, fotografija, muzika, leidyba ir vaidyba yra menai. Mat, sujungę šiuos menus į visumą gausime marketingą – ko gero eklektiškiausią meną pasaulyje“, – tokį iššūkį verslininkams meta J. Levinsonas. Anot jo, nepaisant to, kad marketingas yra ir mokslo, ir meno šaka, visų pirma tai yra verslas. Ir jeigu mokslas ir menas versle padeda uždirbti pelno, tai tuo ir turi pasinaudoti marketingo partizanas, siekiantis paprastų tikslų – pelno ir džiaugsmo, ir siekiantis jų neįprastomis priemonėmis.

Tradicinis marketingas teigė: norint, kad prekė būtų pardavinėjama tinkamai, turi būti investuojami pinigai. Tuo tarpu svarbiausia J. Levinsono idėja sako: „jei norite, galite investuoti pinigus, tačiau tai nėra būtina – geriau investuokite laiką, energiją, vaizduotą ir informaciją“. Pavyzdžiui, tokia informacija – psichologija teigia, kad net 90 proc. visų pirkimo sprendimų žmonės padaro būdami nesąmoningoje būsenoje, t.y. gilesnėje smegenų erdvėje. Dėl to tradicinis marketingas remiasi į žmonių psichologiją, tuo tarpu partizaninis marketingas žino būdą, kaip šią erdvę pasiekti. „Svarbiausia yra kartojimas“, – skelbia jis nenuginčijamą tiesą, pirmąkart nuskambėjusią dar senovės Romoje: „Repeticio est mater studiorum“.

Reikia pastebėti, kad partizaninio marketingo guru vertas savo vardo – jo parašytas vadovėlis yra ištobulintas iki paskutinio puslapio. Pasakojamos istorijos ir anekdotai smagūs, verslo pavyzdžiai įdomus, o įmonės, apie kurias pasakojama – garsios (IBM, „Procter & Gamble”, „Visa“, „United Airines“). Galų gale knygoje telpa ir ištisi puslapiai pasiūlymų sąrašų, kuriuos galima atsišviesti ir pasižymėti pieštuku, kurią partizaninio marketingo priemonę savo įmonėje „įdiegėme“, o kurios dar ne. Taip pat čia rasime „Šešiolika didžiausių partizaninio marketingo paslapčių“ ir „du šimtus marketingo partizano ginklų“. Apsiginkluokime – ir į mūšį!

Vienintelis dalykas, kurio trūksta šiai knygai, tai to akiplėšiškumo, kurio mes paprastai tikimės iš partizanų. Juk iš esmės praėjo jau ne vienas partizanavimo dešimtmetis, o per tiek laiko net ir „partizanai“ užsiaugina lašinių sluoksnį ir „alaus pilvuką“. Vis tik, reikia pripažinti, kad didžiosios šlovės J. Levinsonas sulaukė praėjusiame amžiuje, tad kai kurios iš jo idėjų, švelniai tariant, jau ima dvelkti naftalinu. Antra vertus, net jei kai kurie dalykai „Partizaniniame marketinge“ mūsų ir nenustebins, pasižiūrėkime į tai iš kitos pusės: „na, ir gerai, kad žinome klasikinius patarimus, tačiau paklauskime savęs, ar visuomet jų laikomės?“

Kai kurie „Partizaninį marketingą“ pristatantys recenzentai teigia, kad ši knyga gali išmokyti verslą daryti net ir „kiaušingalvius“. Radikali nuomone, tačiau bent jau ironijos vardan jai galėtume ir pritarti. Juk tikras partizanas privalo ne tik sugebėti suorganizuoti diversiją, sabotažą, teroro aktą ar propagandinį karą, bet ir turėti šiek tiek ironijos bei humoro. Kitaip sakant, šarmo.

Alfa.lt

Taip pat skaitykite: